Criminaliteit op kaart. Gratis.

• mwb

Ik erger me mateloos aan sites als die hiervoor, waar mensen proberen geld te verdienen aan het veiligheidsgevoel.

http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/veiligheid-recht/cijfers/default.htm

Hier kun je alles vinden, non commercieel en zonder dat je per sms moet betalen.

Gratis, doe er je voordeel mee.

Het is gewoon de site van het CBS, centraal bureau voor de statistiek.

• KlaasVaak

Idd. helemaal mee eens

Deze is ook interessant voor statistische info. (dubbelklik in kaart om in te zoomen)

Funda is weliswaar een commerciëel bedrijf maar vraagt voor deze bewerkte CBS info geen geld.

(Omdat het net zoiets is als een link naar een artikel op de Telegraaf site gok ik dat het mag.)

Ik hoop dat deze link daarom wel mag.

Handig voor het maken van rapporten en verslagen

(Interessante grafiekjes voor bijvoorbeeld politieaspiranten die een GVZ-verslag moeten maken)

• Hyperactief A-P

Onderwerp zelf verwijderd.

• K.Hakvoort

Ik erger me mateloos aan het feit dat dankzij de Nederlandse politie een sensatiekrant het monopolie op de misdaadcijfers op wijkniveau heeft, deze cijfers in een starre en onhandige vorm presenteert en alles wat ouder dan twee jaar is, niet meer het publiceren waard vindt.

• mwb

De nederlandse politie publiceert haar cijfers en die zijn voor iedereen toegankelijk.

Het staat “niet-sensatie kranten” zoals de Telegraaf, vrij om ook iets met die cijfers te doen.

Het AD heeft dus geen monopolie op die cijfers.

Iedereen kan namelijk gewoon bij de bron waar het AD haar info ook vandaan heeft.

En zonder kosten.

• KlaasVaak

mwb Schreef:

——————————————————-

> “niet-sensatie kranten” zoals de Telegraaf

kuch en proest

Telegraaf, de krant van zwakker Nederland

• K.Hakvoort

Formeel heeft het AD natuurlijk geen monopolie - je gaat als politieorganisatie niet zeggen dat je de ene burger meer gunt dan de andere - maar in de praktijk wel. Zolang de situatie zo is dat het AD de cijfers automatisch krijgt en andere partijen voor het bemachtigen daarvan extreem veel moeite moeten doen, is er namelijk sprake van een feitelijk monopolie. Het simpele feit dat je als organisatie niet zelf het materiaal online zet - de snelste en goedkoopste oplossing - geeft al aan dat men niet wil dat iedereen even gemakkelijk toegang heeft. Politie-info hoort vrij te zijn en niet te gevangen zitten in de reclamemachinerie van een sensatiekrant.

Het is prima dat het AD er iets mee doet maar het punt is dat anderen even gemakkelijk hetzelfde of iets beters met deze cijfers moeten kunnen doen.

• KlaasVaak

“Politie-info hoort vrij te zijn”

Zozo daar zeg je nogal wat.

En wie zegt dat het AD de cijfers automatisch krijgt en de rest er veel meer moeite voor moet doen?

Want dat heb ik dan even gemist…

• K.Hakvoort

Als het AD net zo weinig medewerking kreeg als andere partijen lukte het deze krant niet eens jaarlijks een misdaadmeter te publiceren. Het feit dat dit materiaal alleen op een commerciële site te vinden is duidt op zijn minst op de schijn van belangenverstrengeling. Een veeg teken dat dit kennelijk niet als zodanig wordt gevoeld want men doet er niets deze schijn te vermijden. Niet uniek natuurlijk want de politie laat met het exclusief vrijgeven van stukken uit moorddossiers figuren uit het commerciële tv-circuit al sinds jaar en dag flink verdienen.

Bovenstaande is antwoord op:http://politie.startpagina.nl/prikbord/13436826/13458394/re-criminaliteit-op-kaart-gratis#msg-13458394

• KlaasVaak

Het zijn wederom boute beweringen waarvoor, wederom, geen enkele bron of bewijs wordt genoemd.

“duidt op zijn minst op de schijn van belangenverstrengeling” i.c.m. “men doet er niets deze schijn te vermijden.”

Dus als de politie gegevens bezit en maar 1 partij (A) vraagt ernaar moet de politie dan in actie komen om een schijn van belangenverstrengeling te vermijden???

Moet de politie het dan bij partij B of C door de strot duwen of publicatie afdwingen???

"het exclusief vrijgeven van stukken uit moorddossiers"

Zoals…

“figuren uit het commerciële tv-circuit al sinds jaar en dag flink verdienen.”

Namen graag…

De politie geeft niets zomaar vrij, laat staan exclusief, en zeker niet om er geld mee te verdienen.

Er bestaat niet zoiets als een prijslijst, of denk jij van wel?

Wat wel kan is dat er films gemaakt worden die deels of geheel op werkelijke feiten berusten.

Maar om daarin gelijk een gesloten link te zien tussen de politie en 1 (exclusieve) marktpartij :S

Wel eens van de Wet Openbaarheid van Bestuur gehoord, of de Wet Politiegegevens ?

Zo geheim en zo exclusief…http://www.politie.nl/midden-en_west-brabant/projecten/misdaadcijferspergemeente2009.asp, http://www.jaarverslagpolitiehaaglanden.nl/jaarverslag_2008/typeInfo.cijfer_stats/cDU251_Jaarverslagen.aspx, http://www.jaarverslagpolitie.nl/