Wanneer ik bv 100 km rijd volgens het klokje van mijn auto, dan geeft de TomTom 90 km aan.
En wanneer ik 120 rij, dan geeft de TomTom + 110 km aan…..
Hoe betrouwbaar is een TomTom ?
De Tomtom geeft met een enge nauwkeurigheid erg betrouwbaar aan hoe hard u enkele momenten daarvoor reed.
Wanneer je met constante snelheid rijd is een GPS systeem uitermate betrouwbaar. bij acceleratie of deceleratie laat hij de snelheid met enige vertraging zien
En de snelheidsmeter wat U op dat moment rijdt.
ja, maar snelheidsmeters van auto's zijn altijd “voorzichtig” ingesteld. De snelheid wordt bepaald door het aantal omwentelingen van het wiel, maar een band kan harder of zachter zijn opgepompt en daarmee wordt de omtrek van het wiel beinvloed. Snelheidmeters in de auto geven bijna altij een te hoge snelheid aan, soms wel tot 10% afwijking. Op de snelweg is een GPS systeem dan ook een veel nauwkeuriger manier om de snelheid te bepalen
Ik ken een verhaal van een collega onderweg in een dienstmotorvoertuig.
Deze had uit voorzorg de cruisecontrol aangezet op de snelweg om boetes van de trajectcontrole te voorkomen.
Enige tijd later volgt een bericht van het CJIB aan de (korps)leiding, via hen aan ons bureau en vervolgens bij de collega op zijn ‘bord’.
Wat zeg ik…niet 1 bericht maar gelijk 2 berichten.
Bekeuringen (heen en terug) voor een gecorrigeerde snelheid van ik meen 96 km/uur waar je 80 km/uur mocht.
De collega was er echter zeker van met cruisecontrol gereden te hebben en achtte een foutief ingestelde snelheid nagenoeg onmogelijk. Zoiets kan één maar, twee keer? En dan met exact dezelfde snelheid?
Kortom: Het idee was geboren om met een laserpatrol een controle op het dienstmotorvoertuig los te laten.
En wat bleek: bij een met de cruise-control ingestelde snelheid van het (minder dan 1 jaar geleden geijkte) dienstmotorvoertuig van 80 km/uur werd een snelheid gemeten van…96 km/uur!!!!
Hoe dat naar het CJIB is gecommuniceerd is mij niet bekend. B)
De collega hoefde in elk geval niet te betalen.
De dienstauto ging naar de dealer en die constateerde een probleem met de software van de snelheidsmeter.
Snelheidmeters in de auto geven bijna altijd een te hoge snelheid aan, soms wel tot 10% afwijking.
Ik weet niet welke auto's je bedoelt, maar ik kan je vertellen dat de kilometerteller in mijn auto zeker géén 10 afwijkt van hetgeen hij aangeeft. Op langere afstanden is het verschil tussen de kilometerteller en mijn TomTom +/- 3 km/u (hooguit)
Daarentegen heeft mijn vastingebouwde navigatie wel een afwijking die dicht bij jou 10% komt.
grtzzz
ja, maar snelheidsmeters van auto's zijn altijd “voorzichtig” ingesteld. De snelheid wordt bepaald door het aantal omwentelingen van het wiel, maar een band kan harder of zachter zijn opgepompt en daarmee wordt de omtrek van het wiel beinvloed. Snelheidmeters in de auto geven bijna altij een te hoge snelheid aan, soms wel tot 10% afwijking. Op de snelweg is een GPS systeem dan ook een veel nauwkeuriger manier om de snelheid te bepalen.
Okay Gerard, maar ik heb toch echt de indruk dat Planner het heeft over de klimometerteller of snelheidsmeter van je auto.
Ik kan het mis hebben hoor, het is ook nog zo verd*md vroeg op de avond;)
grtzzz
Omdat jouw auto geen 10 % afwijking heeft, wil toch niet zeggen dat de afwijking SOMS niet tot 10% kan afwijken? 3 a 4 % is heel normaal, bij vooral bij oudere auto's is het vaak hoger.
En als een (ingebouwde) GPS 10% afwijking heeft dan is hij niet goed, want de techniek van GPS is zodanig dat de snelheid zeer nauwkeurig kan worden bepaald (bij gelijkblijvende snelheid)
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?