Parkeren opgereserveerde invalide parkeerplaats

• 3210

Wie kan en wil mij deskundig mij antwoord geven op de volgende vragen:

* In welk artikel wordt het verboden gesteld om je auto (niet zijnde vermeld op het hierna te noemen onderbord) te parkeren op een gereserveerde invalide parkeerplaats, cq. invalideparkeerplaats met onderbord.

* Wat zijn de ‘kosten’ hiervan ?

* Komt een dergelijk verkeerd geparkeerde auto in aanmerking om ook nogeens weggesleept te worden óf is dit ‘elders’ geregeld, zo ja waar dan ?

* Is de politie verplicht om te komen als een gehandicapte hierover belt ? (dat hij/zij z'n auto niet kan parkeren dus)

* Kan de politie eisen van de gehandicapte dat hij/zij de auto maar ‘even’ elders parkeert tot dat ‘zijn’ eigen plekje weer vrij komt.

* Tot slot kan deze zelfde politie ervan af zien om iemand die tenonrechte een dergelijke parkeerplaats gebruikt te beboeten ?

Veel vragen wellicht en wellicht in sommige ogen rare vragen maar dergelijke problemen/vragen spelen zich de de laatste tijd af in Zuid-Holland.

Derhalve op voorhand dank voor deskundig antwoord !

• - Gerard -

Als je bedoelt dat het hier een parkeerplaats op kenteken betreft is het volgens mij geregeld in RVV artikel 26 1C indien de gehandicaptenparkeerplaats is gereserveerd voor een bepaald voertuig, dat voertuig

Over de rest zou ik als gewone burger geen zinnig woord kunnen zeggen.

• Planner

M.b.t. het wegslepen, hangt dat volgens mij af of er in de betreffende gemeente een wegsleepverordening is:

http://www.vng.nl/Documenten/Extranet/Minderregels/Model-wegsleepverordening.pdf

• ­­¥ Lotje ­­¥

invalide parkeerplaats

Als jij daar staat zonder dat je een invalide kaart heb . krijg je een bon .

• KlaasVaak

3210 Schreef:

——————————————————-

> Wie kan en wil mij deskundig mij antwoord geven op de volgende vragen:

Ik.

> * In welk artikel wordt het verboden gesteld om je auto (niet zijnde vermeld op het hierna te noemen onderbord) te parkeren op een gereserveerde

> invalide parkeerplaats, cq. invalideparkeerplaats met onderbord.

Allereerst is de gebruikelijke naam gehandicaptenparkeerplaats en niet invalidenparkeerplaats.

Zoals Gerard schreef: Artikel 26 lid 1c van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990

Het ligt eraan wat er op het onderbord staat.

Er zijn ook onderborden met tijden. Buiten die tijden is het géén gehandicaptenparkeerplaats maar een GEWONE parkeerplaats.

Dus (ook) voor mensen zonder gehandicaptenparkeerkaart.

> * Wat zijn de ‘kosten’ hiervan ?

180 Euro exclusief de kosten voor wegslepen (240 in Rotterdam) en stalling (ca. 12 Euro eerste 12 uur en 24 Euro per elk volgende 12 uur (uit mijn hoofd)) of voorrijkosten. Deze bedragen verschillen per gemeente/regiokorps.

Zie het feitenboekje van de politie.

Dit is de versie van 2010. In 2011 is alles duurder. De boete bedraagt nu 180 Euro.

Zie pagina A55 feit R402 b en c.

> * Komt een dergelijk verkeerd geparkeerde auto in aanmerking om ook nogeens weggesleept te worden óf is dit ‘elders’ geregeld, zo ja waar dan ?

Als er een wegsleepregeling is in de betreffende gemeente komt de auto idd in aanmerking om weggesleept te worden.

> * Is de politie verplicht om te komen als een gehandicapte hierover belt ? (dat hij/zij z'n auto niet kan parkeren dus)

Verplicht niet. Maar de politie zal, als het kan, altijd z.s.m. komen.

Echter heeft elke melding zijn prioriteit en hogere prioriteiten gaan voor. Hoe vervelend ook.

> * Kan de politie eisen van de gehandicapte dat hij/zij de auto maar ‘even’ elders parkeert tot dat ‘zijn’ eigen plekje weer vrij komt.

De politie eist dat niet. De politie zal trachten te komen (zie opmerking hierboven). Lukt dat niet dan heb je pech.

Maar als er geen wegsleepregeling is dan gaat er alleen een bekeuring op het verkeerd geparkeerde voertuig en gebeurt er niets.

En als er geen wegsleepcapaciteit is idem.

Wegslepen is, net als beboeten, een optie en ook geen plicht (zie hieronder).

> * Tot slot kan deze zelfde politie ervan af zien om iemand die tenonrechte een dergelijke parkeerplaats gebruikt te beboeten ?

Ja, de politieagent bepaalt of hij beboet of waarschuwt. Dit heet de discretionaire bevoegdheid.

De politie moet niet alle verkeersovertredingen beboeten anders kan een agent nooit van A naar B lopen.

> Veel vragen wellicht en wellicht in sommige ogen rare vragen maar dergelijke problemen/vragen spelen zich de de laatste tijd af in Zuid-Holland.

> Derhalve op voorhand dank voor deskundig antwoord!

