Ik stel ook voor dat iedere diender zo'n oude Rijkspolitie lantaarn naast zijn voordeur hangt. Of op zijn minst een vlag met het politielogo.
Kan de buurt lekker bij jou aan komen kloppen met een vraag over het rijbewijs. Kan je gelijk het aantal openingsuren van het echte politiebureau beperken.
Zijn ze nu echt helemaal besodemieterd? Aan de ene kant lopen ze te zeuren dat agenten niet (te) actief moeten zijn op Faceboek en/of Hyves, daar zeker geen politiegerelateerde zaken te posten , want kwaadwillende zouden dan wel eens achter privégegevens kunnen komen en deze tegen de diender kunnen gebruiken.
Maar ze denken er wel over om ze in uniform naar huis te laten gaan. In de jaren 60 ja, dat de wijkagent een woning betrok naast het bureau en dat mensen daar in geval van nood konden aanbellen, dat kon toen, maar toen dacht nog geen mens na over het feit om kwaadwillend tegen oom agent te zijn. Tegenwoordig is dit niet meer denkbaar.
Ik ken situaties waar collega's op hun huis adres worden bedreigd, crimi's waren erachter gekomen waar de diender woonde. Die heeft een jaar met het AT zowat in de tuin moeten leven. En dat willen ze nu gaan motiveren?
Mijn huis is mijn thuis. Een veilige omgeving waar ik niet lastig gevallen wil worden. Sterker nog, ik heb er al voor gezorgd dat regiopost en bondsblaadjes niet thuis worden bezorgd. Vanwege het feit dat deze heel herkenbaar zijn, direct te linken zijn aan de politie, en jouw naam en adres staan er op.
En dan gaan ze nu verwachten dat ik, als ik in het blauw zou zitten, in uniform naar huis moet? Nog niet misschien.
En voor de rest Johanbr, ik sluit me helemaal aan bij jouw aangegeven punten.
VrGr Lans