Leider politie-onderzoek niet capabel?

• rijsbergen

Tijdens een normaal verhoor wordt de verdachte ook gevraagd waar hij was. Als hij op dat moment geen antwoord wilt geven of als hij liegt dan kun je niet van de politie verwachten dat men de media opzoekt met het verzoek of men toevallig weet of de verdachte elders was tijdens het strafbare feit. Als de verdachte tijdens het verhoor aangeeft elders geweest te zijn ten tijde van het strafbare feit dan wordt dat als het goed is onderzocht of dat ook daadwerkelijk zo was

• BennieMak

Tel daarbij op het digibetisme van de meeste rechters in de huidige gedigitaliseerde wereld, en alles is mogelijk. Zelfs criminelen die door de mazen heen glippen! Ik ben benieuwd of er onderzoek gedaan wordt naar dit soort gegevens: Hoe goed presteert de rechtsstaat.

• BennieMak

Inderdaad wel een uitstekende juridische tactiek (alhoewel je daarvoor wel behoorlijk stevig in de schoenen moet staan). Dus daarom niet zo slim van de onderzoekers om aan onzorgvuldig onderzoek te doen. En zo kwam alles weer op zijn pootjes terecht (als het tenminste een goede rechter is).

• wim76

Gerard, nu zit je te zwammen.

Ik zeg dat de Politie niet MOET nagaan of de verdachte een alibi heeft als hij daar zelf niet mee komt, en jij heeft het over dat de verdachte niets moet.

Twee verschilende dingen, maar je heb wel gelijk dat de verdachte niets MOET, hij heeft het recht om te zwijgen.

• ingrid003

Onzin. Stel jij weet dat een verdachte fulltime bij de Hema werkt en om 2 uur 's middags wordt een misdrijf gepleegd waar diegene van verdacht wordt. Dan dien jij gewoon na te gaan om verdachte op dat moment bij de Hema was, ook al zegt de verdachte hier niets over. Dit is het kader van de zorgvuldigheid die je moet betrachten bij het onderzoek naar feiten en omstandigheden. Een rechter zal dan ook vragen waarom je dit niet hebt nagetrokken en jouw onderzoek als lachwekkend onzorgvuldig bestempelen. Met grote gevolgen voor de uitkomst van de procedure.

Overigens zijn er mensen die dichtklappen en niet de noodzakelijke info verstrekken aan de politie. Zo zijn er ook mensen die onder druk valse bekentenissen afleggen.

Om die reden kun je je hierbij nergens achter verschuilen en dien je ALLE feiten en omstandigheden na te gaan inclusief een mogelijk alibi.

• ingrid003

En dan moet jij nagaan of degene op de plek delict aanwezig was of ergens anders zou kunnen zijn geweest m.a.w. een mogelijk alibi heeft.

• rijsbergen

Zodra je een richting hebt van een mogelijk alibi wel ja maar ik ga echt niet aan heel europa vragen of die persoon bij hem/haar was ten tijde van het strafbare feit.

• wim76

Zucht, dat doe ik wel, maar als er bewijs is tegen de verdachte dan MOET ik niet kijken of hij een alibi heeft. Daar komt de verdachte mee of hij komt er niet mee.

• wim76

Leuk voorbeeld voor jou.

Nou blijkt uit bewijsmateriaal/verklaringen dat de verdachte de dader is, dan ga je toch niet rond vragen “ weten jullie zeker dat deze man/vrouw niet ergens anders was” .

Schei toch uit joh.

• - Gerard -

Nee dat doe je niet. En zo gebeurde het dat dochters hun vader beschuldigde van seksueel misbruik. Niet dat vader de meisjes ooit misbruikt had maar waarom zou je als politie in Godsnaam gaan rondvragen of anderen ooit iets aan vader of de meisjes heeft gemerkt. Kloppen de data van de meisjes wel? Geen punt voor de meisjes. Ze verzinnen gewoon een aantal dagen waarop ze zijn misbruikt want de politie controleert dat toch niet.

Toch …… wim76?