Politie Racer.

• Planner

Dus nu KlaasVaak dezelfde branchrichtlijnen toont die ik ook al aan heb gegeven concludeer jij dat ik er niks van snap? Volgens mij is het vrij simpel.

De politie heeft op grond van een besluit van de Minister van Verkeer en Waterstaat, voor een goede uitvoering van de opgelegde taken (te zorgen voor de daadwerkelijke handhaving van de rechtsorde en het verlenen van hulp aan hen, die deze behoeven), vrijstelling van de bepalingen van het RVV 1990. Deze vrijstelling geld dus altijd, echter is er een branchrichtelijn, waarin wat richtlijnen worden gegeven hoe met deze vrijstelling omgegaan dient te worden. Dat wordt zelfs in het besluit van de Minister aangegeven, dus is het document geen lariekoek. Vervolgens is er ook nog de werkgever (lees het regiokorps) van de betrokken ambtenaar, die de richtlijn verder mag aanscherpen (dus beperken, niet uitbreiden), zo staat in de brancherichtlijn.

Tot zover is alles duidelijk, net zoals er geen enkele onduidelijkheid bestaat wanneer de brancherichtlijnen gelden, namelijk wanneer er met Optische en geluiudsignalen wordt gereden (het staat ook bovenaan elke pagina van het document). Bij punt 5 heeft men het ook over Zeer bijzondere (en met name operationele) omstandigheden "die er ook toe kunnen leiden dat besloten moet worden om de grenzen van de brancherichtlijn te overschrijden, ook indien geen gebruik wordt gemaakt van de bijzondere signalen.", en in de link die KlaasVaak ook nog geeft worden dan nog wat extra richtlijnen aangegeven waar deze speciale eenheden zich in principe aan moeten houden, maar daar gaat het hier volgens mij niet over. Let wel, het blijven richtlijnen, en de ambtenaar heeft een algehele vrijstelling, dus als hij/zij dat nodig acht kan hij/zij toch besluiten over de grenzen van de richtlijn heen te gaan. Maar daarvoor moet hij/zij zich, met name in de gevallen waar er iets gebeurt, natuurlijk wel verantwoorden.

Maar de vraag die nog steeds niet beantwoord is, aan welke richtlijnen moeten politieambtenaren, niet behorende tot de genoemde speciale eenheden, die rijden in/op een (on)opvallende politievoertuig en GEEN gebruik maken van optische en geluidsignalen zich in principe houden?

• Starsky79

Volgens mij is daar geen richtlijn voor. Ik ken hem iig niet….

Maar goed het is en blijft een richtlijn en geen wet. Ik moet me altijd al verantwoorden als er wat gebeurd tijdens de dienst mbt een ongeval bijvoorbeeld. Daar is geen richtlijn voor nodig. Leuk dat het er is maar of het ook werkt weet ik niet. Het is in het leven geroepen om schade gevallen te verminderen wat natuurlijk een goede reden is. Maar ik heb ondertussen niet meer gehoord of er ook daadwerkelijk een daling is…

Maar nog zo'n leuke. In die richtlijnen staat dat ik alleen met toestemming van de meldkamer met O&G mag rijden….. Kan iemand mij uitleggen hoe een medewerker van de meldkamer die vele kilometers verderop zit en geen zicht heeft op de verkeerssituatie mij wel of geen O&G kan geven voor een melding?

• Planner

Starsky79

Kan iemand mij uitleggen hoe een medewerker van de meldkamer die vele kilometers verderop zit en geen zicht heeft op de verkeerssituatie mij wel of geen O&G kan geven voor een melding?

