zelf nadenken

• tistochwah@hotmail.com

Ik lees in de krant dat verkeersboetes met 15% gaan stijgen (inflatie ?), daarnaast de aankondiging dat de politie een verkeersveiligheidoffensief geintierd door de raad van hoofdcommisarissen…

De telegraaf poneert de stelling ; waarom deze capiciteit niet aanwenden voor oplossen/voorkomen van (kleine) criminaliteit.

Zijn er agenten die deze mening delen ? en wat zouden de gevolgen zijn als agenten massaal dit op een lager prio zetten ?

ben benieuwd…

• KlaasVaak

Ik denk aan appels en peren.

Er wordt gedurende de dagelijkse diensten bekeuringen uitgeschreven, en de prijs ervan is bij sommige overtredingen verhoogd.

En ook als de agenten zich meer dan nu gedaan wordt zouden concentreren op kleine criminaliteit worden bekeuringen uitgeschreven.

Het is niet ‘òf het een, òf het andere’, het is èn, èn.

En zo is het ook met de verkeerscontroles waarbij de nadruk nu even komt te liggen op het thema verkeersgevaarlijke handelingen tijdens het besturen van een voertuig.

Veel mensen denken kennelijk dat wijkpolitieagenten 24/7 met 1 ding bezig zijn.

Maar het zijn eerder Chinese schoteltjes artiesten.

Elk onderzoek kent fases van grote stappen en fase van stilstand.

Dan ga je ook niet zitten wachten op betere tijden, dan doe je even iets anders tussendoor.

Er worden niet alleen alcohol- of brommer- of roodlichtcontroles gedaan.

Er wordt van alles wat gedaan. Kan ook niet anders.

Want stel dat er nu alleen naar kleine criminaliteit gekeken wordt en niets meer gedaan wordt aan parkeergedrag dan weet ik wel hoe de burger daarop reageert:

die zet zijn auto daar neer waar het hem uit komt en klaagt binnen een week de burgerij dat de politie het niet goed doet en zich niet op 1 ding moet concentreren.

Tenslotte: ik voel er niets voor om te gaan muiten tegen de leiding. Omdat ik niet achter de redenering sta om te gaan muiten.

Leidinggevenden zijn wijs genoeg om, indien dit speelt in een wijk, de aandacht daar te leggen waar deze nodig is.

Los van de landelijke thema's die spelen.

En wat de politie ook doet: er is altijd een aanzienlijke hoeveelheid mensen die het er niet mee eens is, dat zie je ook hier op dit forum terug.

Doe een poll en je komt nooit op 100% uit.

• bvk

Hoewel ik het met KlaasVaak eens ben snap ik wel waar tistochwah naartoe wil.

Want waarom niet eens grootscheeps andere acties doen? Waarom wel met 100 man de Rotterdamse of Amsterdamse stad op slot gooien en iedereen laten blazen en controleren op de autogordel? Waarom kan er alleen met veel machtsvertoon opgetreden worden als het om verkeerszaken gaat?

Waarom niet met 100 man Amsterdam West op slot gooien en al die kanslozen op hun opgevoerde of gejatte scooters controleren, noteren, in kaart brengen, navragen op signaleringen en tegelijkertijd met 100 burgerposten alles en iedereen die narigheid uithaalt, rondhangt/overlast geeft/uitjouwd (kortom APV) of meent vanaf een afstand met een grote bek te mogen toekijken, eens flink aanpakken en afstraffen?

Vandaag en morgen grootscheeps Amsterdam West uitkammen. Overmorgen en de dag daarna Amsterdam Oost. Dat is laten zien dat je als overheid klaar bent met het gezeur, dat je wil aanpakken, dat je naar opa,oma, henk, ingrid, jan, miep en de hele reutemeteut luistert en iets doet.

