En toch ...

• - Gerard -

….. zie ik de CIE en uiteraard het OM weer onderuit gaan in de zaak tegen de kapitein Marco Kroon. Vandaag was de regiezitting en ik kreeg al weer een smaak in de mond van ….. hier wordt weer gelogen en bedrogen door de aanklagers. Ik wil het nu graag gezegd hebben want ik heb hier iets te vaak gelezen dat de politie leering heeft getrokken uit voorgaande blunders. Maar dat politie en OM iets leren van het verleden, het wil er bij mij gewoon niet in. Moet ik er ook bij zeggen dat ik gisteravond toen ik naar het programma De Reunie zat te kijken naar een man die eerder door de recherche was aangemerkt als de moordenaar van Andrea Lutten wordt gevoed. Ook hier weer verhalen van het schandalige optreden van de recherche. Toch echt ver na de Schiedammer Parkmoord. En tel ik daar de ontspannen houding van deze kapitein bij op ……

Iemand anders wél het volste vertrouwen in de politie en het OM?

• KlaasVaak

Iets wat mij opviel (voor zover ik het gevolgd heb):

1. zijn jas, waar in de zakken sporen van verdovende middelen werden aangetroffen, was eerder van een ander geweest

2. de stroomstootwapens waarvan hij het bezit niet ontkent (kan ontkennen?) waren volgens hem slechts omgebouwde telefoons

3. hij zei niet geweten te hebben dat stroomstootwapens in Nederland verboden waren

4. sporen van drugs (cocaïne en MDMA) gevonden in zijn borsthaar waren hem toegediend zonder zijn medeweten?

1. beetje vreemd lijkt mij, moet zo iemand in gedragen kleding van een ander lopen en zoja, wordt die kleding nooit (chemisch) gereinigd dan?

2. het zijn stroomstootwapens die er uitzien als telefoons, echter, het display is geen echt display maar een plakplaatje met de afbeelding van een display.

3. erg ongeloofwaardig, een militair die de Wapenwet niet kent?

4. ik gebruik die zooi niet, maar a) wie doet dat en b) dan merk je niets aan jezelf na (ongewenste) inname ervan? wat heb je er dan aan als je het gewenst inneemt?

Kortom, het klonk mij een beetje in de oren als: ontkennen wat je ontkennen kunt en wat je niet ontkennen kunt daar geef je een draai aan waarvan men misschien denkt ‘dat zou kunnen al is het ongeloofwaardig’.

En ja, ook ik dacht: als dit niet beter bewezen wordt of kan worden door het OM, kan/zal dit niet boven alle twijfel bewezen worden….beetje kansloos.

edit:typo

• Hampie

Het zal niet de eerste keer zijn dat het OM onderuitgaat.

• - Gerard -

KlaasVaak, je gaat er vanuit dat wat het OM stelt waar is. Het betrof een regiezitting. Je weet vast wel wat dat is. Het OM, om maar een voorbeeld te geven, stelt dat NFI onderzoek van 6 borstharen hebben aangetoond dat de kapitein cocaïne en XTC heeft gebruikt. De deskundigen van de verdediging die het rapport ook hebben bestudeerd zeggen dat het NFI dat niet bewijst. Ik schreef al eerder. Een woordvoeder van het NFI legt het als volgt uit: Als het NFI zegt dat een aap 2 ogen heeft, het OM concludeert dat als het twee ogen heeft het DUS een aap is.

Maar hoe gaat zoiets nu in de praktijk KlaasVak. De politie doet onderzoek en op basis van dat onderzoek neemt het OM toch de beslissing om wel of niet te gaan vervolgen? Kan het zo zijn KlaasVaak, kan het zo zijn dat de politie zegt: “dit zijn de resultaten van het onderzoek, naar onze inschatting niet voldoende om een vervolging aan te vangen”, het OM beslist wel tot vervolging over te gaan?

• LM

Gerard, kapitein Kroon wist een 2e test handig te voorkomen door zijn borstharen snel af te scheren. Dat doet je geloofwaardigheid natuurlijk geen goed. Laten we het maar afwachten, maar deze zaak lijkt mij geen goed voorbeeld om blunders van het OM mee aan te tonen. In de zaken waarbij wel blunders zijn vastgesteld deed de rechter dat en zo ver is het hier nog helemaal niet. Vergeet even niet dat er naast blunders door het OM heel wat zaken zijn waarbij advocaten roepen dat er geblunderd is maar de rechter daar later toch anders over oordeelt. Daar hoor je dan vervolgens nooit meer van.

• - Gerard -

Het is ook een ‘zaak van niks’. Gebeurt volgens mij dagelijks en horen en of lezen we ook nooit iets van. Maar nu betreft het een kapitein met de hoogste onderscheiding die ons land kent. We kennen inderdaad de zaken waar het OM heeft geblunderd maar dit is op het niveau nul komma 2, staat toch in de belangstelling, en jullie van de politie beweren dat jullie van de voorgaande blunders hebben geleerd. Ik geloof daar niks van en we gaan dus zien of het OM met het bewijs van de politie een simpele zaak ook eerlijk voor de rechter weet te brengen.

• Rob II

Het OM vervolgd duizenden mensen per jaar van lichte zaken tot en met zeer ernstige zaken. Het feitelijke aantal blunderzaken valt hierbij in het niets zij het dat de “blunderzaken” de pers halen en de meeste succes zaken niet.

• Rob II

De politie doet het onderzoek en draagt de resultaten van het onderzoek over aan het OM. De politieambtenaar mag geen waardeoordeel geven over de uitkomst van het onderzoek. Het OM bepaalt of, met wat er is verzameld, vervolgd kan worden,

• Arie

Klopt, ik heb bijvoorbeeld 20 jaar bij de tuchtcommissie gewerkt en dan krijg je het gevoel dat alle voetballers tuig zijn en elkaar naar het leven staan. Blijken er per weekend 30000 wedstrijden gespeeld te worden waar er bij 29950 niet gestaakt of gemolesteerd wordt. De zeer grote meerderheid gaat gewoon goed.

Iedere dwaling van OM en rechters is er eentje teveel. Maar het is niet juist om het beeld op te roepen als zou altijd alles mis gaan of in meerderheid mis gaan.

Maar goed, dat is nu eenmaal Gerards vendetta tegen het OM.

• - Gerard -

Kijk eens aan. De meeste zaken zijn succeszaken. Nou, dan verwacht ik dat het OM ook in deze nietszeggende zaak niet zal blunderen maar de kans daarop ….. en het moet nog beginnen, acht ik klein, vandaar ook dat ik deze topic nu alvast open. Krijg ik straks niet het verwijt dat achteraf alles zo makkelijk lullen is.