Dat hoeft de centralist niet. Die hoeft slechts, op basis van de beschikbare informatie, te bepalen of sprake is van “een dringende taak” zoals die in de richtlijnen zijn beschreven. Indien de dringende taak er is kan de centralist toestemming verlenen voor O&G. Aan de politieambtenaar de keuze of deze, gezien de verkeerssituatie, gebruik maakt van de O&G

"Het gebruik van de signalen is uitsluitend toegestaan na toestemming van de centralist van de meldkamer. Deze verleent slechts toestemming indien er sprake is van een dringende taak. De verleende toestemming wordt geregistreerd"

Het is dus volgens de richtlijn helemaal geen issue of er sprake is van een drukke verkeerssituatie. Als er geen dringende taak is dan geen O&G. Dat is natuurlijk wel de theorie. want dan krijg je situaties zoals jij al eerder beschreef:

http://politie.startpagina.nl/prikbord/12707849/12721255/re-bromfietscontroles-houten-(deel-2)#msg-12721255

Geen letsel, dus geen dringende noodzaak, dus geen toestemming voor O&G. Maar dan komt het, jij ging je vervolgens houden aan de regels van de RVV en WVW. Maar jij hebt toch een vrijstelling van deze regels. Waarom achteraan aansluiten in de file, als je ook met gepaste snelheid gebruik had kunnen maken van de vluchtstrook, zonder dat je O&G ging gebruiken. Wel de lichten aan (blauw maar liefst oranje), zodat het overige verkeer je opmerkt, geheel conform de brancherichtlijn:

8. Het gebruik van overige signalen

Naast het blauwe zwaai- of knipperlicht is de politie ook gerechtigd om andere bijzondere signalen te voeren, te weten:

• geel zwaai- of knipperlicht

• groen zwaai- of knipperlicht

Ingevolge artikel 30 RVV90 en artikel 5a van de regeling optische en geluidssignalen moet het gele licht gebruikt worden als de kans bestaat dat het voertuig, tijdens werkzaamheden, niet op tijd door andere weggebruikers wordt opgemerkt.

De politie mag hiervoor ook de blauwe lichten gebruiken. In de praktijk blijkt dat het alarmerende effect hiervan soms leidt tot gevaarlijke situaties. In die gevallen gaat de voorkeur uit naar de gele lichten. Hierbij wordt aangesloten bij het advies aan de minister van Verkeer en Waterstaat dat voorstelt één set gele verlichting te verplichten op alle opvallende politievoertuigen.

En daar had je dus helemaal geen toestemming voor hoeven te hebben of te vragen….

• KlaasVaak

via de richtlijnen van de centralist van de meldkamer ;-)

prioritering van de incidenten

prio 1 incidenten komen in aanmerking voor O&GS (gebruik is mogelijk doch niet verplicht)

prio 2 incidenten geloof ik niet of alleen bij uitzondering afhankelijk van de omstandigheden

• Planner

Jij blijft mij verbazen. Je weet wel te vinden waar je de richtlijnen kan downloaden, maar ze lezen is al moeilijker:

Prioriteit 1

Melding waarvan de centralist van de meldkamer vindt dat de noodzaak aanwezig is om snel ter plaatse te zijn. Er is daarbij sprake van een dringende taak zoals hierboven omschreven. Deze prioriteit is daarmee de enige soort die ertoe kan leiden dat met optische en geluidssignalen gereden kan worden.

• KlaasVaak

Iets met verschil van theorie en praktijk?

Ik heb meegemaakt dat ik toestemming krijg van de meldkamer om op een prio 2 met OG&S te rijden.

Of de meldkamer de Prio 2 dan klassificeert als Prio 1 is niet mijn metier.

Als de meldkamer mij vertelt dat ik ‘toestemming’ heb gaat het spul aan.

En ik kan je vertellen dat het meer dan eens aan gaat ook als er geen toestemming is.

Simpel omdat het dan veiliger is voor een ieder.

Of het mag of niet, en de risico's zijn daarbij voor eigen rekening, maar soms is mèt, zonder toestemming, veiliger dan zònder.

Kom maar op met je veroordeling…

• wim76

De meldkamer bepaald niet of ik met O&G moet rijden. Ze bepalen ook niet wanneer ik ze aan mag zeggen.

De enige die dat bepaald is degene die achter het stuur zit.

Daar ligt ook de verantwoordelijkheid.

En zolang de verantwoordelijkheid bij diegene ligt, bepaald hij of zij wanneer het aan of uit gaat.

• KlaasVaak

beschik jij altijd over de info om te beoordelen of de melding een prio 1 is dan?

