kentekenbewijs ambulance

• bimi

Op het kentekenbewijs staat een aantal zitplaatsen. Nu is het zo dat ik werkzaam ben op de ambulance en wij hebben een voertuigen die volgens het kentekenbewijs max 4 en ook max 3 inzittende mogen hebben. In deze voertuigen zijn 4 zitplaatsen met gordel en een ligplaats. Dit komt totaal op 5 inzittende. Is de bestuurder in overtreding als er 5 inzittende zijn? Nu weet ik wel dat er niemand over zou vallen, maar keert de verzekering uit in geval van een ongeval? Ik ben in de veronderstelling dat meer mensen dan aangegeven niet mag. Wie kan mij daar informatie over geven of een link. Op internet kan ik niets vinden, mogelijk is er een ontheffing voor ambulances. In dat geval zou ik het ook graag vernemen.

M.v.g. het gele busje

• Planner

bimi

Nu weet ik wel dat er niemand over zou vallen, maar keert de verzekering uit in geval van een ongeval?

Denk je niet dat je deze vraag beter aan de verzekeringsmaatschappij zou moeten stellen? Kijk even op de groene kaart en bel ze op….

• Lans

Toegevoegde aanvulling:

Bimi, onderstaande eerdere reactie van mij is geen antwoord op jouw vraag. Kwam ik te laat achter. Zie reactie Planner en die van mij daar weer op Excuses

Hoi Bimi,

Ik heb helaas het artikel niet bij de hand, maar je bent niet in overtreding.

Het artikel spreek over niet meer personen vervoeren dan zitplaatsen aanwezig zijn, dat het bv verboden is om personen in de laadruimte (pick-up, bestelbusje) te vervoeren. Verderop in het artikel staat dat er een uitzondering is om personen wel in de laadruimte (want dat is de behandelruimte in een ambu in principe) te mogen vervoeren tbv hulpverlenende instanties. Deze is uitzondering is er met name voor ambu's maar de politie mag er ook op terug vallen in gevallen van een zeer agressieve verdachte die niet, onder normale omstandigheden in de stoel met gordeltje geplaats kan worden maar achterin de bus gejonast moet worden en overgebracht moeten worden naar het bureau. En de verzekeringsmaatschappij moet dit meenemen.

Dus no worries.

Groetjes, Lans

• Planner

Je bedoelt artikel 58A RVV

Artikel 58a

1. Tijdens deelname aan het verkeer zitten bestuurders en passagiers op de voor hen bestemde zitplaatsen.

2. Het eerste lid is niet van toepassing op:

c. passagiers die worden vervoerd overeenkomstig artikel 61b, tweede lid, onderdelen a, b en d;

….

h. passagiers die gebruik maken van een ligplaats, indien op één ligplaats ten hoogste één passagier is gelegen.

en artikel 61b RVV

Artikel 61b

1.Het is verboden personen te vervoeren in de open of gesloten laadruimte van een motorvoertuig of bromfiets en in of op een aanhangwagen achter een motorvoertuig of bromfiets.

2.Het eerste lid is niet van toepassing:

a. op het vervoer van personen in de laadruimte van een ambulance of dierenambulance en op het vervoer van rolstoelinzittenden op de daarvoor ingerichte plaatsen in de laadruimte van een voertuig dat blijkens een aantekening op het kentekenbewijs speciaal is uitgerust voor rolstoelvervoer.

b. op het vervoer van personen in de laadruimte van motorvoertuigen ten dienste van politie en brandweer en van andere door Onze Minister aangewezen hulpverleningsdiensten;

Alleen wordt hier niet gesproken over het aantal inzittenden wat vervoerd mag worden (zittend of staand), en dat is nu juist de vraag….

• Lans

Dat is inderdaad het artikel. Dank je.

En ik heb de vraag iets te snel gelezen. Heb hem herzien en bemerkt dat mijn reactie geen antwoord is op de vraag van Bimi.

En kom helaas tot de conclusie dat ik geen idee heb hoe dat precies zit. Heb wel een vermoeden maar daar heb je niets aan. ;-)

Zal vast wel komen van andere reageerders hier.

Bedankt voor de oplettendheid Planner!

• - Gerard -

Volgens mij, maar ik heb er geen artikel op nagekeken, is het een kwestie van logisch nadenken. Je schrijf zelf dat op het kenteken het aantal ZITplaatsen is aangegeven. En volgens mij stopt de discussie daar dan ook waar het het maximaal aantal ZITplaatsen betreft die men dus ZITTEND mag innemen. M.a.w., per zitplaats 1 persoon. Niet bij ma op schoot en ook niet zelf een tuinstoel meenemen.

En dan zal er vast wel, want dit is Nederland, regelgeving bestaan hoe een patiënt te MOGEN vervoeren. En dat zal dan richting borging van de brancaard en 1 persoon per brancaard gaan.

• MofkaP

Planner Schreef:

——————————————————-

> Alleen wordt hier niet gesproken over het aantal

> inzittenden wat vervoerd mag worden (zittend of

> staand), en dat is nu juist de vraag….

Dat is ook wel logisch en volgt uit de systematiek.

In een laadruimte zijn nu eenmaal geen “voor hen bestemde zitplaatsen” aanwezig.

Zou dat wel zo zijn dan is het geen laadruimte meer, maar een passagiersruimte.

De vraag van TS, hoe gaat de verzekeraar hiermee om? Zal alleen door de verzekeraar beantwoord kunnen worden.

De verzekeraar mag verbintenisrechtelijk uitsluiten en beperken wat volgens het RVV is toegestaan.

• KlaasVaak

Zijn de door bimi genoemde zitplaatsen wel echte zitplaatsen met gordels?

Of zijn dat stoeltjes voor behandelaars of naasten van het slachtoffer?

Uiteindelijk zijn het stoeltjes in de ‘' laadruimte’ en mag je er verzekerings- en wettechnisch op zitten.

Of de werkgever dit wil en/of toestaat is een andere discussie.

Ik ken de stickers en bordjes: “zitplaats niet gebruiken tijdens het rijden” uit politievoertuigen.

• Bimi

Allen bedank voor de reactie.

Ik las dat het niet duidelijk was om wat voor zitplaatsen het gaat. Het zijn goed gekeurde zitplaatsen voorzien van een veiligheidgordel en getest middels een crashtest. Ik zal eens kijken op de groene kaart en anders navraag doen bij de verzekeraar.

M.v.g. Bimi