Ik lees nog wat anders:
Slachtoffers melden slechts ongeveer een derde van de delicten bij de politie en van ruim een kwart doen zij daadwerkelijk aangifte
Dus 8 % van de delicten wordt wel gemeld bij de politie, maar daar wordt dan geen aangifte van gedaan? Ik kan me daar niet zo veel bij voorstelen. "Goedenmiddag meneer de agent. Ik wil even melden dat mijn fiets gestolen is, maar ik wil geen aangifte dien. Ik hoop dat u daar wat mij kan. Goede dienst verder…" Of haakt men af omdat men niet meteen aangifte kan doen en laat het er dan maar bij zitten? Dat lees je namelijk ook regelmatig. En stel nu eens dat wel iedereen aangifte zou gaan doen. Daar gaat dan 3 tot 4 x meer capciteit en geld gaat inzetten (de wachttjden worden waarschijnlijk ook veel langer). En dan? Wordt de dader die mijn auto heeft bekrast opeens wel gevonden?
Als je daar namelijk aangift mag doen (want je moet natuurijk wel een afspraak maken), dan is men daar een half uur mee bezig, en kreeg ik, naast het PV, ook nog een briefje mee namens de korpschefr die als strekking had dat de kans dat men de dader zou vinden nihil was. Als een volgende keer je auto bekrast wordt, en je hebt geen PV nodig voor de verzekering omdat je het toch zelf moet betaen, hoeveel burgers denk jij gaan dan nog aangifte doen? En ik denk dat ook de ( B ) OA die de aangite opneemt niet echt blij wordt van dat zinloze bijwerken van de statistieken, in de wetenschap dat er verder toch niets mee gebeurt. Voor de statistieken heb je overigens ook niet alle aangiftes nodig, want het CBS kan toch ook berekenen hoeveel aangiftes (en daarmee ook hoeveel criminaliteit) niet wordt aangegeven.