Boete identificatieplicht

• kvanhorsen@home.nl

Goedenmiddag,

Ik heb een vraag:

Mijn zoon werd vanmiddag staande gehouden door een politie agent die vermoedde dat hij werd uitgescholden door mijn zoon. Of hij wel of niet gescholden heeft doet er niet toe, maar de agent vroeg een ID aan mijn zoon. Deze had hij niet bij zich en de agent heeft hem hiervoor bekeurt. (mijn zoon is 15 jaar). De boete die hij hiervoor heeft gekregen is 90 euro.

Nu ga ik geen discussie voeren of dit niet met een waarschuwing af had gekunt maar vroeg me wel af of die 90 euro klopt, ik vindt het een waanzinnig hoog bedrag voor een kind van 15 jaar. Klopt dit? De betreffende agent heeft ook contact met mij opgenomen en zei dat de boete uitsluitend voor het niet kunnen identificeren is.

Alvast bedankt voor uw reactie.

• Starsky79

Aangezien uw zoon nog geen 16 jaar is zal de boete worden verlaagd naar de helft van het bedrag. En volgens mij beslist een Officier van Justitie wat de hoogte van de boete gaat worden. En waar die 90 euro vandaan komt weet ik zo 123 niet.

Heeft uw zoon de kopie van de bekeuring meegekregen? Zo ja dan zou ik graag willen weten welke feitcode er op de bekeuring staat,

Gr

• kvanhorsen@home.nl

Dank je voor de snelle reactie! Nee hij heeft geen copie meegekregen, helaas. De 90 euro was het bedrag wat de agent tegen mijn zoon heeft gezegd.

• - Gerard -

Klopt niet, het is 30 euro.

http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/vragen-en-antwoorden/wat-gebeurt-er-als-ik-geen-identiteitsbewijs-kan-laten-zien.html

• KlaasVaak

Ik weet niet waar die info op gebaseerd is maar in het feitenboekje dat ik raadpleeg staat:

D 517 niet voldoen aan de verplichting om een identiteitsbewijs ter inzage aan te bieden

Dit is een OM feit wat wil zeggen dat de Officier de hoogte van de boete bepaald.

Het is dus lastig te zeggen of de agent (en de OvJ) zich gerealiseerd heeft dat de boete gehalveerd wordt vanwege de leeftijd van de verdachte.

30 Euro is niet het bedrag wat ik doorgaans hoor, 90 Euro komt daar eerder in de beurt.

Het OM werkt met tabellen en dus zou het bedrag consequent moeten zijn, al is het misschien mogelijk dat er toch een lichte variatie in zit.

• ¥ Lotje ­­¥

http://wetten.overheid.nl/BWBR0006297/geldigheidsdatum_22-01-2010

• Planner

Waar die info op gebaseerd is? Het is een site van de rijksoverheid!!!! En op de site van het OM staat exact hetzelfde;

http://www.om.nl/onderwerpen/boetes/?boete_tree=13763,3114#keuzes

• tistochwah@hotmail.com

Lastig….in de wet wordt TOONPLICHT genoemd….dus zou ik denken/zeggen, 1 momentje ik ga mijn nu meteen halen om aan uw verzoek te voldoen….daarnaast met je hem tonen op 1 vordering daartoe….= tegenstelling ? !

• Rob II

In de wet staat dat je ID op eerste vordering dient aan te bieden. Als het ID eerst moet halen dan voldoe je dus niet aan vordering.

• - Gerard -

Waarom niet? Dat lijkt mij ter beoordeling van de agent zelf. Als de persoon zegt: “Ik woon hier 2 straten verder, ik kan het zo voor u pakken.” en de agent zegt; “Dan loop ik even met u mee”, dan lijkt het mij dat je geen tweede maal hoeft te vorderen.