in uniform naar het werk

• johanbr

Volgens Nu.nl heeft de VVD in Roermond een plan opgevat, gesteund door minister Opstelten, om dienders in uniform van en naar het werk te laten reizen. Volgens mij een onzalig en ondoordacht plan, want:

- moet het vuurwapen mee naar huis?

- moet de porto mee naar huis?

- zo ja, onder welk roepnummer logt de diender in die nog onderweg naar het bureau is?

- wat moeten ongewapende surveillanten doen?

- wat moeten aspiranten doen?

Zomaar een paar praktische bezwaren. Klinkt leuk, de zichtbaarheid van blauw vergroten, maar er zal zeker in uniform van je verwacht worden dat je ergens ingrijpt waar nodig, zelfs als dat totaal onverstandig is.

Daarbij zit ik er persoonlijk niet op te wachten dat de halve straat mij in uniform uit mijn voordeur ziet stappen.

Wat denken jullie?

• Starsky79

Compleet waardeloos idee!!!. Jou bovenstaande punten zijn praktische zaken die idd voor vragen zullen zorgen.

Maar het onbrekersgilde vindt het ook wel geinig om wat politie spullen te kunnen scoren dus gaan je volgen.

Jeugdigen die zich vervelend gedragen gaan je volgen.

Woon je in een buurt die het niet zo op de politie heeft dan ben je dus gelijk de L*L.

En dan nog wat anders….. Ik dacht dat alles zuiniger moest bij de politie…. Als men wil dat ik in dienstkleding naar het werk ga dan gaat dus op dat moment ook de diensttijd in en dat betekend dat men weer meer geld kwijt is aan het salaris…..

• Planner

Er van uit gaande dat de gemiddelde diender op laten we zeggen een half uur van zijn werk woont gemiddeld een keer of 4 per week werkt dus een uur of 4 per week naar/van het werkt rijd, betekend dat dus dat de gemiddelde “zichbaarheid” met 4 uur per week wordt vergroot. Ik heb een nog veel beter plan om de zichtbaarheid te vergroten. Laten we agenten verplichten om de hele week, in uniform te gaan lopen, dat schiet pas echt op. Een week heeft 168 uur, een diender mag van mij best 8 uur per dag = 56 uur slapen. Men werkt al 36 uur per week, dus dan wordt de zchtbaarheid met maar liefst 76 uur per week vergroot, dat zijn pas echte maatregelen.

En als je nu ook alle rechercheurs, die nu in hun dagelijks kloffie hun werk doen maar niet noodzakelijk “undercover” moeten blijven ook in hun uniform heisen, kan je nagaan wat dat voor extra zichtbaarheid opleverd! En als we dan ook nog alle prive auto's van politieagenten van striping voorzien, dan hebben we opeens ook veel meer politieauto's op de weg!

Maar alle gekheid op een stokje, nog afgezien van alle praktische vragen die hier reeds gesteld zijn, waar haalt men het recht vandaan om over de privetijd van dienders te gaan bechikken?

• - Gerard -

johanbr Schreef:

——————————————————-

>

> Daarbij zit ik er persoonlijk niet op te wachten

> dat de halve straat mij in uniform uit mijn

> voordeur ziet stappen.

> Wat denken jullie?

Jezus, wat zijn sommige mensen toch grenzeloos naïef. Net alsof de buurt niet weet wie in zijn wijk politieagent is.

Verder ben ik het met Planner eens waar het de uren die een agent zichtbaar op straat aanwezig is, een bijzonder zwak argument is om de doelstelling van zichtbaarheid te halen. Maar ja, dat zijn we wel gewend van dit soort organisaties. Pronken met andermans veren.

• Lans

Ik stel ook voor dat iedere diender zo'n oude Rijkspolitie lantaarn naast zijn voordeur hangt. Of op zijn minst een vlag met het politielogo.

Kan de buurt lekker bij jou aan komen kloppen met een vraag over het rijbewijs. Kan je gelijk het aantal openingsuren van het echte politiebureau beperken.

Zijn ze nu echt helemaal besodemieterd? Aan de ene kant lopen ze te zeuren dat agenten niet (te) actief moeten zijn op Faceboek en/of Hyves, daar zeker geen politiegerelateerde zaken te posten , want kwaadwillende zouden dan wel eens achter privégegevens kunnen komen en deze tegen de diender kunnen gebruiken.

Maar ze denken er wel over om ze in uniform naar huis te laten gaan. In de jaren 60 ja, dat de wijkagent een woning betrok naast het bureau en dat mensen daar in geval van nood konden aanbellen, dat kon toen, maar toen dacht nog geen mens na over het feit om kwaadwillend tegen oom agent te zijn. Tegenwoordig is dit niet meer denkbaar.

Ik ken situaties waar collega's op hun huis adres worden bedreigd, crimi's waren erachter gekomen waar de diender woonde. Die heeft een jaar met het AT zowat in de tuin moeten leven. En dat willen ze nu gaan motiveren?

