Over Duitsland kan ik je een verhaaltje vertellen, maar bedenk dat resultaten uit het verleden geen garanties bieden voor de toekomst.
Mijn maat en ik reden allebei een identieke, toen een paar maanden oude, CBR600F3.
Tegelijk motorrijles gevolgd, nieuwe motors aangeschaft, en hij nam na een paar maanden een sportuitlaat (een Bos, en niet eens een asociaal harde, maar iets meer geluid dan standaard).
Ik was braaf en deed het niet. Maar dat duurde niet lang natuurlijk. B)
Gelukkig maar, want op vakantie in Duitsland een dagje naar het centrum van Frankfurt.
Op de terugweg, in de avondspits, gecontroleerd door 6 agenten die met een Mercedes Sprinter op zo'n driehoekig ‘eilandje’ tussen de op- en afrit van een rotonde stonden.
Ik probeerde nog: ze zijn standaard. Tot dat ze op de rand van de uitlaat de ingeslagen tekst zagen: “not for road use”
Dus die agent zei: “En wat betekent dit dan?”
Ik “Dat ie in Engeland niet op de openbare weg mag?”
Hij keek appelig.
Ik nog: “Er zijn (is niet meer geloof ik) vrachtauto's met een groene L op een rond bordje die mogen 's nachts door Zwitserland. Dus ik denk dat dit een aanduiding is dat deze uitlaat in Engeland gebruikt mag worden!?”
Affijn zij zochten in het kentekenbewijs naar een nominaal toerental (kennelijk het toerental waarbij de dB's gemeten worden. Dat staat er bij ons niet in. Dus rommelde ze wat bij 4-4500 toeren.
Ook stak een van hen een duimstok in de uitlaat en deze schuif tot aan de bocht naar het motorblok naar binnen!
Toen noemde hij een boetebedrag van 40 DM per persoon.
Even later na wat onderlig overleg van de heren in het groen werd een totaal bedrag van 40 DM genoemd.
Dus ik dacht nog: dat is raar, die gaan straks onze 40 DM verbrassen in de kroeg.
Een boetebedrag kan niet ineens gehalveerd worden, zoveel wist ik ook nog wel.
Maar ja, hoe vertel je dat een Duitse agent zonder hem op zijn tenen te gaan staan.
Ik vroeg heel beleeft of ik een bon zou krijgen voor dat bedrag.
Hij begreep mijn verbazing en begreep de achterliggende reden van mijn vraag.
Hij legde toen uit: Zij konden niet bepalen of de uitlaat in Nederland ‘streetlegal’ was.
(Mede door mijn antwoord over Engeland, en een ingeslagen EU teken)
Ook stond er niets in het kentekenbewijs en niet in hun geraadpleegde dikke ordners.
Dus ipv een verkeerswet overtreding kregen we een milieuboete voor geluidshinder.
Daarvan lag, volgens hem, het boetebedrag vrij om aan te passen naar de mate van de overlast.
Ik vroeg nog: en de rest van mijn vakantie in Duitsland dan?
Zijn oplossing: Naar een Hondadealer in Duitsland en een Duitse uitlaat kopen.
Ondanks alles een vriendelijk gesprek met een tevreden en opgeluchte oplossing voor beide partijen.
Bedenk, en dat heb ik ook nooit geweten, dat er in Nederland geen vast aantal dB's is wat niet overschreden mag worden. In het kentekenbewijs staat een toerental met dB's en dat kan behoorlijk verschillen per merk en type.
Dat is het toerental waarmee hij bij de typgoedkeuring is aangeboden en gemeten en goedbevonden.
Hoe vreemd ook.
Ik heb al eens een motor naar de dB keuring laten komen waarvan in het kentekenbewijs stond 98dB.s !!! (het was een Suzuki, een zware, geen wegracer, geen chopper, een soort easy rider model)
Neem je een willekeurige Honda dan hoor je deze af-fabriek bijna niet (vandaar de Bos uitlaat ).