Proces verbaal veranderen ?

• Hyperactief A-P

Ik kreeg een vraag waar ik geen antwoord op weet. In het kort zal ik omschrijven volgens de mij verkregen informatie wat het probleem en de vraag is. Eerst het probleem: Aangever heeft plus minus een half jaar geleden aangifte gedaan van diefstal fiets. In die aangifte is een fout framenummer opgegeven/ opgenomen door zoekraken officiële aankoopbon, er vanuit gaande dat de info die ik kreeg klopt. De aankoopbon is inmiddels weer teruggevonden, waarop het juiste framenummer en andere kenmerken staan. Inmiddels is de fiets getraceerd bij een als louche handelaar bekend staande persoon. Daar het framenummer in de aangifte niet klopt met die fiets, kan er vermoed ik geen actie ondernomen worden om de fiets bij de rechtmatige eigenaar terug te krijgen. Of er tussen de desbetreffende persoon en verbalisant goed gecommuniceerd is, of dat deze verbalisant ook over de aanvullende informatie die ik hier beschrijf beschikt, is mij niet helemaal duidelijk. Mijn vraag is, stel dat mijn conclusie op de basis van de gegevens die ik nu heb juist is. Kan dan na ongeveer een half jaar het proces verbaal nog veranderd c.q. aangepast worden ? Of moet de aangever een nieuwe aangifte doen ? Kortom hoe kan men dit oplossen, zodat de fiets bij de rechtmatige eigenaar terugkomt? De uitleg van een koper die als hij een redelijke prijs betaald heb geen heler is, die kan ik al. Het gaat er in dit geval zuiver om, hoe kan deze fout hersteld worden ? Groetjes v Hyperactief A-P.

• KlaasVaak

Ik denk dat je moet overleggen met een politieparketsecretaris wat je in dit geval het beste kunt doen.

Als je over een half jaar spreekt vraag ik me af: wat is de status van de oude aangifte?

Is die tot een plankzaak geworden of tot een zaak waar geen opsporingsindicatie in zit (a.k.a. geen muziek in zit) en afgesloten?

Is er destijds een fiets gesignaleerd met het foutieve framenummer? Dat denk ik namelijk wel

Het lijk mij, maar dat is op gevoel en gezond boerenverstand, dat de foutieve aangifte dient te worden hersteld.

Al was het alleen maar om in de toekomst problemen te voorkomen door signalering van een verkeerd framenummer waardoor iemand die volslagen te goeder trouw is in de problemen kan komen.

Tenslotte: zie regel 1 hierboven…

• Hyperactief A-P

KlaasVaak Schreef:

——————————————————-

> Ik denk dat je moet overleggen met een

> politieparketsecretaris wat je in dit geval het

> beste kunt doen.

>

> Als je over een half jaar spreekt vraag ik me af:

> wat is de status van de oude aangifte?

> Is die tot een plankzaak geworden of tot een zaak

> waar geen opsporingsindicatie in zit (a.k.a. geen

> muziek in zit) en afgesloten?

> Is er destijds een fiets gesignaleerd met het

> foutieve framenummer? Dat denk ik namelijk wel

>

> Het lijk mij, maar dat is op gevoel en gezond

> boerenverstand, dat de foutieve aangifte dient te

> worden hersteld.

> Al was het alleen maar om in de toekomst problemen

> te voorkomen door signalering van een verkeerd

> framenummer waardoor iemand die volslagen te

> goeder trouw is in de problemen kan komen.

>

> Tenslotte: zie regel 1 hierboven…

Oké bedankt voor je snelle antwoordt KlaasVaak. Wat de status van de oude aangifte is en/ of die zaak afgesloten is, weet ik niet. Wat ik wel weet, omdat ik het verbaal met de aankoopbon vergeleken heb (en het mij gelijk opviel dat het framenummer niet correspondeerde met dat op de bon), is dat er i.d.d. een fiets met fout framenummer gesignaleerd staat. Wat je als laatste daarover zegt, had ik nog geeneens bij stil gestaan. Maar daar heb je i.d.d. een punt. Stel dat het opgegeven nummer bestaat, dan heeft een ander een probleem. Hoe kan ik die persoon het beste naar een politieparketsecretaris verwijzen? Gewoon door naar het bureau aldaar te gaan, en er naar te vragen? Groetjes v Hyperactief A-P.

• LM

Een proces-verbaal kan aangepast worden, er is geen artikel in de wet die dat blokkeert. Dat zou ook vreemd zijn, omdat vergissingen kunnen voorkomen. Een nieuwe aangifte lijkt mij niet nodig, omdat het feit niet wijzigt, enkel de specificatie van het weggenomen goed. Een aanvulling op de eerder gedane aangifte waarin duidelijk wordt hoe deze vergissing kon ontstaan lijkt mij voldoende.

• Hyperactief A-P

LM Schreef:

——————————————————-

> Een proces-verbaal kan aangepast worden, er is

> geen artikel in de wet die dat blokkeert. Dat zou

> ook vreemd zijn, omdat vergissingen kunnen

> voorkomen. Een nieuwe aangifte lijkt mij niet

> nodig, omdat het feit niet wijzigt, enkel de

> specificatie van het weggenomen goed. Een

> aanvulling op de eerder gedane aangifte waarin

> duidelijk wordt hoe deze vergissing kon ontstaan

> lijkt mij voldoende.

Oké bedankt LM. Groetjes v Hyperactief A-P.

• wim76

Een PV van bevindingen waarin je de situatie uitlegt en de nieuwe gegevens inzet.

Maar ook kan je de aangifte aanpassen en opnieuw laten tekenen door de aangever.

• Hyperactief A-P

wim76 Schreef:

——————————————————-

> Een PV van bevindingen waarin je de situatie

> uitlegt en de nieuwe gegevens inzet.

>

> Maar ook kan je de aangifte aanpassen en opnieuw

> laten tekenen door de aangever.

Bedankt wim76. Groetjes v Hyperactief A-P.

• Starsky79

Even een aanvullende verklaring opnemen van de aangever met daarin het juiste framenummer. Aangever en jij even een handtekening zetten en klaar.

Succes

• Hyperactief A-P

Starsky79 Schreef:

——————————————————-

> Even een aanvullende verklaring opnemen van de

> aangever met daarin het juiste framenummer.

> Aangever en jij even een handtekening zetten en

> klaar.

>

> Succes

Bedankt Starsky79, aangever en verbalisant even een handtekening zetten bedoel je, ik niet, ik heb de vraag alleen hier gesteld. Groetjes v Hyperactief A-P.

• KlaasVaak

Als die (verkeerde) fiets in het verleden gesignaleerd is en in NSIS staat,

dan had een ander (te goeder trouw) hierdoor in problemen gekomen, dan was daarna de fiets weer AFgesignaleerd.

Want: fiets aangetroffen dus afgesignaleerd.

Als de fiets ondertussen niet is AFgesignaleerd dan neem ik aan dat niemand (te kwader trouw) de dupe is geworden.

En de betrokkene moet niet naar de PPS'er maar jij, mits jij een agent bent, en jij fungeert als ‘man in the middle’.