Winterbanden

  • Nina

    Hoewel het duitse kost is, weten jullie er mogelijk meer van.

    Ik maak uit publicaties in de media op, dat er in duitsland in de winter met een personenwagen alleen nog gereden mag worden met winterbanden waarop de letters M+S staat en/of een pictogram van een bergje/sneeuwvlokje.

    Mijn camper(gewicht minder dan 3500 kg)banden bevatten zulke tekens niet. Volgens een kennis die bij de politie werkt is dat geen probleem want alle campers zouden tegenwoordig zijn voorzien van zg Allwetherbanden die gewoon zijn toegestaan in de winter in duitsland.

    Ik twijfel dus daaraan. Op de site van de ADAC wordt niet gerept over Allwetherbanden.

    Weet iemand hier meer?

  • Planner

    All wheather banden zitten tussen zomer en winterbanden en, voldoen dus niet aan de criteria die de duitse wet stelt. Als winterbanden gelden alle banden met de aanduiding M+S (modder + sneeuw). De hoogste veiligheid bieden echter banden met daarop het symbool van drie bergtoppen met daarin een sneeuwvlokje.

    http://www.duitsverkeersbureau.nl/NLD/praktische_info/11573.htm

  • Nina

    Ah, dankjewel. Ik merk al dat ik een spelfout maakte: All Weatherbanden dus. Excuses.

    Ik maakte dezelfde gevolgtrekking : mijn camper moet voldoen aan de eisen voor personenvervoer dus M+S eventueel aangevuld met het pictogram van een bergtopje . Nu heb ik duidelijk géén goede banden.

    De kennis die mij niet juist heeft voorgelicht zal ik op de hoogte stellen, dat is ook in zijn belang.>:D<

  • KlaasVaak

    Het kost je 40 euro als je betrapt wordt.

    En dat wordt 80 Euro als je daarbij hinder of overlast veroorzaakte.

    Bovendien wordt je aansprakelijk gesteld indien je betrokken bent geraakt in een verkeersongeval.

    Dit betekent niet dat je schuldig wordt verklaard, maar wel dat je je ONschuld zult moeten bewijzen.

    De bewijslast komt dus (deels) bij jou te liggen.

    Behalve voor autobanden geldt in algemene zin dat je voertuig aan de weersomstandigheden moet zijn aangepast.

    Dit gaat zo ver dat je dus antivries in je ruitensproeierwater moet hebben.

    Je ramen schoon moeten zijn en blijven.

    Je banden dus winterbanden moeten zijn.

    Heel vreemd is wel dat vrachtverkeer slechts op de aangedreven wielen winterbanden dienen te hebben IN DUITSLAND.

    Ik weet niet hoe dat in zijn algemeenheid bij vrachtwagens is maar bij personenauto's zijn het meestal de voorwielen die aangedreven worden.

    Veel personenautobezitters hebben echter de neiging om de voorwielen (lees:aangedreven wielen) van de beste banden te voorzien.

    Want dan kom je zo lekker van zijn plek…

    Het grootste risico komt echter van de achterwielen, die dan met name in bochten het eerste hun grip verliezen waarop de achterzijde van het voertuig uitbreekt en je de bocht uitvliegt.

    Een uitbraak van de voorwielen (lees: aangedreven wielen) laat zich eenvoudiger corrigeren door het gas los te laten.

  • Hyperactief A-P

    Ik weet niet hoe dat in zijn algemeenheid bij vrachtwagens is maar bij personenauto's zijn het meestal de voorwielen die aangedreven worden. Aldus: KlaasVaak.

    Bij vrachtwagens zijn de achterwielen aangedreven KlaasVaak, bij een trekker/ oplegger combinatie, zijn dat de achterwielen van de trekker. Bij vrachtwagens met aanhanger, de achterwielen van de motorwagen. Bij bussen ook de achterwielen. Bij gelede bussen bij oude bussen de achterwielen voor de knik, bij veel nieuwere bussen de achterwielen na de knik. Kippers e.d. die op meerdere wielen aangedreven kunnen worden, zijn over het algemeen op de weg ook op achterwielaandrijving aangewezen, de extra's zijn voor speciaal terrein. Om het verhaal compleet te maken, een optrekbare sleepas of tandemstel bij een voorwagen, is nooit aangedreven, dan is het de achteras daarvoor. Groetjes v Hyperactief A-P.

  • - Gerard -

    Je bent nog vergeten te vertellen dat het voor een automaat nog veel moeilijker is, voor een vrachtwagen, grip te krijgen dan handgeschakeld. En een geladen vrachtwagen heeft de neiging rechtdoor te willen, welke kant je ook opstuurt. Vanaf 1 januari 2011 is bandenprofiel ook voor vrachtwagens - in Nederland - verplicht.

