112 misbruik

• - Gerard -

Op de site van 112.nl kun je lezen dat de politie nieuwe computersystemen heeft waarmee de politie kan zien waar je je bevindt als je 112 belt. Nu geloof daar vooralsnog helemaal niks van maar ….als dat zo is, waarom neemt de politie dan niet de beslissing om telefoons te blokkeren als ze herhaaldelijk worden gebeld maar gaat men de 112 misbruikers oppakken? Lijkt mij zinloze inzet van politiepersoneel.

• mwb

Omdat het niet de telefoon is die iets strafbaars doet, maar het kind.

Als die met de telefoon van ma 112 belt, en wordt geblokkeerd, kan ma 112 niet meer bellen.

• - Gerard -

Dan kan ma niet meer bellen. Juist. Dan belt ma maar niet. Ik stel voor: bij misbruik de telefoon blokkeren met een berichtje van de politie in de telefoon, en per brief, dat de politie het nummer heeft laten blokkeren en als de gebruiker uitleg wil, dan kan die zich melden bij de politie.

• KlaasVaak

Het bericht klopt wel, e.e.a. is in europees verband afgesproken.

Nederland loopt hier ernstig in achter op andere Europesche landen.

Heeft te maken met noodgevallen: als je bijv. met je auto verongelukt en je kunt wel 112 bellen maar niet je weet niet waar je bent moet het technisch te achterhalen zijn.

Ook komen er in de toekomst systemen in voertuigen waarbij als er een voertuig verongelukt automatisch 112 gebeld gaat worden.

De politie kan alleen de locaties zien maar niet zelfstandig ingrijpen, dat lijkt me om meerdere redenen logisch:

a) het is niet het netwerk van de politie maar van de provider

b) minimaal een Officier van Justitie moet hier eerst een uitspraak over doen

Ik ben het niet eens met de gedachte dat het toestel niets fout doet dus het toestel zelf mag neit geweerd worden.

Als je een derde keer dronken achter het stuur zit wordt het voertuig ook in beslaggenomen en dat is ook ongeacht van wie de auto is.

Ik kan me dus goed voorstellen dat het toestel geweerd wordt en dat een rechtmatige eigenaar zich daarna kan melden en verklaren wie er dan ge- of misbruik van gemaakt heeft,

waarna besloten kan worden om het toestel weer toe te laten in het netwerk of niet.

• - Gerard -

Het toestel zelf niet natuurlijk want de politie beschikt niet over het toestel. De politie blokkeert de simkaart en daarmee werkt de telefoon niet meer. Natuurlijk alleen in die gevallen waar het voor de centralisten van 112 duidelijk is dat het misbruik betreft.

In sommige gevallen is het voor de politie dan mogelijk een brief te sturen naar de geregistreerde gebruiker met de mededeling dat het de politie is die de simkaart heeft geblokkeerd. Bij een prepaid gaat dat niet lukken. En verder is het aan de persoon die 112 misbruikt wat hij met het geblokkeerde toestel wil doen. Hij koopt een nieuwe simkaart, hij gooit de telefoon weg, mocht die van ma zijn. Maar als ma bekend is bij de politie als een persoon die via een brief op de hoogte gesteld zal worden van het door de politie blokkeren, mag hij zich daar verabtwoorden.

Zal allemaal wel, keuzemogelijkheden zat …. waar het om gaat is dat het misbruik wordt teruggebracht en 10 jarigen naar het politiebureau slepen lijkt mij nou niet een zinvolle oplossing en bestedeing van politieinzet.

• Nog steeds Dennis

Gerard,

Dat filmpje is gemaakt voor die leeftijdscategorie, aangezien die leeftijdscategorie kennelijk regelmatig voor de lol het alarmnummer 112 belt. Het probeert dus aan te sluiten bij de belevingswereld van die leeftijdscategorie en niet die van de leeftijdscategorie waartoe jij hoort (ga er gemakshalve maar even van uit dat je tot de volwassenen behoort).

Er is bewust gekozen voor een cartoonachtige setting en flitsende montage, het filmpje moet immers in enkele seconden duidelijk maken waar het om gaat (geen gemakkelijke opgave gezien de attentiespanne bij die leeftijdscategorie).

En voor jouw beeldvorming: er worden wel vaker minderjarigen van die leeftijdscategorie naar het bureau overgebracht. Meestal voor kleine vergrijpen, waarbij het de bedoeling is om de kroost op te laten halen door de ouders en er meteen een goed gesprek aan te koppelen. Heel zinvolle besteding van politie-inzet hoor.

(BTW: in het originele script voor het filmpje wilden ze nog veel verder gaan, maar daar heb ik gelukkig een stokje voor kunnen steken)

• - Gerard -

Tsja, dat zal dan jouw ervaring zijn die ik uiteraard niet kan tegenspreken, Nog steeds Dennis, want ik behoor niet tot het politiegilde. Als jouw, en de ervaring van de politie is, dat kinderen naar het bureau brengen en een goed gesprek met ouders en kinderen te hebben, geen waste of policetime is, vind ik dat prima. Maar zoals je hebt kunnen lezen vind ik het blokkeren van de telefoon een betere besteding van politietijd en middelen.

Even een zijstraatje, ik ben inderdaad al iets ouder dan de doelgroep. Een gesprek met mij heeft dan ook weinig zin. Ik zie regelmatig bij wegmisbruikers dat mensen worden uitgenodigd in het politievoertuig plaats te nemen voor een preek van de agenten. Velen doen dan ook …. ik begrijp daar niet echt iets van, zeker als dat uitloopt op: “gaan wij bijdehand doen?” en “U moet luisteren als ik tegen u praat” en meer van dat type gesprekken.

Maar inderdaad, ik ben vroeger toen ik een jaar of 7 was ook een keer gepakt bij het jatten van een heerlijke melkchocoladereep van verkade. Zo'n dikke weet je wel, met hazelnoot. Zo lekker. En sindsdien overtreed ik nauwelijks , in ieder geval nooit doelbewust, de wet. Dus bij mij heeft dat gesprekje met toen nog Oom agent tot nu toe gewerkt.

En, Nog steeds Dennis, de politie moet niet gaan jokkebrokken. Of wat in het filmpje wordt beweerd is waar of het is niet waar en volgens mij is het niet waar.

• Jobthecop

Zullen we er ook met z'n allen nog even aan denken dat het misbruiken van het alarmnummer een strafbaar feit oplevert zoals genoemd in artikel 142 wetboek van strafrecht? En dat als mensen voor de lol 112 bellen, jij misschien geen contact kunt kijgen op het moment dat je dat het harste nodig hebt( bijvoorbeeld als je naaste een hartklap krijgt)?

• Rednas79

De discussie is of je een politieagent(en) naar een huisadres van een draaideurbeller moet sturen. Er geen andere oplossingen zijn.

Dat na de geboorte van de telefoon en toen dit fenomeen werd geboren alleen kon door een politieagent naar een huisadres te sturen snap ik nog wel.

Blokkeren is geen gek idee. Indien de draaideurbeller of iemand in nood met dezelfde telefoon naar 112 belt en door een simpel systeem een bandje afgespeeld

wordt met de info waarom er geblokeert is & instructies, dat lijkt mij geen toekomstmuziek.

gr. Sander

• Starsky79

Misschien heb ik wat gemist maar sinds wanneer is het zo dat iemand zijn auto kwijt is na de derde keer dronken achter het stuur?

En vanaf hoeveel ug/l is dat dan?

Beetje niet het onderwerp maar las het toevallig.

Gr.