Toezicht op juistheid verkeersborden bij wegwerkzaamheden?

  • grard

    Het lijkt steeds vaker regel dan uitzondering dat de bebording bij wegwerkzaamheden niet in orde is.

    Officieel moeten borden toch na iedere kruising/ splising worden herhaald?

    Voorbeeld: een bord max 30km/uur op een verrijdbaar statief staat net voor een kruising. Direct na de kruising is het dan al niet meer van toepassing. Drie kruisingen verderop wordt de berm gemaaid. Geen herhalingen en het verkeer mag dus aldaar weer de gebruikelijke 80 km rijden.

    Borden blijven 's avonds staan terwijl er geen werkzaamheden zijn op dat moment. (laatste dagen Beerseweg Oirschot)

    Ander voorbeeld: uitrit werkverkeer, bord een paar honderd meter vooraf max. 30 km/ uur (rondweg Best) Prima, maar vervolgens geen bord einde max 30 km/uur dus pas door de rotonde 500 meter verderop einde.

    Zo zijn er talrijke voorbeelden. Door het slechte gebruik worden de verkeersdeelnemers op verkeerde voet gezet. Men weet niet meer waar en wanneer de broden van toepassing zijn en nemen deze dan ook steeds minder serieus met gevaarlijke situaties tot gevolg.

    Zijn de plaatsers van de borden niet opgeleid? Is er geen enkel toezicht?

    Indien wel, waarom dan zo vaak verkeerd?

    Kan er bekeurd worden voor dergelijk misbruik?

  • Rob II

    De uitvoerder is verantwoordelijk voor de plaatsing van de borden. Moeten de borden langere tijd staan dan moet Rijkswaterstaat daarvoor zorgen.

  • - Gerard -

    Nou, niet de uitvoerder als functie maar het bedrijf dat de werkzaamheden in opdracht van de overheid uitvoert. En, zoals altijd, ligt het toezicht bij de overheid. Op snelwegen uiteraard Rijkswaterstaat maar daarnaast de provincie op provinciale wegen en de gemeente binnen de gemeente zelf. Het lijkt mij logisch dat, Nederland kennende, voor het plaatsen van elk bord een vergunning afgegeven dient te worden en dat het allemaal volgens de voorschriften van de overheid wordt geplaatst.

    En euh ….. wat jij beschrijft, denk niet dat dat geruisloos plaatsvindt. Want hoe noem je zoiets? Bordenblunders, en tik je dat in bij een zoekmachine kom je als snel uit bij…..

    http://www.kilroynews.net/borden/bordenhumor37.htm

  • Starsky79

    Hebben die borden uberhaupt wel zin? Maakt niet uit wat er staat. Ik kom maar weinig mensen tegen die zich houden aan de borden zoals ze er staan. Borden als “verboden in te rijden”, max snelheid, verplichte rijrichting en noem maar op, allemaal ivm werkzaamheden hebben geen zin. Men vindt dat men daar gewoon in/harder of toch die richting in mag rijden…..

    Maar goed wat je zegt klopt wel dan men soms een bord vergeet neer te zetten. Overigens staan er ook regelmatig zo veel borden bij wegwerkzaamheden dat je eerst stil moet gaan staan om alles te kunnen bekijken…..

    De wegbeheerder moet kijken of alles goed gaat. Of ze dat ook doen weet ik niet.

  • KlaasVaak

    In het kort samengevat is de wegbeheerder (gemeente of provincie) verantwoordelijk voor de borden en aanwijzingen.

    De besteedt het plaatsen echter uit aan wegwerkers.

    En toezicht? Volgens mij is dat er niet, tenzij.

    Tenzij iemand de juiste persoon weet te bereiken om een misstand te melden.

    En dan is het nog maar de vraag.

    En als het een permanente situatie betreft, niet zijnde een tijdelijke maatregel, dan moet er een gemeentebesluit volgen voor het plaatsen van een bord. Nou dan moet je je pakje brood meenemen. Wat zeg ik…een heel wit of bruin.

  • De Enige Echte Fritsie

    Die borden hebben in zoverre zin dat arbo-technisch verplicht is dat er snelheidsbeperkende maatregelen genomen worden bij werken aan de weg.

    En uiteraard kan je iemand helaas niet dwingen zich aan een bord te houden.

    mzzl,

    Frits.