3000 extra agenten t.o.v. ?

• wim76

Allemaal hartstikke leuk die 3000 extra agenten.

Dat zijn er 500 voor de dieren politie.

En nog eens 2500 goedkope (soort van stadswachten) “agenten”.

En dan heb je ze nog niet. Ze moeten nog opgeleid worden ook nog.

Als het echt daadwerkelijk agenten moeten worden dan ben je ze minimaal 3 jaar kwijt aan opleiding e.d.

En wie zit er nog te wachten om in opleiding te gaan als je tijdens de school periode geen salaris krijgt per 2015, en vanaf aankomend jaar slechts de helft van je salaris tijdens school periode.

En tijdens je werkkwartiel nu nog je salaris maar per 2015 een soort toelage waar je je bed niet eens voor uit komt.

Al met al moet ik het allemaal nog maar zien. Zeker met de huidige bezuinigingen en de komende.

• Planner

Hallo, even opletten wat er nu precies gezegd is! Er komen dus helemaal geen 3000 agenten erbij, het is zelfs maar de vraag of er uberhaupt agenten bijkomen!

• mwb

Door de oprichting van het landelijke Politie Diensten Centrum worden veel zaken straks centraal geregeld, die nu alle korpsen apart doen.

Daar verwachtte de vorige regering 3000 mensen mee te besparen.

De nieuwe regering stelt 3000 nieuwe, goedkope, agenten.

Netto hou je dus precies net zo veel mensen over.

Dat is wat Rutten bedoeld met 3000 meer dan er zouden zijn als de plannen van het vorige kabinet waren doorgevoerd.

Hij suggereert daarmee dat die plannen niet door gaan.

De clou is nu dat die plannen gewoon wel worden doorgevoerd en het geld wat er mee wordt bezuinigd wordt gestoken in 2500 nieuwe agenten.

Vervolgens worden er ook nog 500 kanarie-inspecteurs aangesteld, omdat “Fleur uit de roeiboot van de PVV” dat zo leuk vindt.

• Planner

Die kanarie inspecteurs komen volgens mij uit de dikke duim van Dion Graus. En het is wel knap dat jij wel cijfers kan noemen, daar waar de regering, die de maatregelen uit gaat voeren, geen cijfers wil noemen. En verder ben ik benieuwd waar jij (en anderen) nu toch vandaan halen dat het om “goedkope” agenten zou gaan?

• - Gerard -

Fleur heeft er niks mee te maken en de man heet Rutte en niet Rutten. Maar goed, de politie is nooit goed in namen geweest.

In de media is al een tijdje bekend, Ter Horst: 190 miljoen bezuinigen. Nou, dat lijken mij niet 3.000 agenten en een Landelijke Politiedienstencentrum. Daarnaast sprak Rutte over een Landelijke politie, 370 miljoen euro EXTRA naar de politie, 100 miljoen euro EXTRA naar justitie en 1 ministerie. D66 kwam met een overzicht van het aantal agenten (zullen vast niet allemaal agent zijn…. ) uit ergens in 2009. We zitten nu 3/4 2010 dus wat hebben we aan dat cijfer? En, Rutte is de bureaucratie bij de politie en justitie helemaal spuugzat. Daar zal ook een slag worden gemaakt. Dus als we er straks 25 hfd. comm. uittrappen kunnen we daar weer een 100 tal agenten voor aannemen.

En als iemand daar helderheid over kan geven wat de cijfers dan precies zijn dan mag hij bij mij de getallen in de lotto komen invullen.

• Rob II

Dat het over “goedkope” agenten gaat kan je lezen in het regeerakkoord.

Met dank aan de site van de NPB:

Hoe dan ook: in feite komen er dus hooguit 2.500 agenten bij om de onderbezetting ten opzichte van het huidige takenpakket het hoofd te bieden. Gaat het daarbij echter wel om agenten? In het regeerakkoord wordt ook gemeld dat in 2012 de functie van ‘politietoezichthouder’ wordt ingevoerd. Wat die functie precies gaat inhouden is vooralsnog onduidelijk, maar kennelijk denkt men aan een variant op de politiesurveillant/assistent politiemedewerker. In het regeerakkoord wordt de beoogde nieuwe collega omschreven als 'een type agent met minder (gewelds)bevoegdheden.

• wim76

Heb je alleen de eerste regel gelezen?

• mwb

Goeie Grutte!:)

• K.Hakvoort

De beoogde 500 ‘Animal Cops’ - hoe heeft men het in het regeerakkoord durven te zetten -zijn inderdaad een handreiking naar de PVV. In dit geval niet speciaal voor Fleurtje Agema maar voor 'wife beater" Dion Graus. Fleur heeft op een ander punt haar zin gekregen: de verhoging van de minimumleeftijd voor prostituees van 18 naar 21 jaar waarop de VVD officieel tegen is o.a. omdat het voorstel niet erg grondwettig lijkt en discrimineert

De criminaliteit is al jaren dalende; een goede zaak dus dat erop de politie bezuiningd wordt. Al zou men dat alleen al om de beeldvorming niet aandurven maar wat mij betreft kunnen er probleemloos enkele duizenden politieambtenaren afvloeien. Meer geld naar een een slecht georganiseerd apparaat van 53.000 en op de oude voet verder gaan leidt tot niets. Een t.g.v. bezuinigingen gereorganiseerde organisatie van 48.000 of 45.000 man waarin agenten niet meer een derde van hun tijd aan administratie kwijt zijn, middelen efficient worden aangeschaft en geimplementeerd en voorzien van een rationele (dus niet populistische) agenda kan meer presteren dan de Nederlandse politie in zijn huidige vorm.

Meer leidt niet automatisch tot beter. Kijk bijvoorbeeld eens naar het belachelijk hoge aantal communicatieambtenaren: 442 maar niet in staat, te lui of te weinig benul van hun kerntaken hebbend om de misdaadcijfers op wijkniveau op de eigen websites te plaatsen. Deze statistische overheidsinfo laat men op nogal bedenkelijke wijze door het Algemeen Dagblad voor diens eigen gewin monopoliseren.

• wim76

Het zou al veel administratie tijd schelen als ik niet verplicht met een log bedrijfsprocessysteem moet werken.