Korpschef: verwachtingen politie naar beneden

• Boris

De verwachtingen over wat de politie kan presteren moeten naar beneden worden bijgesteld. Korpschef Frans Heeres schrijft dat in zijn column in het informatiebulletin van zijn politiekorps Midden en West Brabant dat donderdag is verschenen. ‘Presteren zonder de benodigde middelen kan niet meer in 2011’, stelt hij over de bezuinigingen bij de politie.

Heeres somt een lange lijst oneigenlijke taken op die de politie uitvoert zonder dat daar een vergoeding tegenover staat. Hij noemt huisverboden, oprollen van hennepkwekerijen, buurtbemiddeling, overbrengen van overlijdensberichten en nazorg voor gedetineerden. Verder wijst hij op komende ontwikkelingen zoals de advocaat bij het eerste politieverhoor en opnemen van verhoren. ,,Werk dat je vervolgens niet in kunt zetten voor andere dingen.''

'Het is kennelijk makkelijker om de politie deze taken op te dragen zonder stil te staan bij de nodige financiële middelen. Er zit maar één ding op. De verwachtingen over wat de politie kan presteren, moeten naar beneden worden bijgesteld. Te beginnen bij onze opdrachtgevers en daarna bij onze burgers.'

In een toelichting vertelde Heeres donderdag dat hij in het landelijk overleg met korpchefs en korpsbeheerders met een voorstel komt om het ruimen van hennepkwekerijen en het claimen van de opruimkosten bij de verdachten aan gemeenten over te laten. Zijn korps ruimde vorig jaar ruim vijfhonderd kwekerijen. Landelijk gaat het per jaar om zesduizend plantages.

Ook het verzamelen en terugbezorgen van gevonden voorwerpen is volgens hem een gemeentetaak. Slachtofferhulp zou overlijdensberichten voortaan kunnen overbrengen aan nabestaanden, stelt hij voor.

De politie Midden- en West Brabant moet het vanaf volgend jaar structureel met 10 miljoen euro minder doen (5 procent van de totale begroting). Bij het korps verdwijnen 226 van 2500 banen. De korpschef koos er bijvoorbeeld voor om het aantal bureaus waar inwoners zonder afspraak aangifte kunnen doen te beperken tot de vier steden Oosterhout, Breda, Tilburg en Bergen op Zoom. Behalve de politie zijn ook de regiogemeentes ontstemd over de bezuinigingen.

http://www.inoverheid.nl/artikel/nieuws/1985777/korpschef-verwachtingen-politie-naar-beneden.html

• - Gerard -

Knip en plak …… zucht.

Hoe dan ook, we hebben in dit land afgesproken dat de regering regeert en de kamer controleert.

• Planner

En we hebben ook een aantal Korpschefs aangesteld om uitvoering te geven aan een onderdeel van dat beleid, namelijk de politie. En nu roept deze korpschef (en dat is niet de enige) dat hij met de bezuinigingen geen uitvoering kunnen geven aan dat beleid doordat hij daarvoor te weinig middelen heeft, en dat de politie in zijn visie oneigenlijke taken doet en daar dus ook middelen voor worden gebruikt, die dus wellicht beter anders door de politie betseed hadden kunnen worden.

Dus laat de beleidsmakers en de kamer die dat controleert nu eens duidelijk aangeven wat er van de politie verwacht wordt, en voor alles wat er van de politie verwacht wordt middelen ter beschikking komen. Want de Korpschef kan elke euro maar 1 keer uitgeven,. Als ik jou op pad stuur met 100 euro om en de opdracht om boodschappen te doen die een waarde blijken te hebebn van 125 euro, dan moet jij ook een keuze maken waar je wel of niet mee terugkomt. Of als de boodschappen wel 100 euro kosten, maar om doe boodschappen te halen eerst benzine moet tanken (een oneigenlijke besteding/taak), dan is het resultaat hetzelfde.

• mwb

Leuk, Brabants nieuws van 2 weken geleden sijpelt nu ook in de rest van Nederland door.

• Boris

Je had het toch ook eerder kunnen lezen?

• - Gerard -

Allemaal leuk en aardig maar we gaan naar een nationale politie dus wat zijn deze cijfers nog waard? Ik kan ze niet beoordelen.

• Planner

Ik ook niet, maar naar ik hoop de Korpschefs wel…

• Jobthecop

Hij heeft wel gelijk. Ik vind trouwens dat Heeres de standpunten over de Nederlandse Poliie veel duidelijker naar buiten weet te brengen dan de huidige voorzitter van de raad van Hoofdcommissarissen, maar dat terzijde. De politie kan niet zonder goed materiaal. Als we geen auto's hebben, geen goe duniform, geen fietsen, geen alco-sensors, geen mensen ( niet in die volgorde overigens) dan kunnen wij ons werk niet goed doen, althans niet zo goed als we zelf zouden willen en zeker niet zo goed als de burger van ons mag verwachten. Ieder land krijgt de politiezorg waarvoor het bereid is te betalen.

Maar: het kan altijd erger. De korpschef van Hollands-Midden, Jan Stikvoort, heeft voorgesteld om verkeerscontroles voortaan door de belastingdienst uit te laten voeren. Volgens mij heb ik dat ergens in een partijprogramma van D66 gelezen. Geen wonder dat die partij niet meeregeert: met zulke ideeën ben je pas écht wereldvreemd.

• - Gerard -

Goed plan van Jan Stikvoort.

• Reja

De belastingdienst doet anders al vaak aan verkeerscontroles mee. Hoorde vorige week nog in een nieuwsuitzending op de radio dat er bij zo'n controle een x -bedrag aan achterstallige belasting was geïnd en er diverse voertuigen in beslag genomen waren.