  • Hyperactief A-P

    - Gerard - Schreef:

    ——————————————————-

    > Je bent nog vergeten te vertellen dat het voor een

    > automaat nog veel moeilijker is, voor een

    > vrachtwagen, grip te krijgen dan handgeschakeld.

    > En een geladen vrachtwagen heeft de neiging

    > rechtdoor te willen, welke kant je ook opstuurt.

    > Vanaf 1 januari 2011 is bandenprofiel ook voor

    > vrachtwagens - in Nederland - verplicht.

    KlaasVaak vroeg zich af welke as aangedreven was - Gerard -, daar heb ik uitgebreid op geprobeerd te antwoorden. Over rijgedrag is zoveel meer te vertellen. Zoals de belachelijke truc om onder een rijbewijs E voor gelede bussen uit te komen. De oude gelede bussen met aandrijving voor de knik, hebben chauffeurs naast hun busrijbewijs een aanhangwagenrijbewijs nodig. Bij de nieuwe met de aandrijving op de achterste as na de knik volstaat alleen een busrijbewijs. Bij gladheid geef ik de voorkeur aan aangedreven materiaal op de voorwagen, dus voor de knik, en aanhangwagenrijbewijs vereisen voor al deze combinaties ongeacht waar de aangedreven as zit, komt zeker met gladheid de verkeersveiligheid ten goede. Groetjes v Hyperactief A-P.

  • Nina

    Er schijnen ook zomerbanden te bestaan met de letters M+S erop. Mag je daarmee in winterse omstandigheden rijden in duitsland zonder het risico te lopen een bekeuring te krijgen? Waar letten die duitse dienders nu op: de letters M+S, de pictogrammen met het bergje /sneeuwvlokje, een combinatie van die twee of iets heel anders.

    Hoe herken je als leek het begrijp winterbanden. Op leveranciers van banden hoef je niet af te gaan want die verkopen blijkbaar alles.

  • mwb

    Het bekende M+S logo zegt, in tegenstelling tot wat algemeen wordt aangenomen, niets over de pure wintereigenschappen van een moderne band. De betekenis van M+S: modder + sneeuw, stamt nog uit de tijd van de grote blokkenprofielen en gaf de aanpassing van het profiel aan dit soort ondergrond aan. Het M+S logo vindt men op alle winterbanden, all season banden en soms ook op zomerbanden. Het logo mag naar eigen inzicht van de fabrikant op de band geplaatst worden. Het kan dus gebeuren dat dit logo er alleen maar op staat zodat banden met een lagere snelheidscode gemonteerd kunnen en mogen worden. Het M+S logo alleen zegt dus niets over de wintereigenschappen van een band. Dat geldt ook voor all-weather banden.

    Het sneeuwvlokje symbool is wel een indicatie voor wintereigenschappen van een band. Om het symbool te mogen gebruiken is slechts een remtest (voorzien voor Europa) of een tractietest (standaard in de USA) op sneeuw voorgeschreven. Het symbool geeft slechts het voldoen aan minimale eisen op sneeuw weer. Het gezamenlijke niveau van alle veiligheidsrelevante eigenschappen van een winterband kan alleen in een omvangrijke winterbandentest worden vastgesteld, die alle mogelijke wegcondities (droog, nat, sneeuw, ijs) afdekt.

    bron: anwb.

    http://www.anwb.nl/rechtshulp,/veelgestelde-vragen/Winterbanden-en-sneeuwkettingen.html#sectie16

    Maar ja, als de Duitsers zelf op hun site van het Duitse verkeerbureau zetten dat M+S ok is, dan is M+S ok kennelijk.

  • KlaasVaak

    Ik kom net uit Duitsland teurg (op zomerbanden ;) ) maar het was dan ook +7 graden…

    Nog even met een goede vriend en collega hierover gepraat.

    De Duitse politie zit in het zelfde schuitje als de Nederlandse politie: geen geld, steeds minder blauw (nieuw uniform)/groen(oud uniform) op straat.

    Terreurdreiging in de feestdagenmaand…

    Bijna elk weekend werken op kerstmarkten en met voetbalwedstrijden.

    Dus actief en gericht wordt er niet gecontroleerd, althans niet in Noordrijnland-Westfalen.

    Echter, bij ongevallen of bij het veroorzaken van gevaar of hinder omdat je bijvoorbeeld een file veroorzaakt door gebrek aan grip/tractie, dan ben je het haasje.