Maar men is bang dat er dan een hoop onvrede en geweldadigheid losbreekt, dat al die rotjochies dan met stenen gaan gooien, of erger nog dat je als burgervader of minister voor rascist wordt uitgemaakt! Daarom doen we niks, daarom moet het eerst jaren en jaren escaleren en tot ghettovorming komen en dan als het echt niet anders kan maar dan ook echt niet anders, dan stellen we een avondklok in waarna het twee weken rustig blijft. Terwijl die verrekte ME-ondersteunde avondklok nooit nodig zou zijn geweest als er zo nu en dan eens grootscheeps werd schoongemaakt. Ikzelf ben bereid deze diensten een week lang, onbezoldigd, te draaien. Durf te wedden dat ik nog wel 100 collega's kan vinden. Dus het kan in feite gratis! Er moeten gevangenissen dicht en 1100 man in de jeugddetentie kan een andere baan zoeken omdat er niet voldoende boeven en boefjes meer zijn. Yeah right! Die leveren we zo aan hoor, geen probleem maar zoals zo vaak zit het probleem niet bij de politie maar elders…

• - Gerard -

Geduld, de nieuwe regering komt er aan.

• Jobthecop

Het is gewoon een actie die verkeerd is gepromoot. Ik heb nog geen minuut van mijn tijd besteed aan het pakken van mensen die even niet met hun hoofd bij het besturen van hun voertuig zijn, tenminste, niet meer of miner dan ik gewoonlijk doe., Jij denkt toch niet dat er echt 30.000 agenten zijn die ineens al hun andere werk hebben laten vallen en ineens alleen maar verkleerscontroles doen= Kom op, mensen, gebruik een beetje je verstand! Dit is alleen maar een leuke waarschuwing van de raad van hoofdcommissarissen, die weer eens van zich moest laten horen.

• bvk

Natuurlijk gaan andere zaken door maar reken maar dat er wel degelijk weer een avonddienst wordt opgeofferd om met zijn allen, met geel vestje, eens even flink toezicht te gaan houden. Inclusief de friet met frikandellen voor “de goede inzet”

Bwahhh ik kan die dienst wel beter besteden, ondanks het feit dat het erbij hoort. Dan hou ik liever toezicht op andere zaken waar onze aanwezigheid meer gewenst en noodzakelijk is.

• ingrid003

“Waarom kan er alleen met veel machtsvertoon opgetreden worden als het om verkeerszaken gaat? ”

Dat is heel simpel, is gewoon een kwestie van een kosten/baten analyse erop los te laten. Verkeerzaken brengen een bak geld op dat wil je niet weten, als politieagent functioneer je hierbij eigenlijk gewoon als een medewerker van de belastingdienst die geld aan het innen is. Sterker nog ik zou willen voorstellen de belastingdienst te laten flitsen dan kunnen jullie eindelijk boeven vangen of extra tijd besteden aan jullie opleiding. Meer dan een ordinaire centenkwestie is het toch niet.

• rijsbergen

centenkwestie is het tot een bepaalde grens qua snelheid. Zit ook een vorm van verkeersveiligheid in toch???

• ingrid003

Zeker maar is dat volgens jou DE reden van al dat geflits of zou het bijzaak kunnen zijn ? Er rijden heel wat malloten op de weg, dat ervaar ik dagelijks, vooral petjes in zwarte golfjes met breede bandjes zijn wat mij betreft per definitie verdacht. Als er niet geflitst zou worden zou het 1 groot bloedbad worden.

Het is niet voor niks zo dat de overheid targets stelt met betrekking tot het bedrag aan verkeersovertredingen dat per jaar opgehaald dient te worden. Deze opbrengsten zijn al meegenomen in de begroting. Als iedereen vanaf morgen zich keurig netjes aan de verkeersregels zou houden dan hebben we te maken met een financieel gat, we hebben dus verkeersovertredingen nodig en we hebben jullie nodig om ons te betrappen hierop. Daarom zie je in december ook achter elke boom een agent staan om wanhopig nog hun targets te kunnen halen. Dat de verkeersveiligheid hier ook mee gediend is is leuk meegenomen.

• - Gerard -

Maak je over de belastingdienst maar niet druk, die zijn heel effectief. Maar gevaarlijk rijden heeft niks met de belastingdienst te maken. De boetes worden geint door justitie.