• - Gerard -

Dat bepaalt de meldkamer, volgens de richtlijnen, wel maar blijkbaar trek jij je er niks van aan. Aan de andere kant, het zijn richtlijnen en als jij denkt dat jij je daar niet hoeft te houden …… so be it.

Mij persoonlijk boeit het niet, ook niet als zo'n busje met 160 over de snelweg jaagt. We zien het wel als de agent iemand het ziekenhuis inrijdt. En een OvJ in het nauw maakt rare sprongen, dat hebben we wel gezien in Houten.

Ik denk dat in 2020 een politieagent alleen nog maar over straat mag onder begeleiding van een gewone burger…. X(

• Planner

Tjonge, wat zijn we snel aangebrand! Om maar eerst even met het laatste te beginnen. Waarom zou ik jou veroordelen? Zoals ik al heb aan gegeven, de politie heeft een algehele vrijstelling van de Wegenverkeerswet (even kort door de bocht). Als burger is dat het enige wat mij boeit. En ik kan mij er dus niet druk om maken als ik politiewagens te hard zie rijden of ander overtredingen zie maken. Ik kan toch niet oordelen of het terecht is, en ik zal het dus ook niet veroordelen. Maar jij hebt een “werkgever”, en die heeft richtlijnen uitgevaardigd. Als jij je daar niet aan houdt is het jouw werkgever (Chef, korpsleiding) die zich daar wellicht druk om gaat maken, maar ik dus niet.

En volg nu even het lijntje terug? Ik weet niet beter dat ik aan het uitleggen ben aan Fred Kleven hoe de brancherichtlijn uitgelegd moet worden, omdat hij zegt dat ik er helemaal niets van snap. Het begint bij mijn verhaal waar ik uitleg hoe het wat mij betreft zit, en ik heb nog niets gehoord wat daar tegenin gaat. Vervolgens komt de vraag

Starsky79

Kan iemand mij uitleggen hoe een medewerker van de meldkamer die vele kilometers verderop zit en geen zicht heeft op de verkeerssituatie mij wel of geen O&G kan geven voor een melding?

Waarop ik aangeef wat er in de richtlijn staat, en dat het volgens de richtlijn (inderdaad, de theorie) niets te maken heeft met de verkeerssituatie maar slechts of er sprake is van een dringende taak is, en er dus sprake is van een prio1 melding. En ik zou, uitzonderingen wellicht daargelaten, maar ik kan ze niet zo snel verzinnen, geen situatie bedenken, waardoor een surveillant in een auto beter in staat is als een centralist om in te schatten of een melding, die is binnen gekomen bij de meldkamer, wel of geen prio1 melding is. Welke informatie heeft de suveillant dan die de centralist niet heeft? En als dat dan wel zou zijn, waarom kan de surveillant deze informatie dan niet delen met de centralist? Kortom, dat de inschatting van de prioriteit bij de centralist wordt gelegd daar kan ik mij wel in vinden.

Dan reageer ook jij op dezelfde vraag, waarbij je verwijst naar de richtlijnen, maar waar jij in het midden laat of afhankelijk van de omstandigheden bij uitzondering ook bij prio2 melding toesteming voor O&Gs kan worden gegeven. Dit is dus aantoonbaar volgens de richtlijnen onjuist, en dat is wat ik met verwijzinging naar de tekst in de richtlijnen dan ook aangeef.

Nogmaals, we hebben het nog steeds over de theorie, maar dat vat jij anders op en komt nu dus met een praktijkvoorbeeld:

KlaasVaak

Ik heb meegemaakt dat ik toestemming krijg van de meldkamer om op een prio 2 met OG&S te rijden.

Zoals je in de richtlijn kan lezen, is dit niet conform de richtlijn. Wellicht was de centralist even abuis, of heb jij iets gemist. Want de prioritering van de meldingen begint met:

"De centralist kan te allen tijde de aan de melding toegekende prioriteit wijzigen."

Was dat hier wellicht ook het geval? In ieder geval is een voorbeeld, waar tegen de richtlijnen in gegaan wordt geen “bewijs” dat in de richtlijnen staat dat het in bepaalde uitzonderingsituaties wel zou mogen, wat jij dus suggeerde..

