Steek/kogelwerendvest

• Starsky79

Tijdens het werk op straat bij de politie is er aan de agent de mogelijkheid geboden om eem steek/kogelwerend vest te dragen. Uiteraard is die extra mogelijkheid tot veiligheid erg goed. Persoonlijk draag ik hem dagelijks ongeacht het weer.

Maar uiteraard zijn er ook minpunten aan zo'n vest. In Nederland wordt dit vest onder de kleding gedragen. Dit heeft tot gevolg dat je je vest niet zo maar kunt uittrekken als je even binnen zit. In Engeland wordt het vest over de kleding heen gedragen. Voordeel is dat je hem makkelijk uit kunt doen. Nu gaat er bij mij op het bureau een discussie of het beter is om het vest op of onder de kleding te dragen.

Nu wil ik graag weten wat men hier vindt.

Is het agressief als het vest over de kleding gedragen wordt of juist niet? Wat geeft een betere uitstraling?

Gr

• - Gerard -

Lijkt mij een vraag die de korpschef moet beantwoorden. Ik als gewone burger, gezien de Britse politie, vind het helemaal geen agressief beeld. Is het niet zo dat die vesten van de politie vaak wit zijn?

Mijn beeld van de gemiddelde politie agent, zonder pet, is die van kantoorklerk tot portier met overdreven sleutelbos aan zijn riem en portofoon om snel hulp in te kunnen roepen.

Dan heb je de ME, waarvan bij mij het beeld heerst: ze doen waarschijnlijk toch niks want ze mogen ‘nog’ niks. Die treden pas op als ze een straattegel tegen hun smoel krijgen.

Dan heb je een AT, dat begint op echte politie te lijken. Bek dicht of je ligt binnen 5 tellen geboeid in de kofferbak van een geblindeerde Audi A6

en tot slot de grensbewakers van de KMar op bijvoorbeeld Schiphol, met baret en tenminste een beetje wapen (MP5 geloof ik) op zak. Dat zijn beelden van overheidsmensen waar je geen ruzie mee wilt hebben en je dat al hebt als je ze net iets te lang aankijkt.

• bvk

Het is een waardeloos vest zowel boven als onder de kleding. Gelukkig is de planning nog steeds dat de eerste nieuwe vesten over een half jaar worden geleverd. Die zijn lichter en comfortabeler maar worden ook onder de kleding gedragen. Een vest onder de kleding is toch wat warmer en kan je niet even uittrekken.

Een vest boven de kleding ziet er gewoon meer “paraat” uit maar kan op een enkeling agressiever overkomen.

Het meerendeel zvan de mensen ziet het denk eerder als stoer en gezagdragend, wat iets anders is dan agressief.

Vanuit het oogpunt veiligheid heeft het vest onder de kleding wel een klein voordeel;

Een vest dat boven de kleding wordt gedragen is zichtbaar.

In een beslissend moment kan bijvoorbeeld een schutter of iemand met een mes dat ook beseffen en als zodanig op mijn hoofd mikken/steken.

Bij een vest dat onder de kleding wordt gedragen zal een schutter of messentrekker niet visueel getriggerd worden om op andere delen te mikken. Zijn primaire reactie zal zijn schieten of steken op mijn borst, daar waar de trefkans het grootste is. Een klein psychisch dingetje wat misschien wel je leven kan redden.

Meer bescherming zoals ME of AT of AE is altijd wenselijk maar geeft onwerkbare situaties voor de agent op straat. Een licht, goed beschermend vest dat onder de kleding amper zichtbaar is, is volgens de minister de beste oplossing. Ik vind het best als die dingen dan maar snel komen.

• Hampie

“Is het agressief als het vest over de kleding gedragen wordt of juist niet?”

Zo'n zelfde diss is er jaren terug ook geweest toen de nederlandse politie overging van een gesloten pistooltas voor de Fn naar het openholster voor de P-5 en daarvoor toen men transportboeien kreeg en die nog tussen de riem indroeg. Persoonlijk heb ik totaal geen moeite met het dragen van een vest over de kleding heen, het staat ook veel beter over de kleding dan dat het eronder staat. Als ik in GB ben dan is het ook de normaalste zaak van de wereld dat een diender daar z'n vest over z'n kleding heen heeft.

• KlaasVaak

Agressief of niet…deze vraag speelde bij ons bureau ook over het dragen/gebruik van de lange wapenstok.

Dat mag pas als de chef van dienst toestemming heeft gegeven, omdat het permanent dragen op stapavonden en tijdens evenementen agressie zou opwekken.

Hierop zei een collega: En die Walther dan. Die mogen we alle diensten zichtbaar dragen, is dat niet agressie verhogend dan?

En ik vind: met de WK speelavonden van het NL's elftal liepen wij ook met de lange lat en bodycams…leverde geen enkel probleem op v.w.b. agressiviteit.

• Jobthecop

Ik draag het vest altijd, op de bike, in de auto, zelfs tijdens bureaudienst, zomer winter etc. In het bureau heb ik het al eens een keer nodig gehad toen een of andere gek een collega een mes op de keel zette. Ja, het is warm en bij tijden oncomfortabel. maar hoe langer je het draagt, des te meer wordt het eigen en ik voel het eigenlijk niet eens meer. De enige keer dat ik het niet draag is als ik het water op ga: het drijvend vermogen van het reddingsvest is niet voldoende om lichaamsgewicht en waterhoudend vermogen van het vest te compenseren. Wat ik kwalijker vind is dat er collega's zijn die het vest over de kleding dragen en afdoen zodra ze in het bureau zijn. Komt er dan een melding zoals wij afgelopen jaar een paar keer hadden, dan moeten ze eerst omhangen of ze rennen zonder vest naar buiten, met alle mogelijke gevolgen van dien. Nee laat mij maar lekker een vest onder de kleding dragen. maar eentje waardoor ik minder op een michelinpoppetje lijk, dat zou wel………ik zit weer weg te dromen!

• Seat01

De KMar test op dit momenten een vest voor over het overhemd.

Dit is een vest voorzien van logo's, tekst, vakjes enz. en is zwart van kleur.

Ik gok dat er binnenkort wel een evaluatie plaats zal vinden.

Mvg.

• M*j*r**

Starsky79 Schreef:

——————————————————-

> Nu wil ik graag weten wat men hier vindt.

>

> Is het agressief als het vest over de kleding

> gedragen wordt of juist niet? Wat geeft een

> betere uitstraling?

Ik, als gewone burger vind het netter/mooier als het over de kleding gedragen wordt. Net zoals je in Engeland ziet.

Verder vind ik het helemaal niet agressief. Ik denk zelfs dat een burger zich veiliger voelt als men kan zien dat de politie een beetje goed is uitgerust.

Gr. Majorie

• ¥ Lotje ­­¥

Ik als gewone burger zou denken onder de kleding . Als men ziet dat je het aan heb gaan mensen al gauw iets denken van:: de politie heeft een kogelvrij vest aan , waarom?? zou er iets zijn ergens , omdat ze dat aan hebben.?? en dat soort vragen .

• - Gerard -

O, en dat mag niet?