Mijn huis is mijn thuis. Een veilige omgeving waar ik niet lastig gevallen wil worden. Sterker nog, ik heb er al voor gezorgd dat regiopost en bondsblaadjes niet thuis worden bezorgd. Vanwege het feit dat deze heel herkenbaar zijn, direct te linken zijn aan de politie, en jouw naam en adres staan er op.

En dan gaan ze nu verwachten dat ik, als ik in het blauw zou zitten, in uniform naar huis moet? Nog niet misschien.

En voor de rest Johanbr, ik sluit me helemaal aan bij jouw aangegeven punten.

VrGr Lans

• Lans

- Gerard - niemand in mijn woonomgeving weet waar ik werk. Sterker nog, degene die ik spreek zijn allemaal overtuigd dat ik in de nanotechnologie werk. :)

In mijn vorige woonlocatie wel hoor. Maar dat was mijn eigen schuld, even met een dienstauto langs huis..en de hele wijk weet het. Praten over je werk op een feestje waar het neefjes van de achternicht van de buurman ook was, en daar gaat je masker.

In dat opzicht ben ik wel met je eens hoor. Buurt is scherper dan je denkt.

• - Gerard -

Ja Lans. Ik ken een aantal politieagenten. Eentje van het AT, ken hem niet persoonlijk maar kan je zo aanwijzen waar hij woont. En uh …. dan hebben we het niet over een achterstandswijk hoor. Nee, dan hebben we het over vrijstaande woningen, type villa. Gun ik hem ttrouwens van harte, het blijft levensgevaarlijk werk. Dan ken ik nog een agent en iemand die bij de politie de arrestantenverzorging doet. Heb ik het nu alleen over mijn eigen woonplaats. En dat soort mensen, op de gast van het AT na dan, kan nou eenmaal hun klep niet houden vooral als ze vinden dat hun onrecht wordt aangedaan door de politieorganisatie of als ze iets spannends meemaken. Niets is de agent vreemd. En …… daarbij Lans, als jij bijvoorbeeld in Adam woont en in Hoorn jouw politiewerkzaamheden verricht dan is het voor jou blijkbaar ondenkbaar dat iemand uit jouw buurt jin A'dam jou in Hoorn in politieuniform ziet lopen zonder dat jij hem hebt gezien. En als jij dan vraagt: “Weet jij wel wat voor werk ik doe, antwoorden met: iets in de nanotechnologie toch?”

• Lans

Haha, ja je hebt een punt, laat ik het zo zeggen: Zover ik weet, weet niemand in mijn woonomgeving waar ik werk. Ik werk ook niet meer in uniform dus dat Hoorn en A'dam verhaal is niet meer aan de orde. Maar goed, ook dan is er natuurlijk altijd een kansje dat iemand mij spot. Of iemand komt in de wijk wonen die ik vroegah in blauw eens heb aangehouden oid.

Maar ik probeer het te voorkomen. Ik praat niet over mijn werk (nee, ook al zat het bloed 3 meter hoog tegen de muur, ik ga geen sensatieverhalen ophangen).

Als mensen vragen, bv op een feestje, ga ik niet uit de doeken waar ik werk. En serieus dan noem ik iets zoals mijn voorbeeld over nanotechnologie. Ik vertel dan enthousiast een dusdanig saai verhaal wat ik doe, dat men ook niet doorvraagt. Enige vereiste is dat je er wel wat kennis over moet hebben, je zal maar iemand treffen die ook zoiets doet :D

Resumerend, je kan het risico beperken, niet over het werk lullen en vooral niet met (gedeeltelijk) uniform thuiskomen. Maar inderdaad, daar heb je gelijk in, voorkomen kan je het niet.

• johanbr

Ik voel me een beetje aan mijn flosje getrokken dat je mij naïef noemt. Ik doe mijn uiterste best dat mijn straat (keurige mensen allemaal overigens) niet weet waar ik werk. Dat van die werkgerelateerde post was nog niet zo in me opgekomen, maarja ik zit ook niet in de ZwaCri of OT dus ik acht het niet direct aannemelijk dat men gericht naar mij op zoek gaat.

Los van alle privacy-argumenten, ik denk dat het gewoon praktisch onmogelijk is.

Off-topic: anders dan in Amerika, waar ik ooit een avondje met een collega mee op surveillance reed (mijn gastheer kende de sheriff van het kleine stadje waar ik verbleef). Die dienders daar kregen hun voertuig op de man verstrekt, en dat ding staat daar dus met bullbars en al gewoon op de oprit te pronken.

• - Gerard -

En dan komt er ook nog bij Lans, dat wanneer jij geen geuniformeerde politieagent bent en niet bij de recherche werkt of een hoge positie inneemt bij de politie de ‘belangstelling’ voor jou al politiemedewerker heel snel zal verdampen bij het ‘gewone volk’. Je dient dan eigenlijk geen enkel nut ….. om het maar plat te zeggen. En dat is niet negatief bedoelt hoor.