KlaasVaak

Of de meldkamer de Prio 2 dan klassificeert als Prio 1 is niet mijn metier.

Als de meldkamer mij vertelt dat ik ‘toestemming’ heb gaat het spul aan.

Precies, en als je ‘toestemming’ hebt dan is het dus een prio1 melding (geworden). Andersom, als het een prio1 melding is, dan heb je niet automatisch toestemming voor O&Gs:

"Het verlenen van toestemming tot het voeren van de optische en geluidssignalen gebeurt afzonderlijk van de prioritering van de melding. Dat kan betekenen dat, ondanks dat er sprake is van een ’prioriteit 1-melding’, de meldkamer toch besluit om geen toestemming te verlenen aan het gebruik van optische en geluidssignalen."

En dat “het spul aan gaat” dat is jouw beslissing, maar het hoeft niet:

"De bestuurder beslist zelf of hij gebruikmaakt van de verkregen toestemming tot het voeren van optische en geluidssignalen. Daarbij weegt hij nogmaals de situatie en omstandigheden."

KlaasVaak

En ik kan je vertellen dat het meer dan eens aan gaat ook als er geen toestemming is.

Simpel omdat het dan veiliger is voor een ieder.

Kijk nu komen we bij de praktijk. Allereerst nog maar even kijken wat de richtlijn zegt:

"Indien blijkt, dat de bestuurder van een politiemotorvoertuig gebruikmaakt van optische en geluidssignalen, terwijl aan hem geen toestemming is verleend, gebiedt de centralist van de meldkamer de betreffende bestuurder van het politievoertuig het gebruik van de optische en geluidssignalen te beëindigen."

Dat lijkt mij geen vriendelijk verzoek, wel een zwaarwegend iets, maar geen verbod. Jij geeft aan meer dan eens zonder toestemming O&Gs te gebruiken, en dat het volgens jou veiliger is, maar geeft daarbij niet aan in welke omstandigheden je dat doet? Ik neem dan aan dat je daarbij doelt op de actuele verkeerssituatie, waar jij wel en de centralist geen beeld bij heeft? Op zich kan ik dat wel begrijpen, maar als ik, vanuit de luie stoel eens even advocaat van de duivel speel heb ik de volgende vraag:

Jij geeft (terecht) aan, dat het prioriteren van meldingen de taak is van de centralist. Deze heeft dat dus gedaan, en gezien het feit dat niet beoordeeld is als een prio1 melding waar O&Gs is toegestaan (waarschijnlijk een prio2, want ik neem aan niet dat jij dit doet om naar prio3 meldingen te gaan!), heeft deze dus geoordeeld dat er geen dringende taak is! Maar waarom denk jij dan dat het dan toch nodig is om met spoed/voorrang door het verkeer heen te gaan? Neem het geval van een file, zoals het voorbeeld van Starsky79, Waarom dan niet, conform de richtlijn, met alleen gele (eventuel blauwe) lichten met gepaste snelheid over de vluchtstrook heen, zoals ik regelmatig politieauto's over de vluchtstrook de file in zie halen, zelfs als er geen ongeluk gebeurt is? Kennelijk twijfel je dan toch aan de inschatting en de prioritering van de centralist, want die denkt geen spoed, en jij denkt van wel, of…. ?? Zeg het maar…. Nogmaals, ik veroordeel het niet, ik ben alleen benieuwd naar de gedachtengang?

KlaasVaak

Of het mag of niet, en de risico's zijn daarbij voor eigen rekening, maar soms is mèt, zonder toestemming, veiliger dan zònder.

Alleen dit vind ik een beetje een dooddoener. Want als het fout gaat en er gebeurt onverhoeds een ongeluk, dan is de kans redelijk groot aanwezig dat niet alleen jij en je collega(s) in de auto, maar er ook andere slachtoffers zijn. Precies het praatje wat burgers ook altijd te horen krijgen wanneer zij staande gehouden worden en dit als argument aanvoeren en dan ook genadeloos de les gelezen wordt….