In Zuid Holland? Een ruime omschrijving en dat doet mijn wenkbrauwen fronsen.

Rij je zelf met een gehandicaptenparkeerkaart?

• Reja

Wat mij betreft zou er veel meer controle op het juist gebruik van deze speciale parkeerplaatsen mogen komen. Er zijn namelijk zoveel ontzettend veel asocialen die graag “dichtbij” willen staan ten koste van mensen met een beperking.

• KlaasVaak

Er zijn nog altijd mensen die bijv. een avondje gaan stappen en de parkeerboetes delen onder de inzittenden.

Of die de boete incalculeren of er gewoon maling aan hebben.

En met 1 of 2 sleepkranen in een regiokorps komt het er wel eens niet van.

• Jobthecop

Ik zou een ander, gerelateerd probleem onder de aandacht willen brengen: wat zijn eigelijk de criteria om een gehandicapten-parkeerkaart te krijgen? En wordt dat nog regelmatig getoetst? Worden die dingen op persoon of op kenteken afgegeven? Want in dat laatste geval mag dus iedereen die met die specifieke auto rijdt, gehandicapt of niet, altijd op een invalidenparkeerplaats parkeren.

En dan zijn er nog speciale regels voor het parkeren op een gehandicaptenparkeerplaats in een blauwe zone. Sommigen zeggen dat je een uur langer mag parkeren dan toegestaan, maar dan moet je dus wel een parkeerschijf gebruiken. anderen zeggen dat je helemaal geen limiet hebt, blauwe zone of niet.

Hoe zit het nou?!?

• Rob II

De kaart mag alleen gebruikt worden ten behoeve van die gehandicapte. De controle op de aanwezigheid van de kaart is eenvoudiger dan de controle op de gebruiksvoorwaarde. Je hebt immers zelden de tijd om te blijven wachten op de bestuurder om te bekijken of de betreffende gehandicapte ook erbij is.

In de weinige gevallen dat dit laatste wel lukte omdat de gebruiker wel bij de auto terug kwam toen ik erbij stond bleek de bestuurder wel eens boodschappen te doen voor (dus niet met) gehandicapte en meende vervolgens dat hij dus bij het betreffende bord mocht parkeren met de kaart en in het andere geval bleek de houder reeds geruime tijd geleden te zijn overleden en meende de weduwe dat zij het gebruiksrecht van de kaart had geerfd.

Voorts wordt niet zelden gebruik gemaakt van een gestolen kaart die vervolgens steevast altijd “gevonden” is.

In artikel 85 lid 1 van het RVV 1990 is geregeld welke “vrijstellingen” een (rechtmatige) gebruiker van een dergelijke kaart heeft. In een blauwe zone hoeft hij inderdaad geen parkeerschijf te gebruiken en dientengevolge geld geen parkeerlimiet.

• Reja

Een gehandicapten parkeerkaart kun je uitsluitend krijgen na een medische keuring door een onafhankelijke keuringsarts. De aanvraag loopt via de gemeente waarin de gehandicapte woonachtig is. De volledige criteria weet ik niet uit mijn hoofd, maar één is dat je niet meer dan 100 meter zelfstandig kan lopen. De gehandicapten parkeerkaart wordt meestal op de bestuurder afgegeven, op de achterzijde zit ook een pasfoto van de betrokkene. Daarnaast is er een zgn passagierskaart, voor gehandicapten die niet zelf een voertuig kunnen of mogen besturen (kinderen bijvoorbeeld).

De gehandicapten parkeerkaart wordt voor vijf jaar afgegeven waarna deze verlengt moet worden. In principe volgt er dan ook opnieuw een keuring tenzij bij een eerdere keuring is vastgesteld dat de handicap niet minder zal worden.

De regels rondom het parkeren zijn ook gehandicapten vaak niet duidelijk. In de ene gemeente moet je bijvoorbeeld wel een parkeerkaartje kopen en in de andere gemeente niet. Naast de gereserveerde plaatsen mogen gehandicapten in sommige gemeenten op elke plek gaan staan (is nog wel een dichterbij een winkel etc) zonder een parkeerkaartje te kopen.

In een parkeerschijfzone aangeduid met Bord E10, mag er binnen en buiten de vakken geparkeerd worden zonder de verplichting gebruik te maken van een parkeerschijf.

Op een parkeergelegenheid aangeduid door bord E4 mag er geparkeerd worden zonder dat er een maximale parkeerduur geldt, ook als deze d.m.v. een bord kenbaar gemaakt wordt.

Op een erf, aangeduid met bord G5, ook buiten de vakken tezamen met een juist ingestelde parkeerschijf. Hier geldt dan een maximale parkeerduuur van 3 uur.

Langs een gele onderbroken streep, tezamen met een juist ingestelde parkeerschijf, maximaal 3 uur.

Op plaatsen waar een parkeerverbod geldt, aangeduid door bord E1, ook indien uitgebreid tot parkeerverbodzone, tezamen met een juist ingestelde parkeerschijf, maximaal 3 uur.

De houder van een gehandicaptenparkeerkaart mag daarvan geen gebruik maken, indien het parkeren niet rechtstreeks verband houdt met het vervoer van hem of haar zelf. In geval van een passagierskaart, is de bestuurder van het motorvoertuig verantwoordelijk voor een juist gebruik.