OM: Geef bewakers meer bevoegdheden

• enrico1972

OM: Geef bewakers meer bevoegdheden

Particuliere beveiligers bij onder meer winkels moeten meer bevoegdheden krijgen.

Dat heeft de procureur-generaal van het Openbaar Ministerie (OM) Harm Brouwer gezegd.

Hij wil dat bewakers processen-verbaal kunnen uitschrijven en handboeien en een wapenstok kunnen gebruiken.

Daarmee kan een beveiligingsbeambte de politie ondersteunen, stelt Brouwer.

Het ministerie van Veiligheid en Justitie onderzoekt de mogelijkheden. De kwestie ligt gevoelig omdat de politie nu het geweldsmonopolie heeft.

Brouwer stelt voor om te beginnen met een proef om de bevoegdheden te verruimen.

Bron: http://nos.nl/artikel/215904-omgeef-bewakers-meer-bevoegdheden.html

• KlaasVaak

En wat is je vraag?

• Reja

Er is geen vraag, maar een -voor sommigen- langgekoesterde wens. Gelukkig is het Ministerie van Veiligheid en Justitie nog altijd het standpunt toegedaan dat het geweldsmonopolie bij de politie hoort te liggen en is men -vooralsnog- niet van plan hier verandering in aan te brengen. Dat staat los van het feit dat men dit wel wil onderzoeken, tegelijkertijd met het bekijken of er binnen de huidige privacy wetgeving ruimte is voor een nauwere samenwerking tussen politie en beveiligingsbranche. Dit om tweerichtingsverkeer te bewerkstelligen in plaats van éénrichtingsverkeer.

• - Gerard -

De vraag zou kunnen zijn: wanneer is dit van toepassing? Is dat alleen bij PPS-constructies of gelden deze bevoegdheden ook wanneer het alleen private partijen betreft? Wie toetst het gebruik van geweldsmiddelen en dienen de part. beveiligers te worden aangesteld als BOA's? Want ik heb niet het idee dat een private partij die een dienst afneemt van een andere private partij zit te wachten op overheidsbemoeienis waar het de inzet van geweldmiddelen betreft. Kost alleen maar geld. En ik heb ook nooit het idee gehad dat wanneer private partij A. private partij B. een dienst levert dat plaatsvindt om de politie te kunnen ondersteunen.

• MofkaP

Reja Schreef:

——————————————————-

> Gelukkig is het Ministerie

> van Veiligheid en Justitie nog altijd het

> standpunt toegedaan dat het geweldsmonopolie bij

> de politie hoort te liggen en is men -vooralsnog-

> niet van plan hier verandering in aan te brengen.

Je loopt toch een beetje achter.

De nieuwe circulaire buitengewoon opsporingsambtenaar en de bijlage openen al die mogelijkheid om personen in dienst bij particuliere organisaties uit te rusten met geweldsmiddelen.

• - Gerard -

Dat is toch al lang bekend. Een boa kan dan wel in dienst zijn van een part. beveiligingsorganisatie, voor het boa gedeelte dienen ze aangesteld te worden door de overheid en vallen dan ook onder die overheid.

• serine

staat er ergens in de regelementen van dit prikbord dat je alleen vragen mag stellen ofzo?

zou mooi zijn als de bewakers meer bevoegdheden kregen…

ik geloof niet dat dat gaat gebeuren maar dat zou voor de snelle afhandelingen beter zijn.

• KlaasVaak

of dat er staat weet ik niet maar wat heb je aan het plakken van een bericht zonder vraag?

doorgaans is dit prikbord een discussieforum

zonder vraag of stelling is er geen discussie

• Planner

Waarbij jij er dus van uit gaat dat de beveiligers die deze bevoegdheden en geweldsmiddelen moeten krijgen BOA's zullen worden. Maar dat is volgens mij helemaal niet aan de orde.

Als je dan vervolgens in de Circulaire het onderwerp “geweldsmiddelen” onder 2.2.2. leest, dan zijn er nogal wat stappen die er genomen moeten worden alvorens geweldsmiddelen een optie zouden kunnen zijn. Ik denk dat mening parkeercontroleur (BOA) in de dagelijks praktijk aardig wat agressie tegenkomt op sraat, maar toch zijn niet alle parkeercontroleurs uitgerust met gewelfdsmiddelen, en dat moeten we volgens mij ook zo maar houden.

Afgezien van de geweldsmiddelen, er wordt gesproken over MEER bevoegdheden, alsof beveiligers nu al bevoegdheden hebben. De vraag die volgens mij eerste beantwoord moet worden, is of beveiligers uberhaupt bevoegdheden zouden moeten hebben. Als het antwoord daarop ja is, dan kan je je af gaan vragen welke bevoegdheden dat dan zouden kunnnen zijn, hoe dat wettelijk geregeld moeten worden en of en zo ja welke geweldsmiddelen daar bij horen.

• Planner

http://nos.nl/audio/215929-politiebond-dit-is-niet-de-allerbeste-oplossing.html