Nieuw Pistool voor politie

• Secret S

kun je via je servicepunt, bestellen. Er komt ook een schietstandaard op de motor. Voor het rijdende schieten.X(

• - Gerard -

Voor jou misschien niet maar als jij op iemand richt, vooral in het donker, en je wijst met jouw laser op een oud omaatje die toevallig in de buurt staat dan zal de boef wellicht stilletjes wegsluipen.

En ach, jullie hebben nu ook al van alles aan die politieriem hangen, hebben ze vast wel een hoesje voor reservebatterijen er bij.

• Cor van Dam

Ik vind dat de politie zoveel mogelijk moet streven naar deëscalatie, geweldloosheid en een menselijke benadering, maar soms is politiegeweld nodig.

Het kan goed zijn als (vrouwelijke) politieagenten met kleinere handen een wat kleiner pistool zouden hebben dan agenten met grotere handen. Daarbij moet de munitie wel uitwisselbaar zijn.

Misschien is het zinvol als één op de vijf politieauto's in steden gepantserd is (4 WD SUV) en een (MP5) pistoolmitrailleur in een kluisje heeft. Want de MP5 is dan zonodig waarschijnlijk sneller ter plaatse, dan wanneer gewacht moet worden op een AT. Om te voorkomen dat die MP5 wordt afgepakt onder bedreiging, kan die politieauto met drie ervaren agenten surveilleren. Er moet wel worden onderzocht of het meenemen van de MP5 misschien een ‘wapenwedloop’ stimuleert met de georganiseerde criminaliteit, want dat willen we natuurlijk niet.

In één op de tien politieauto's zou een taser moeten liggen, denk ik. En in één op de tien politieauto's (een andere auto) een speciaal geweer waarmee beanbags, traangasbusjes en/of pepperballs kunnen worden afgeschoten. Er zijn ook veel andere less lethal weapons te overwegen, zoals:

* ‘stun grenade’

* ‘flash grenade’

* ‘pepper spray grenade’

* net

* lange haak

* sabel

* verblindende Dazer Laser (laser-stroboscoop)

* spuiten met een hevig stinkende verf

* (in het donker) een machinepistool met lichtspoormunitie.

Veel van die less lethal wapens geven risico op verwonding en moeten natuurlijk alleen worden gebruikt als er een grote kans is op ernstig lichamelijk geweld. En natuurlijk mag een specifiek geweldsmiddel alleen worden gebruikt door een agent die daarmee regelmatig traint. Maar dat kost minder tijd als agenten worden gekozen die daarvoor speciaal belangstelling hebben.

De beschikbaarheid van meer verschillende politiewapens kan geweldplegers verrassen, afleiden en eerder overrompelen, lijkt me. En met meer verschillende wapens kan de politie beter inspelen op specifieke situaties qua weer, tijdsdruk, ruimte, omstanders, dreiging, geestestoestand, wapens van de verdachte, enz… De politie kan bijvoorbeeld niet gaan schieten in een menigte. Maar als in een drukke winkelstraat iemand staat te zwaaien met een zwaard en niet aanspreekbaar is, moet er wel worden opgetreden. Het is maar een voorbeeld.

Ook komen er misschien meer mensen solliciteren bij de politie als de politie meer verschillende less lethal wapens kan gebruiken en daardoor veiliger kan werken.

Natuurlijk moet het wapenbeleid wel overzichtelijk blijven en niet te versnipperd raken. Dus niet alle hierboven genoemde geweldsmiddelen kunnen worden ingevoerd door de politie. Maar ik denk wel dat de variatie in geweldsmiddelen bij de Nederlandse politie groter zou moeten worden dan nu.

• Planner

Hoeveel politieauto's denk jij dat er zijn? Er zijn hele gebieden in Nederland waar slecht 1 surveillance auto rijd. En dat komt niet omdat er zoveel agenten zijn. En dan wil jij ook nog een extra politieagent in de auto om op alle wapens te letten die in de auto liggen, dus nog minder auto's. Naast de keuze van de wapenstok meten de agenten ook gaan nadenken welke survellance auto zij vandaag meenemen. Met de MP5 , de taser, of….

