Blunder KLPD

• Pa-Caroni

http://www.nu.nl/binnenland/2460071/klpd-betreurt-ontkomen-daders-hillis.html is de oorzaak wederom weer de zeer slechte communicatie van de klpd ?

• - Gerard -

Fred … je snapt niks van politiewerk jongen ….. politieagenten zijn immers professionals………… of wacht …… misschien vergis ik me….. ja, ik weet het alweer …. ze noemen zichzelf professionals …… ja, zo was het. ;)

• Cor van Dam

Fred Kleven Schreef:

——————————————————-

> http://www.nu.nl/binnenland/2460071/klpd-betreurt-

> ontkomen-daders-hillis.html is de oorzaak wederom

> weer de zeer slechte communicatie van de klpd ?

Ik vind dat er politieauto's moeten zijn met onopvallende bepantsering, waarin altijd een MP5 pistoolmitrailleur aanwezig is in een kluisje, voor dit soort riskante aanhoudingen, evenals een AT-helm. Dat kan bijvoorbeeld in één op de vier surveillanceauto's, die dan wat meer bagageruimte moeten hebben dan de meeste huidige politieauto's. Ik denk dat systeem zal helpen om de georganiseerde criminaliteit te bestrijden.

Ik begrijp wel dat de rechercheurs uit dit persbericht er mogelijk niet zomaar tussen zijn gesprongen zonder backup, toen ze schoten hoorden. Maar de auto van de vluchtende daders had mogelijk wél opgespoord en gevolgd kunnen worden, totdat hij op de snelweg een hoge snelheid bereikte.

Dat had mogelijk gekund met een Raven onbemand verkenningsvliegtuigje, zoals Defensie gebruikt. Zo'n vliegtuigje moet dan wel altijd startklaar zijn in elke wijk. Op de snelweg kan de achtervolging dan worden overgenomen door politieauto's, die meer snelheid kunnen maken dan dit vliegtuigje.

De Raven kan veel lager vliegen dan gewone vliegtuigen en is dan geen gevaar voor de luchtvaart. De Raven kan zelfs vlak boven de daken vliegen en maakt met zijn elektromotortje heel weinig geluid. Hij weegt maar 2 kilo en haalt maximaal 98 km/u. De maximale vlieghoogte van de Raven is 330 meter. Doordat hij onbemand is, kan bij daders met vuurwapens zonodig toch dicht naderen.

Buiten bebouwde gebieden (zoals boven bossen) kan het ook veilig zijn om zwaardere en snellere onbemande verkenningsvliegtuigjes te gebruiken. Dit liefst met autopilot-software, die inschakelt als de radioverbinding van de bediening zou wegvallen. En een automatische noodlanding kan gemaakt worden met een kleine parachute. Die autopilot-software wordt de laatste jaren snel beter.

• rijsbergen

Beste Cor, het wordt dat al de dingen die je vindt gewoon bij je in de kast dondert en dan de sleutel lekker wegmieterd in de eerste beste diepe sloot.

Heb je wel enige vorm van realisme of ben je die al jaren kwijt als ik vragen mag??

• - Gerard -

Cor van Dam, ik ben ook een gewone burger maar jij snapt er werkelijk geen ruk van.

De media suggereert dat de ‘operatie’ wellicht verraden is en nu gaat het KLPD dat tot op de bodem uitzoeken. Begrijp je wat er wordt gezegd? De media suggereert iets en dan gaat de politie die suggestie tot op de bodem uitzoeken. (de media: Het Landelijk Parket heeft hiertoe inmiddels opdracht gegeven tot een onderzoek door de Rijksrecherche).''Ongekend schandalige incompetentie. Absolute foute damagecontrol waar ik ook nog niet eens een woord van geloof.

Daarnaast, minstens zo schokkend, is dat de Nederlandse politie aanwezig met rechercheurs, een observatieteam en een politiehelicopter niet tijdig kan omschakelen van het ene metersdikke protocol; observeren naar een andere metersdik protocol, verdachten aanhouden. Onvoorstelbaar.

Als er twee rechercheurs aanwezig zijn plus een observatieteam en een politiehelicopter die een zeer beperkte bewegingsruimte heeft omdat men in de nabijheid van Schiphol ……blablabla….. volgens mij ook volstrekte bullshit om gewone stervelingen zand in de ogen strooien…..wie gaat dan in godsnaam die Raven van jou besturen?

Het zijn eerste klas prutsers. Geen woord Spaans bij.

En dan in Opsporing Verzocht vragen wie toch die persoon was met een witte tas achterop de fiets omdat die persoon wel eens een belangrijke getuige kan zijn. Waar zat dat observatieteam dan naar te kijken?

En Cor van Dam … je hebt het regelmatig over militairen inzetten maar vergeet de Marine dan maar want die zijn na net het anker uitgegooid te hebben voor de Libische kust de eerste helicopter al kwijt.

• Rob II

Het waren twee onbewapende rechercheurs.. Een (statisch) observatieteam is geen AT team en beschikt dus ook niet over de bewapening van het AT. Het voertuig van het slachtoffer was (kennelijk) doorzeefd met (tenminste) 37 kogels dat suggereert op zijn minst een automatisch wapen. Het standaard politiepistool is geen match voor welk automatisch vuurwapen dan ook. Ook het standaard kogelwerende vest dat politieambtenaren op straat dragen is niet bestand tegen kogels van automatische wapens. Dat vest wordt (vanwege de beperkingen) zelden gedragen als men in burger observeert (is het een michelin mannetje oh nee een agent in burger….).

Het enige (wellicht) verwijtbare falen is dat men de daders niet enige tijd heeft kunnen volgen. Daarentegen was het kennelijk niet de bedoeling om beide criminelen die aldaar hadden afgesproken na het gesprek te gaan volgen. Voertuigen staan dan niet altijd in een positie dat direct een achtervolging alsnog ingezet kan worden.

Ergo, we kunnen wel een heleboel gaan roepen maar zonder feiten kennis is alles slechts speculatie.

• Arie

Maar Gerard heeft tenminste weer eens zijn gal kunnen spuwen. (:D

• Arie

Cor,

Vriendelijk verzoek om niet van ieder topic een soort van spuiplaats te maken van al dan niet futuristische ideeën.

Mod Arie

• mwb

En zo is het maar net.

Ik zie het ook niet gebeuren dat iemand ongewapend uit die aanhangwagen springt en dan zegt tegen iemand met een mitrailleur in zijn handen: “He meneer, dat mag niet, U bent aangehouden.”

Dat heeft verder niks met metersdikke protocollen te maken.

• mwb

Vanuit welke specifieke expertise die U op dit gebied heeft, is deze mening van U gebaseerd?