Agent bestraft.

• Fred Kleven

Agent bestraft na gooien met baksteen. Hij kreeg van Collega's in eerste instantie felicitaties toen de actie onbestraft zou blijven voor hem. Dit kan ik niet begrijpen, wat vinden jullie ? http://www.nu.nl/binnenland/2310464/agent-bestraft-gooien-met-baksteen.html

• Rob II

Ik ken de zaak verder niet en laat het dus aan het oordeel van de rechter over. Ik kan wel begrijpen dat een persoon dermate het bloed onder iemands nagels kan halen dat men niet goed meer nadenkt over de consequentie's van bepaalde handelingen. Waarmee ik het gooien van die steen niet wil goed praten.

Feit is ook dat politiemensen bar weinig bescherming hebben tegen personen die hen prive lastig vallen omwege zaken die gespeeld hebben toen de agent beroepsmatig bezig was.

• mwb

Ja, ik kan begrijpen anno 2010 dat er hulpverleners zijn die dit doen.

Gaat er bij jou geen bel rinkelen als zelfs het OM niet tot vervolging wilde overgaan.

Zou er dan wellicht meer aan de hand zijn denk je?

• DePeter

Hier is geen excuus mogelijk, ontslaan die man.

En die collega's eens goed aanspreken, dit soort dingen moet je ontmoedigen en niet aanmoedigen.

grtzzz

• Nog steeds Dennis

Waarom kan je dat niet begrijpen? Omdat het een agent betreft? Denk je misschien dat het de allereerste keer is, dat er in de rechtbank, mensen de verdachte alvast feliciteren als men uitgaat van een vrijspraak. Laat ik je uit de droom helpen: het komt wel vaker voor en niet alleen bij deze agent. Wat ik niet kan begrijpen is, dat je hier elk negatief stukje over de politie en/of politieagenten komt plaatsen en er een mening over verkondigd. Heb je niks beters te doen of heb je toevallig iets tegen de politie?

Om terug te komen op je vraag: na het lezen van de uitspraak rechtbank kan ik het wel begrijpen, maar niet goedkeuren. Net als ik het van elke willekeurige burger kan begrijpen dat het soms allemaal teveel wordt, maar ik het evengoed niet goedkeur.

• ingrid003

Dan begrijp je niet dat er een onderscheid is tussen een politieagent en een “gewone” burger en dat je helemaal niets te zoeken hebt bij de politie als je met bakstenen gaat gooien, wegwezen met die malloot.

Als politieagent ben je er o.a voor om het voorbereidende werk te doen zodat een officier van justitie verder kan zodat DE RECHTERLIJKE MACHT een oordeel kan vellen. Blijkbaar vinden jullie dat je voldoende kwaliteit hebt om dit zelf te doen en dat er gestenigd moet worden. En dit alles zonder een universitaire juridische studie afgerond te hebben, vaak hooguit een MEAO diploma op zak.

Lachwekkend dat politieagenten denken dat dit normaal gedrag is, tegelijk zeer schokkend en wederom een reden om de politie minder serieus te nemen.

• ingrid003

Inderdaad zeer ernstig dat het OM niet wil vervolgen terwijl de rechter tot een veroordeling komt, zegt wel iets over het OM he en het gebrek aan objectiviteit ten opzichte van het handelen van een op hol geslagen politieagent.

• Nog steeds Dennis

Er zit geen onderscheid in mens zijn. Of je nu politieagent bent of “gewone” burger. En bij iedereen komt een moment dat je jezelf een keer niet meer in de hand hebt. In veel gevallen duurt het bij een agent langer voordat die grens is bereikt, maar soms kunnen omstandigheden dusdanig zijn, dat ook bij een agent het lijntje breekt.

Daar geen begrip voor kunnen opbrengen, getuigt m.i. van een een zeer rechtlijnige en bekrompen kijk op de wereld. Moet ik nu ook geen enkele mens meer serieus nemen, omdat jij kennelijk zo iemand bent? Want iemand die mij ( “jullie” ) afrekent op de acties van 1 individu (een agent), neem ik namelijk niet serieus.

Edit: typo gecorrigeerd.

• ingrid003

Ongelooflijk, je bent er juist om de wet te handhaven waarin eigenrichting geen plaats heeft, een politieagent die met bakstenen gaat gooien, waarom geen handgranaat gooien, bij een agent kan toch ook het lijntje breken !?

Deze blijkbaar niet geschikte agent komt heel goed weg met een voorwaardelijke straf en een taakstrafje. Een baksteen naar iemands hoofd gooien - terwijl je dit moordwapen al 7 minuten in je hand hebt volgens de uitspraak, dus een volledig beraamde aanslag - is een poging om iemand te doden. Een zware celstraf zou op zijn plaats zijn, te meer daar deze persoon de functie van agent zou moeten uitvoeren.

• KlaasVaak

Even voor alle duidelijkheid: wàt kun je niet begrijpen?

-dat de agent bestraft werd na gooien met baksteen.

-dat hij van collega's in eerste instantie felicitaties kreeg (toen het leek dat het onbestraft zou blijven) (of waren het felicitaties vanwege het behaalde resultaat voor de rechtbank?)

-dat de actie onbestraft eerst leek te blijven voor hem?