MofkaPDe enkele vrees voor aanranding (gedroeg zich agressief en kwam bedreigend over) wordt niet gezien als reden voor noodweer. Het “zich genoodzaakt voelen” zal door feitelijke aanranding moeten worden ondersteund.
Daar is nu te weinig over te zeggen. Maar het volgende scenario is denkbaar: Verdachte maakt aanstalte om te steken of steekt in op de hond. Politieman schiet, noodweer op goederen.
MofkaP- Schieten nadat de hond is gestoken, dat is geen noodweer. Noodweer moet onmiddellijk zijn en niet als reactie op een gebeurtenis die reeds heeft plaatsgehad, al is het nog zo kort daarvoor.
Mee eens. Dan zou je richting noodweer-excess gaan. Tenzij de verdachte aanstalte maakt om nogmaals te steken. Maar goed, dat weten we niet. Pas nadat het onderzoek is afgehandeld.
MofkaP- Bovendien is er geen sprake van een wederrechtelijkheid. Een persoon mag zich rechtens verdedigen tegen de aanval van de hond (dat is wel noodweer).
Jawel, de wederrechtelijkheid is dat hij een goed van een ander vernield. Ofterwel, de hond steekt. Primair is deze wederrechtelijkheid wel aanwezig. Secundair stel jij dat de verdachte zich verdedigt tegen de hond en als motivatie noodweer kan aankaarten. Nee. Het is een ambtshandeling. De hond werd ingezet om de verdachte te aan te houden. Hij verzet zich hiertegen, dus hij maakt zich schuldig aan wederspannigheid.
Als de inzet van de hond onrechtmatig zou zijn, zou men hier na toe kunnen gaan. Echter dit valt te betwijfelen, wat ik weet, melding overval, verdachte bewapend voldoen dit aan de criteria van het inzetten van de diensthond ter aanhouding. Maar wederom, ook zal het het uitsluitsel van het onderzoek de exacte toedracht bekend maken. Maar voorals nog, bestaat de mogelijkheid van de wederrechtelijkheid wel degelijk.
MofkaP- De rechtvaardigingsgrond moet voldoen aan de eisen van proportionaliteit en subsidiariteit. M.a.w. het moet gaan om de noodzakelijke verdediging (het schieten). Ik vraag me af of dat i.c. zo is.
Ik zie niet in wat niet proportioneel en subsidiar aan het schieten op een verdachte met een mes. Hoe had je, indien er sprake is (komt ie weer, pas duidelijk na het onderzoek) van een wederrechtelijke aanval, de man willen stoppen? Met spray? Wapenstok? Nee, zoals geleerd wordt, met het vuurwapen.
MofkaPVoor een burger geldt noodweer derhalve eerder dan voor een agent in dezelfde of vergelijkbare situatie.
Onzin. Er is geen onderscheid in noodweer. Dat is er of dat is er niet.
Uiteraard wordt van een agent verwacht een professionele houding te hebben en een situatie objectief te benaderen en niet te handelen uit bv emotie.
Sterker nog, een agent komt eerder in een noodweer situatie dan een burger. Gezien het feit dat zij naar incidenten moeten gaan waar een burger bij kan weglopen. Maar verschil in gradatie noodweer is bestaat niet. Agent staat tegenover een vent met een mes, burger staat tegen een vent met een mes. In beide gevallen wil de verdachte steken….Los van het feit dat een agent een pistool heeft en de burger doorgaans niet, wat is het verschil als ze beide, op wat voor wijze dan ook, de verdachte uitschakelen? Geen. Beide noodweer.
MofkaPDoor een hond op hem af te sturen kun je op je klompen aanvoelen dat iemand zich in verhoogde mate agressief en bedreigend gaat gedragen.
Ik weet niet hoe vaak jij hebt meegemaakt dat een verdachte dmv de diensthond wordt aangehouden? Je creëert juist het tegenovergestelde met wat jij vindt dat je op de klompen kunt aanvoelen. Met 1 hond, en alleen de dreiging ervan, hou je 20 man in toom. Hun agressie verdwijnt in 99% als sneeuw voor de zon.
Daarom is een diensthond juist een enorm de-escalerend middel. Men geeft zich in die 99% van de gevallen direct over en in geval van daadwerkelijk bijten, staakt direct de vechtlust. Helaas deed deze verdachte dat niet. En neem maar van mij aan, iemand die zich verzet en juist agressiever gaat worden bij de inzet van een diensthond is zeer , zeer zeldzaam . Dus de aanname van “ ”culpa in causa" is te verwerpen. De agenten verwachten juist dat de dreiging en geweld zou afnemen.
Groetjes, Lans