Politie schiet overvaller dood

• BennieMak

>:D<

• swat

Op het gebied van het gebruik van geweld mag de politie best veel. Wel is het zo dat voordat geweld mag worden gebruikt er aan bepaalde voorwaarden moet zijn voldaan. Een agent mag niet “zomaar” geweld gebruiken in welke situatie dan ook. Veel mensen ervaren dat als belemmerend maar die regels beschermen zowel de burger als de agent zelf.

Stel je parkeert je auto verkeerd. Een agent stapt op je af om een bon te geven. Als rechtgaarde Nederlander meen je daar tegen te moeten protesteren en vervolgens wordt je in elkaar gemept.

Je gaat daar natuurlijk over klagen en krijgt dan te horen dat in de wet is opgenomen dat een politieambtenaar naar eigen goed dunken bevoegd is geweld te gebruiken en daar verder geen uitleg over verschuldigd is.

Dat is een situatie die we ook niet willen …. toch?

• BennieMak

Ik denk dat dit meer in de discussie “Geen geweld/wel geweld” past. Een gewapende, en geen geweld schuwende overvaller is van een andere orde dan een protesterende burger bij een verkeersovertreding.

• DePeter

Ik lees dat de hond dood is en ik lees dat de hond nog leeft (wat ik wel hoop), betreffende agent verdiend een pluim en vooral veel begrip en steun van zijn collegas. Hoop voor deze agent dat hij dit voorval een plaats kan geven, hij heeft tenslotte wel iemand doodgeschoten, en of het hier nu om een crimineel of niet gaat dat maakt verder niet uit.

grtzzz en een prettig maar vooral rustig weekend voor iedereen.

• MofkaP

Het laatste bericht is dat de man met de overval niets te maken had.

Iemand met vijf kogels neermaaien omdat hij het delict van vernieling pleegt (het steken van de hond), dat lijkt mij toch wel enigszins disproportioneel.

• Pa-Caroni

Als dit werkelijk waar is, toedracht op deze gronden, dan heeft deze agent heel veel uit te leggen ! Van een overval was ook al geen sprake, zo begreep ik. Los daarvan staat, wanneer een hond dusdanig mishandeld wordt, mag je wat mij betreft dit heel hard afstraffen, maar nogmaals ik spreek op persoonlijke titel.

• rijsbergen

waar komt die info vandaan?

• BennieMak

Dan staat de mogelijkheid van noodweer open (burger wordt zonder aanleiding aangevallen door hond, en steekt deze neer), waarop hij dus wordt doodgeschoten.

Overigens heeft het OM een bericht laten uitgaan nav dit geval:

OM: doodgeschoten Nijmegenaar was agressief

(Novum) - De man die vrijdagmiddag in Nijmegen is doodgeschoten gedroeg zich met een mes agressief tegen politieagenten. De agenten voelden zich bedreigd, waarna er op hem werd geschoten. Dat zegt een woordvoerder van justitie zaterdag tegen Radio 1.

De man begon zich, nadat hij gehoor had gegeven aan een stopteken van de politie, direct gewelddadig en agressief te gedragen. Hij werd op de Neerbosscheweg neergeschoten. Een politiehond die werd neergestoken door de man is inmiddels buiten levensgevaar.

Berichten dat de man kort voor zijn dood een supermarkt in Nijmegen had overvallen, kon de woordvoerder van het OM bevestigen noch ontkennen. De rijksrecherche onderzoekt, zoals gebruikelijk, de schietpartij. De personalia van het slachtoffer zijn nog niet vrijgegeven.

Bron: http://binnenland.nieuws.nl/607944/om__doodgeschoten_nijmegenaar_was_agressief

Dat agressief gedragen na het voldoen aan het stopteken zou ook wel eens het incident met de politiehond kunnen zijn geweest.

• Pa-Caroni

http://www.gelderlander.nl/voorpagina/nijmegen/7159532/Geen-overval-voor-dodelijke-schietpartij.ece

• DePeter

Nouja, agent had ook kunnen wachten tot hij een mes in zich kreeg, nee dan maar beter zo.