Politie schiet overvaller dood

• Arie

Nijmegen - In Nijmegen heeft de politie vrijdagmiddag een overvaller doodgeschoten. Dat heeft de politie zojuist bevestigd.

Hij is op de Neerbosscheweg doorzeefd met kogels. Het gaat vermoedelijk om een overvaller.

De man werd achtervolgd door de politie en een politiehond, meldt Omroep Gelderland. Hij stak de politiehond dood, waarna de politie hem doorzeefde met kogels.

Over de identiteit van de man is nog niets bekend.

Bron: http://www.telegraaf.nl/binnenland/7442949/__Politie_schiet_man_dood_in_Nijmegen__.html?view=print

In de USA wordt het doden van een zgn. K9 gelijkgesteld als het doden van een agent meen ik wel eens te hebben gelezen. Hoe is dat hier in Nederland? Het staat er nou net alsof ie doodgeschoten werd omdat ie de politiehond doodstak nl.

Niet dat ik er lang om zal rouwen…. 8-)

• KlaasVaak

Volgens mij is dat met die hond hier niet zo als in Amerika.

En als er tijdens de overval GEEN geweld gebruikt is kom ik op:

Echter een diefstal gepleegd door twee of meer personen (gelet op het feit dat de vluchtauto is doorgereden hou ik er rekening mee dat er meer daders zijn)

Artikel 311.4 Strafrecht

Levert ten hoogste 6 jaar op.

En als er tijdens de overval geweld gebruikt is kom ik op:

Een diefstal voorafgegaan, vergezeld of gevolgd van geweld of bedreiging met geweld tegen personen…

Artikel 312.1 Strafrecht

Levert ten hoogste 9 jaar op.

Vervolgens, gelet op de Ambtsinstructie Artikel 7 lid 1:

Het gebruik van een vuurwapen, niet zijnde een vuurwapen waarmee automatisch vuur of lange afstandsprecisievuur kan worden afgegeven, is slechts geoorloofd:

a. (…)

b. om een persoon aan te houden die zich aan zijn aanhouding, voorgeleiding of andere rechtmatige vrijheidsbeneming tracht te onttrekken of heeft onttrokken,

en die wordt verdacht van of is veroordeeld wegens het plegen van een misdrijf

1°. waarop naar de wettelijke omschrijving een gevangenisstraf van vier jaren of meer is gesteld, en

2°. dat een ernstige aantasting vormt van de lichamelijke integriteit of de persoonlijke levenssfeer, of

3°. dat door zijn gevolg bedreigend voor de samenleving is of kan zijn.

Dus ik denk dat los van de emotie die de dood van de hond tot gevolg heeft voor de hondengeleider en collega's

er gewoon aan alle juridische voorwaarden is voldaan om te mogen schieten op deze overvaller.

• De Enige Echte Fritsie

Je zou dat inderdaad in het bericht kunnen lezen.

Het is in NL zo dat een politiehond, in tegenstelling tot in Amerika, een “goed” is, een “ding”.

Iemand die dus een politehond doodt,pleegt in beginsel het strfbare feit “vernieling”.

Zoals KlaasVaak al aangaf, je moet er hier vanuit gaan dat er een schietwaardige situatie is ontstaan en het doodschieten van de overvaller staat dus los van het doodsteken van de politehond

mzzl,

Frits

• De Enige Echte Fritsie

Ps: overigens…in Amerika is wel eens een verdachte veroordeeld wegens belediging van een politiehond nadat hij meerdere malen luid : “miauw” had geroepen naar de hond.

Rare jongens, die Amerikanen………..:P

• - Gerard -

Dat kan natuurlijk niet, Klusje voor de Rijksrecherche. Iemand steekt Theo van Gogh dood (moord/doodslag) en de politie schiet de dader in een been. Iemand steekt een politiehond dood (vernieling) en de politie doorzeefd de dader.

O, en KlaasVaak, wellicht is er sprake van afpersing ….. weet je nog? ;)

• Arie

Zal niet de officiële verklaring van de politie zijn, dus met heleboel korrels zout nemen……………

• Rob II

Waarschijnlijk de verslaggever.

• rijsbergen

:D

• Arie

Dat weet niemand. Enige dat bekend is dat een overvaller is doodgeschoten en dat een politiehond is doodgestoken.

En of het 100% noodweervuur was, of dat er tijd was geweest op de benen te mikken etc. dat is koffiedik kijken

• BennieMak

Overeenkomend met een volledige magazijn van een Walther P5…

Edit 21-08-2010 12u22 :

Arie, dit is niet leuk meer. Dit is een reactie op een bericht dat omstanders 6 tot 8 schoten hebben gehoord. Dit ontwricht de gehele draad!