trainingsmissie

• Jobthecop

Los van alle vragen of we wel of niet naar Uruzgan of Afghanistan zouden moeten gaan: Wil de Nederlandse Politie echt wel een trainingsmissie uitvoeren waarbij een grote kans is dat de trainers zelf in gevaar zouden kunnen komen? Want als een politietrainer wil weten waar hij mensen voor traint, zal hij eerst de straat op moeten om dat te ervaren, met alle risico's van dien. Zijn we echt bereid het risico op gesneuvelde politiemensen te nemen? Ik vind dat we er als politie (!) niets te zoeken hebben.

Wat denken jullie?

• Secret S

Ik begrijp het gewoon niet. Wij klagen dat er te weinig blauw op straat loopt. Als het aan de PVV ligt springt het Leger bij, bij het herstellen van de openbare orde. Dus de politie op uitzending naar crisisgebieden en het Leger handhaving van de Nederlandse openbare orde.

S

• rijsbergen

Ik denk dat het merendeel van de trainers zal bestaan uit mensen van de KMar en een klein gedeelte van de trainers zal bestaan uit vrijwillige agenten. Als je ergens een stabiele samenleving wilt hebben dan zal een goed opgeleide politie ook nodig zijn dus wat dat betrefd kan ik me goed vinden in een trainingsmissie aldaar.

• KlaasVaak

Trainers zijn instructeurs van IBT.

Ik ken iemand die erheen gaat.

Zij gaan niet de compound af.

Zij hoeven niet de straat op, ook niet om te ervaren wat daar speelt.

Dat is ook niet de intentie van het trainen van de lokale politie.

Bovendien hebben de trainers geen mandaat buiten de compound.

De trainers trainer de lokale agenten, de militairen gaan met hen de straat op.

Degene die erheen gaan worden binnenkort via stages in NL getraind voor bepaalde omstandigheden waar zij mee te maken krijgen.

Ergens in april 2011 vertrekken zij naar Uruzgan, Afghanistan.

• Lans

Klaasvaak, Ook niet IBT instructeurs kunnen naar Afghanistan uitgezonden worden. Collega's die ingeschreven zijn bij de DinPol (voorheen NCIPS) kunnen uitgezonden worden. Dat gaat van hoofdagent t/m hoofdcomm. Collega's gewoon uit het blauw maar ook met leidinggevende functies.

Nederlandse politiemensen zijn actief in oa Soedan, Cyprus, Bosnië en Afghanistan. De grootste taak die de uitgezonden politiemensen hebben is monitoring. Je bent dan een politieman maar dan in dienst van de UN of Navo. In Soedan, Cyprus e.d. ga je gewoon met jouw politieuniform, enkel aangevuld met een baret en een mouwlogo (UN/Navo) de “straat” op. Bij de UN werk je als Civpol. (civilian police) Op Cyprus bv houdt je toezicht in de “Green Line”. Het stukje niemandsland tussen het Griekse en Turkse gedeelte. Maar daar wonen en komen ook burgers onder voorwaarden. Gezien dat zowel de Grieken als Turken daar niet mogen komen, is dit uitbesteed aan buitenlandse politiemensen, waaronder de Nederlandse.

Enige verschil met Afghanistan is, is dat de enige politiemissie is waar je bewapend naartoe gaat. Je zit inderdaad 80% vd tijd op de compound. En de contacten die je in Afghanistan onderhoud, komen doorgaans daar. Er zijn momenten dat je er wèl buiten gaat, maar dan onder begeleiding van militairen en in een gepanserd voertuig.

Ook voor Jobthecop, het is niet alleen een les geven en monitoring, het mes snijdt aan 2 kanten. De politieman daar doet een dusdanige ervaring op, waar je hier in Nederland ook wat aan hebt. Neem bv kennis van explosieven, op Cyprus komen erg veel autobommen voor. Daar leert de NL politieman ook weer van.

De politieman ontwikkeld coaching op een hoog niveau, leert leiding en instructie te geven op een hoog niveau en onder omstandigheden die je in NL niet kan vinden. Wat weet een gemiddelde diender van terrorisme? Waar leer je dat het beste? Juist in een omgeving waar het veel voorkomt. Wat dacht je van de ontwikkeling van de-escalerend optreden en improviseren? Daar heb je niet de makkelijke handvatten die je hier bij bosjes hebt. Je moet je maar zien te redden.

En niet te vergeten, de kennis die je op doet, de ervaringen die je kan delen met buitenlandse Politiemensen etc etc

Terug in de NL praktijk, kan de regio daar weer de vruchten van plukken.

En daarnaast is een politiemissie ook een verrijking op persoonlijk vlak. Dat is iets wat je moet ervaren. Ik kan het in ieder geval iedere collega aanbevelen.

• - Gerard -

Jobthecop Schreef:

——————————————————-

> Los van alle vragen of we wel of niet naar Uruzgan of Afghanistan zouden moeten gaan: ….

> …….. Ik vind dat we er als politie (!) niets te zoeken hebben.

Het zal wel aan mij liggen ??????

• Planner

Lans

De politieman daar doet een dusdanige ervaring op, waar je hier in Nederland ook wat aan hebt. Neem bv kennis van explosieven, op Cyprus komen erg veel autobommen voor. Daar leert de NL politieman ook weer van.

Het is natuurlijk maar de vraag of je. na een praktijkervaring met een auto/berm bom, in Nederland nog iets aan deze ervaring hebt….:(

• Lans

:P

Uiteraard doel ik op de expliciete sporen die het nalaat.

• Starsky79

Het zal vast nut hebben om daar te zijn. Ik weet niet welke maar goed. Ik zelf ga absoluut niet naar zo'n gebied. Ben geen militair anders had ik daar wel voor gekozen.

Maar laten we eerlijk zijn… Hier in NL moet het personeel van de NEDERLANDSE politie zich afvragen of ze morgen nog wel een baan hebben/op hun bekende bureau werken enz. Maar wel geld blijven uitgeven aan missies in het buitenland?

Gr.

• Jobthecop

Klaasvaak,

het zijn niet [u]alleen maar IBT-instruteurs, want ik ken toevalig ook een ‘gewone’ politieagent die er naartoe gaat. Dat ze niet de compund af gaan, kan ik me niet voortellen, want nogmals, hoe moet je mensen trainenvoor iets waar je zelf geen weet van hebt uit eerste hand?