einde contract Kmar...Vrijstellingen voor de opleidng

• KJB

Goedendag,

Aangezien het barre tijden zijn bij de Marechaussee (en bij heel defensie) en mijn BBT contract waarschijnlijk niet omgezet gaat worden in een FPS Fase 2, zit ik na te denken om over te stappen naar de politie.

Ik hoor veel verschillende verhalen over de overstap. Zoals bijvoorbeeld 3 maanden omscholing ipv de volledige 4 jaar de opleiding in en dit met behoud van salaris. Ook lees ik hier en daar wat over vrijstellingen.

Nou is mijn vraag kunnen de collega’s die zijn overgestapt van de kmar naar de politie mij vertellen welke vrijstellingen jullie allemaal hebben gekregen. Ook wil ik graag weten hoe jullie dit voor elkaar hebben gekregen en of dit standaard is of dat dit voor een ieder weer verschilt.

Binnenkort heb ik een korpsvoorlichting en ga ik de vraag over vrijstellingen ook daar stellen. Maar des te meer info van verschillende bronnen is altijd goed.

Alvast bedankt,

KJB

• KlaasVaak

ik ben weliswaar niet overgestapt van de KMAR maar weet een aantal dingen van klasgenoten uit mijn opleidingstijd die wel van de KMAR kwamen:

- geloof niets van beloften tot het op papier staat, en zelfs dan niet (heb zelfs een verhaal gehoord van een afspraak op papier die niet door kon gaan)

- bijna niets leidt tot vrijstelling

- in het uitzonderlijke geval dat men open staat voor vrijstelling moet je een halve scriptie schrijven om aan te tonen waarom je meent die vrijstelling te moeten krijgen, en pas na het schrijven hoor je of het beloont wordt maar dan heb jij je halve scriptie al gemaakt en het antwoord is meestal nee.

- resultaten van de een bieden geen garantie voor de ander, je motivatie/sciptie bepaalt

- die vrijstelling verkort je opleiding niet, hooguit het aantal contacturen (en een examen minder),

want als de rest in de klas zit zit jij in je uppie in de kantine of het openleercentrum, te wachten tot de volgende les weer begint.

samengevat: het loont de moeite nauwelijks en verheug je nergens op want meer dan eens heb ik beloften weer zien intrekken

heeel misschien als je met een hele KMAR-klas binnenstroomt kun je misschien collectief afspraken maken

maar juich niet te vroeg, voorlopig wordt er bijna nergens iemand aangenomen, laat staan hele klassen

en de markt is in je nadeel om eisen te kunnen stellen: veel aanbod, weinig vraag.

3 maanden omscholing heb ik nog niet gehoord en lijkt mij een grote fabel.

Maar misschien is de ene KMAR collega de andere niet, ik heb geen idee van de KMAR diploma's.

Enkel dat er een paar in mijn klas zaten die geen vrijstellingen kregen en de hele opleiding moesten volgen,

• Secret S

bij mijn op het werk zijn verschillende oud collega's van je. Allemaal wachtmeesters. Zij mochten allemaal genieten van vier jaar opleiding op de politieschool. Ja naderhand werd wel gezegd tegen ze, het had voor jullie wel kortere gekund.

ik hoop voor dat dit inmiddels wel zo is.

succes

• KlaasVaak

uhh ik denk dat je onder de verkeerde reactie reageerde

mijn collega's zijn niet KMAR collega's

• Planner

Dit lijkt me nu weer een typisch geval van geldverspilling. Wachtmeesters van de KMAR zijn Algemeen Opsporingsambtenaar, indien nodig assisteren zij de politie en voeren bijvoorbeeld op de luchthavens ook politietaken uit. Dan mag ik er toch op z'n minst van uitgaan dat voor een groot deel de theoretische kennis aanwezig is en dat er voornamelijk in de praktijk het één en ander aan kennis zal ontbreken. Als je in een KMAR uniform wel Opsporingsambtenaar mag zijn, en als je dan de overstap maakt opeens weer helemaal opnieuw moet beginnen dan klopt er iets niet!

• KJB

Het is ook aardig krom. Afgelopen jaar hebben we met de ME vaak bijstand geleverd aan de regio bijvoorbeeld met oud en nieuw in Nijmegen en met voetbal wedstrijden. Verder zijn er collega's vanuit de kmar die een jaar gedetacheerd worden bij het korps Gelderland-Midden om in de noodhulp mee te draaien. In dat jaar lopen ze gewoon 1 op 1 met een collega van de regio mee. Of ze draaien een dienst samen met een aspirant. Als ze na dat jaar dan over willen stappen worden ze zelf aspirant en moeten ze begeleid worden.

Alsnog hoop ik dat dit anders kan maar aan de reacties te zien, heb ik er een hard hoofd in.

gr,

• mwb

In gesprek gaan met de afdeling personeelszaken van de regio waar je wil gaan werken.

