…. als je naar een Welten kijkt, zoals vanavond bij het programma 5 jaar later. Ik blijf me verbazen hoe ver zo'n man van de werkelijkheid staat.
Ten eerste. Het burkaverbod. Dat is nog geen wet maar mocht het een wet worden waarbij politieagenten personen in een Burka dienen aan te houden, dan zal Welten daar niet aan meewerken. Omdat hij vindt dat hij zelf mag nadenken en beslissen welke wet hij zal dienen.
Ten tweede. In Amsterdam hangen camera's waarbij de politie direct optreedt als iemand zo'n camera passeert en hij heeft nog boetes open staan. Op de vraag hoeveel camera's er nu hangen in Amsterdam, die dat signaleren, want daar ging de discussie duidelijk over, antwoordde de korpschef: ‘Als je de part. camera’s meetelt, zijn dat er zo'n 2.000'. Ook zegt de korpschef dat er incidenteel controles worden gehouden, u heeft dat zelf ook wel eens gezien meneer Pauw, dat voertuigen naar een parkeerplaats worden gedirigeerd en dan nemen we regelmatig auto's in beslag als er nog boetes openstaan.
Dus …… je wordt in Amsterdam door 2.000 camera's gesignaleerd, in de belevingswereld van Welten tel je bij die 2.000 dus ook de part. camera's en het direct optreden is een paar zinnen later ….. incidenteel optreden.
Verder is de korpschef van mening dat winkeldieven, de bekende draaideurcriminelen, geen winkelontzeggingen worden opgelegd. - ‘gelukkig niet’ zelfs volgens de korpschef - en het beeld dat hij heeft van een groot aantal part. beveiligers in winkels geeft aan dat er wordt gestolen. Maar …. en dan heb ik het dieptepunt echt wel meegemaakt met deze man. Winkeldieven de toegang tot winkels verbieden zou eigenlijk pas ingezet moeten worden als winkels door diefstal verlies gaan leiden.
Toch ziet hij voor zichzelf geen belangrijke rol weggelegd als de Nationale politie, die verder niet werd benoemd, een feit is en zal hij een andere functie aanvaarden, liet hij nog in het midden of dat binnen de politieorganisatie is of niet.
Kijk, ik schrijf het al en tijdje maar de man zegt, wat mij betreft, zelf dat hij volkomen ongeschikt is als korpschef. Ik kan er niets meer van maken.