En wat denk je, zouden ze ook nog met die wapens moeten oefenen? Wel ja, dan planner we ook nog wat trainingen in, er zijn immers geboeg agenten. Ongewtijfeld gaan we straks weer horen wie er eventueel kunnen gaan helpen bij de politie om het allemaal wat efficienter te maken….

Het wordt met de dag interessanter om bij de politie te solliciteren hoor, probleem is alleen dat de Korpsen geen geld hebben om meer agenten aan te nemen.. En met al jouw voorstellen wordt de opleiding van agenten volstrekt onbetaalbaar, er moeten alleen nog maar meer mensen uit.

• - Pascal -

Ik kan nergens terugvinden welke pistolen zijn afgevallen. Weet iemand welke en waarom? Tevens een artikel gelezen dat de voorkeur van het testteam naar een ander wapen uitging. Weet iemand welke dat was?

• Peter R

Een net, een sabel, een 3 tand en een hooivork in welke tijd leef jij. ik kom regelmatig op een schietbaan elk wapen is geschikt waarom zou het voor de politie anders moeten zijn omdat het 8 uur per dag gebruikt wordt? of slecht één maal in je leven

• Planner

Op welke uitspraak reageer jij?

Wel een interessante uitspraak.

“ik kom regelmatig op een schietbaan elk wapen is geschikt”

Dus al die jaren waarin er met allerlei comissies, werkgroepen en testen gezocht is waren volstrekt nutteloos, men had beter even met jou de schietbaan op kunnen gaan….

• Richard

ik vind een laser / red dot geen gek idee. Het is een kleine investering als je er meteen 40.000 koopt.

En dat levert winst op na omscholing. “Iedereen” slaagt voor IBT, dus meer blauw op straat.

Het komt misschien agressief over en daar houdt “men” bij de politie niet van. Maar aan de andere kant kan het zo zijn dat daardoor een schietincident minder volgt…..dus minder agressie. Een rood puntje op je borst komt net iets serieuzer over ;)

• Planner

Richard

“Iedereen” slaagt voor IBT,

Is dat zo? Heb jij wel eens geschoten? Dat je met een pistool waar een laser op zit een doelwit aan kunt schijnen wil niet zeggen dat wanneer je de trekker overhaald de kogel daar dan ook automatisch precies op komt, Bij het overhalen van de trekker maak een ingeoefend schutter ook een beweging met het wapen, en een kleine beweging heeft grote gevolgen, des te verder de afstand, des te groter de afwijking, Dus je zal wel degelijk moeten oefenen om dat onder controle te krijgen, een laser is allerminst een garantie voor het raken van bepaalde targets…

Richard

Maar aan de andere kant kan het zo zijn dat daardoor een schietincident minder volgt…..dus minder agressie

Het KAN zo zijn, maar IS dat ook echt zo? Zou het niet handig zijn om eerst een een onderzoek te doen of er wel voordelen zijn, en zo ja, of deze voordelen wel opwegen tegen de mogelijke nadelen. Bij de AT's zijn de lasers al in gebruik, de Nederlandse politie heeft dus ervaring en kennelijk is dat geen aanleiding geweest om lasers voor alle agenten aan te schaffen. Aardige vraag is of bij een actie van een AT de laser standaard gebruikt wordt of dat dat alleen in bepaalde situaties gebeurt. Ik denk niet dat we het antwoord op die vraag te horen krijgen, en dat hoeft voor mij ook niet, maar ik denk het laatste….

• - Pascal -

Ik kan nergens terugvinden welke pistolen zijn afgevallen. Weet iemand welke en waarom? Tevens een artikel gelezen dat de voorkeur van het testteam naar een ander wapen uitging. Weet iemand welke dat was?