Agenten krijgen smartphone

• Planner

http://www.telegraaf.nl/binnenland/8822687/__Agenten_krijgen_smartphone__.html?sn=binnenland,buitenland

Of dit nu zo'n goed idee is?

• rick

Lijkt me zeker goed plan,

Voorbeeld:

In een buurt op zoek naar verdachten,

Meteen twitter bericht met signalement en vervoer op twitter samen

met het nummer van de politie.

Zou een heleboel zaken sterk verkortte en dat betekend meer tijd voor

de dienders om achter andere zaken aan te gaan.

Lijkt me

• - Gerard -

Dat Twitteren kan ik nog wel begrijpen maar Facebook? Zodra iemand in de gaten heeft dat een agent een Twitterraar via Twitter volgt blokkeer je die agent gewoon. Maar voor onderling -agenten naar agenten- berichten uitwisselen is Twitter wel een uitkomst. Facebook op een mobiele telefoon, daar zie ik de meerwaarde niet van, te tijdrovend. Kan ook een andere afdeling van de politie doen, dat hoeft niet mobiel.

• Planner

Gerard

Maar voor onderling -agenten naar agenten- berichten uitwisselen is Twitter wel een uitkomst.

Dat kan niet met een portofoon?

• Planner

rick

Meteen twitter bericht met signalement en vervoer op twitter samen met het nummer van de politie.

Volgens mij is daar al het SMS alert voor uitgevonden.

• Jobthecop

Ik werk bij een ander korps, maar ook bij ons wordt gesproken dat we dit jaar allemaal blackberries krijgen. Alleen niet voor de toepassingen die hier genoemd werden. dat is maar goed ook want ik heb nog nooit een twitter gestuurd of bekeken en ben niet van plan daarmee te beginnen. Daarnaast hebben we in onze gemeente burgernet en dat werkt veel beter. waar het wel voor bedoeld is, is - op termijn - een bevragingsmodule, een verbaliseringsmodule ( dus bonnetjes online invullen, scheelt een hele hoop papierwerk) en zelfs een vingerafdrukscanner, zodat identiteit vastgesteld kan worden. Het meste hiervan is nog toekomstmuziek, maar het komt eraan,

Overigens zag ik van de week een vent met een tabletcomputer op A5 formaat en dat leek me veel handiger.

• KlaasVaak

SMS alert is voor burgers en agenten in vrije tijd.

Veel korpsen (en Stadstoezicht) hebben al functiegerichte handhelds.

Om te voorkomen dat je straks met een koppel vol met dedicated hardware loopt is een smartphone beter.

Voor je het bureau verlaat even de laatste gestolen voertuigdata laden…en op straat kentekens scannen.

Ook bij een PD, (grootschalige) inbraak in bijv. flats/bergingen alle kentekens in de straat scannen en op bureau nalopen (of nog beter direct via smartphone).

Of in bekeuringssituaties kentekens scannen en rijbewijs en met een losse bonnenprinter de bekeuring printen (ala KLPD en Stadstoezicht)

Of, zoals in RR op de noodhulp/DHV auto's al met een mobieltje kan:

Een foto van een verdachte kunnen maken en direct aan de andere collega's verspreiden.

Denk aan een foto van een bewakingsmonitor van bijv. een tankstation, juwelier, winkel….

Of deze foto bij terugkomst op bureau van intranet oppikken en in een PV ‘plakken’.

Dit kan bij woning- en voertuigschades, letsel van slachtoffers en/of verdachten, etc.

• Lans

Het bericht is een beetje misleidend, gaat alleen over de wijkagenten. Niet de noodhulpers.

Maar hoe dan ook, ik ben er een absoluut tegenstander van.

Ok, het politiewerk moet transparant zijn, maar het moet geen “ouwe jongens krentenbrood” worden.

Alles moet opeens uit de doeken worden gedaan, wie welke agent is, wat hij doet en wat zijn hobby's zijn.

Het heeft twee kanten, aan de ene kant laat je ermee zien dat je ook maar mens bent, aan de andere kant vervalt ermee de uitstraling van de politieman ansich. Ik bedoel, vroegâh wist je weinig van de agent zelf. Een beetje mysterieus persoon die je kwam helpen maar ook op je donder gaf als je iets uitvrat.