Je hebt een heel sterke troef in handen: je bent al opsporingsambtenaar.

De regio's hebben afgesproken met de minister om een bepaald aantal aan nieuwe instroom aan te nemen.

Waar ze tegenaan hikken zijn de kosten van de opleiding.

Als ze nu mensen aannemen die al een diploma hebben , scheelt dat opleidingskosten.

Die moeten dan wel in de praktijk even wat zaken aanleren als BVH en de dagelijkse gang van zaken in het korps, maar dat hoeft niet zo lang te duren.

Zo simpel ligt het.

• - Gerard -

Klinkt bemoedigend. Vorige maand werd al een blik KMar naar Eindhoven verzonden om daar het werk van de politie te doen en vanavond hoorde ik Ellie Lust, daar is ze weer, bij Opsporing Verzocht vertellen dat de KMar een moordonderzoek draait in Amsterdam. Beide overigens met als reden; capaciteitsgebrek bij de politie.

Dus Planner …. het is al jaren bekend dat de ‘militaire politie’ volgens een aantal mensen die er over gaan heel iets anders is dan de burger politie en dat je gewoon die 4 jaar opleiding moet doen. Behalve als je zelf als politie te weinig mensen hebt, dan kun je als KMar dezelfde dag nog beginnen.

• wim76

Beste KJB,

Ik ben sinds augustus 2007 overgestapt vd Kmar naar de Politie.

Ik heb net mijn opleiding afgerond (17-1-2011) voor niveau 3.

Toen ik bij de politie solliciteerde werd mij verteld dat ik:

-verkorte opleiding krijg dmv E.V.C. (eerder verworven competenties)

-behoud van salaris

-2jaar werken en dan de resterende vakken op school ga krijgen als ik er geen E.V.C. voor had in die 2 jaar.

Ik was zelf de 5e Kmar groep dat bij Haaglanden kwam werken. Voor mij was besloten door de korpschef onder druk van de academie dat ik volledig naar school moest. Ik kon maar een ronde E.V.C. indienen. Mijn voorgangers ( de andere 4 groepen) zijn eerst 2 jaar gaan werken. Hebben een boel E.V.C. ingedient.

Maar goed, in mijn geval waren een een heleboel strubbelingen tijdens mijn opleidingstraject. Dan kreeg ik geen vrijstelling voor een vak, dan weer wel. In kwartiel 9 kreeg ik onder ogen een document waarop stond:

wmr/wmr1 met inimaal 2jaar apd ervaring geeft vrijstelling voor de vakken tot kwartiel 7.

Dan kan je wel voorstellen dat er dan redelijk wat stoom uit mijn oren kwam.

Waarom was er zoveel onduidelijkheid. Niet vanwege het instoomtraject van korps Haaglanden, dat zag er goed uit.

Maar het was gewoon een (macht)spelletje tussen het korps, de academie en het CCM (examen bureau).

Het korps wilde zo snel mogelijk de ervaring vd Kmar man gebruiken op straat

De academie was het niet eens met de werkwijze van het korps aangaande de verkorte opleiding.

Het CCM gaf aan dat zijn de kwaliteit voor het te behalen diploma in het gedrang voelde komen vanwege de verkorte opeleiding.

Een hoop strubbelingen onderling dus ivm hoe om te gaan met de Kmar man in kwestie. Wie is daar de dupe van…de persoon in kwestie zelf.

In mijn geval had ik mijn opleiding met 1.5jaar kunnen verkorten als ik eerder had geweten over dat document.

KJB, in jou geval, ik weet niet waar je woont maar ik kan je wel aanbevelen om de overstap te maken als je toekomst bij de Kmar er niet rooskleurig uit ziet, maar houd rekening met het volgende:

-nieuwe studenten ontvangen sinds januari 2011 tijdens schooltijd de helft van hun salaris. (ik weet niet of dit ook voor kmar instromers geld)

-school periode's kunnen langdradig zijn maar geniet er gewoon van vanwege elke weekend/avond thuis en de schooldagen zelf die soms tot vaak kort kunnen zijn.

-de cultuur binnen de politie is echt anders (men doet redelijk wat aan zelfreflectie afhankelijk van bureau/ploeg/werkgebied).

Woon je in de omgeving van regio Haaglanden dan kan ik je dit telefoonnummer geven van:

Inspecteur Fred van Spall (oud Kmar man die graag sigaar rookt hehe)

070-******* (Gaarne telefoonnummers van personen e.d. via de PM met elkaar wisselen. Mod Arie)

Als er nog vragen zijn stel ze gerust want je gaat die zeker nog krijgen tijdens de opleiding :)

Mvg

Wim

• KlaasVaak

Wat ik al zei: alles zwart op wit en dan nog weet je niets zeker…