Tuurlijk hoeft het niet meer zo extreem als vroeger, maar ik denk dat het beter is dan de burger de agent als agent ziet en niet als popie Piet Jansen die al tot in de treuren is gevolgd op Hyves, Facebook en gevolgd op Twitter. Terwijl ze hem nog nooit live hebben gesproken.

De burger weet al wie de agent is, wat zijn manier van aanpak is, wat zijn manier van spreken is etc. etc. De burger zal hier, al dan niet bewust, op inspelen. De agent heeft daardoor in sommige gevallen al een troef verloren. Mensen hebben, althans denken ze, de agent door, wie hij is etc. Terwijl dat in de praktijk misschien enorm verschilt dan op het beeldscherm.

Mijn inziens mogen ze veel van ons weten, maar niet alles.

Smartphones prima, maar dan gebruiken voor intern, dus opsporingsberichten via de infodesk met foto en al naar de dienders sturen. Maar geen geneuzel naar het publiek met info als: “Vandaag een school bezocht, straks controle maar eerst even lunchen”- Twitters.

Om burgers te informeren kan via het Burgernet of SMS alert. Kort bondig zonder dat er een persoontje aan vastzit.

Maar goed, dat is mijn bescheiden mening.

VrGr Lans

• KlaasVaak

Faceboek een absolute nono, in mijn ogen.

Twitteren kan maar is overhyped.

Het zal mij als burger zijnde echt een zorg zijn waar mijn buurtagent zich mee bezig houdt.

Aan de andere kant zijn er van die mensen die er beter van schijnen te slapen en meer begrip voor hun buurtagent van krijgen.

Dan zeg ik vooruit, toemaar ;)

Dat er info mee verspreid wordt ala sms-alert ook goed natuurlijk.

Al blijft het oppassen dat de politie niet op elke hype-trein springt en de burger straks niet meer weet waarvoor te kiezen.

Ik denk dat SMS-alert wellicht op termijn vervalt ten koste van Twitter.

Voor Twitter hoeft het korps geen telefoonnummerbestanden bij te houden.

En het verzenden van berichten geeft geen belasting bij Twitter tov SMS-alert.

Bij de laatste kan er nog wel eens een vertraging ontstaan of het bericht komt helemaal niet aan.

De burger kan zichzelf bij Twitter als volger aan- en afmelden en de berichten komen 99,9% vd gevallen aan.

• mwb

Eerst en vooral: ik heb nog nooit een bedrijf meegemaakt dat in een persbericht gaat vertellen dat de medewerkers smartphones gaan krijgen.

Dat moet je niet in de pers zetten, 9 van de 10 bedrijven hebben dat al, en ALS je het al in de pers zet met DEZE teksten, keek je verwachtingen die waarschijnlijk niet waargemaakt gaan worden.

En dat zie je ook in Gelderland , de ene wijkagent twittert druk, de andere heeft wel een account maar doet daar niks mee.

Typisch zoals ICT al jaren bij de politie wordt weggezet: hier is het en zoek zelf maar uit hoe het werkt.

Als je bekijkt wat er nu eigenlijk van een wijkagent op twitter wordt verwacht, dan blijkt dat vaak het soort berichten dat normaal via de persvoorlichter wordt verspreid.

- De wijkagent staat bij school.

- De wijkagent staat bij een snelheidscontrole

- De wijkagent zit te tikken

- En als er iemand reageert (wat toch de bedoeling is… ) dan wordt er doorverwezen naar de persvoorlichting.

Kul natuurlijk, het interesseert geen hond dat een wijkagent met zijn administratie bezig is en als er mensen zijn die denken dat dit wel zo is, dan zijn ze de contact met de echte wereld een beetje kwijt.

Je kunt er vergif op innemen dat het eens fout gaat.

Waar het uiteindelijk op neer komt is dat een wijkagent, als hij ergens wordt verwacht, ook moet gaan. En niet eerst zijn tweets en mails moet doornemen.

Een smartphone kan heel nuttig zijn, maar dan om je mail op te ontvangen, BVH, RDW etc te raadplegen.

Is technisch allemaal mogelijk, maar ik durf er vergif op in te nemen dat dit op de smartphones van Gelderland niet gaat lukken.