voeren van alarmlichten

  • falconimpact

    ik weet dat het in de praktijk wellicht nooit voorkomt dat er op geverbaliseerd word maar stel:

    ik sta met mijn voertuig in een parkeerverbodzone en ben aantoonbaar aan het laden lossen.

    dit geef ik aan door een open achterklep en het voeren van gevaarlichten.

    ik sta niet hinderlijk en vorm derhalve geen gevaar voor andere weg gebruikers.

    kan men mij dan (heel zwart wit gezien) wettelijk gezien verbaliseren voor het onterecht voeren van gevaarslichten

  • Jobthecop

    Het enige dat ik hieover kon vinden was dit :

    Artikel 28

    Bestuurders mogen slechts geluidssignalen en knippersignalen geven ter afwending van dreigend gevaar.

    Verder is er alleen iets over knippersignalen gezegd bij uitvaarstoeten, maar daar moeten dan weer nadere aanwizjingen voor zijn.

    Los van dat alles moet je wel een hele erge dienstklopper treffen wil je in jouw aangegeven geval een bekeuring krijgen, want wat mij betreft doe je niet meer dan je plicht; je wijst je medeweggebruikers op een mogelijk gevaar zodat ze er rekening mee kunnen houden.

  • mwb

    Gevaarlichten zijn bedoeld om anderen te attenderen op gevaar.

    En nergens anders voor.

    Het kan zijn, dat U ze wil gebruiken om iets anders aan te tonen, bv dat U staat te lossen.

    Strikt genomen zijn ze daar niet voor.

    Dat U daar staat te laden of lossen, zal moeten blijken uit de werkzaamheden, en niet uit het voeren van wat voor verlichting dan ook.

    (richtingaanwijzers, alarmlichten, groot licht, mistlicht).

  • Starsky79

    Men zal hoog uit zeggen dat je even ergens anders moet gaan staan ALS je gevaarlijk staat. In dit geval denk ik dat je die “pleur maar neer verlichting” best kunt gebruiken. Maar goed, wat Jobthecop al zei zul je een wel hele erge dienstklopper moeten treffen als jij een mini krijgt voor het onjuist gebruiken van de alarmverlichting.

    Overigens het open hebben van een kofferbak en het voeren van alramvrlichting is nou niet echt een teken van het laden en lossen.

    Gr

  • swat

    Er is pas sprake van laden en lossen als er daadwerkelijk wordt geladen of gelost. Een open laadklep en knipperende alarmlichten tonen niet aan dat er geladen en gelost wordt. Als er geen enkele activiteit bij de auto is krijgt men gewoon een parkeerbon.

  • Planner

    Het kenmerk van laden en lossen is dat er momenten zijn dat de auto onbeheerd wordt achtergelaten. Afhankelijk van de aardevan de goederen die geladen of gelost moeten worden, de locatie waar dat gebeurt en de hulp die de chauffeur al dan niet krijgt kan die periode korter of langer duren. Bij het laden en lossen zijn er dus altijd momenten zijn dat er geen actoviteit bij de auto plaatsvind. De vraag is, en waar ook vaak discussies ver onstaan, hoe lang dat mag.kan duren. en dat is volgens mij gewoon een kwestie van interpretatie.

    Overigens is het wel opmerkelijk dat er hier gesteld wordt dat een open laadklep geen “teken” is van laden en lossen. Niet dat ik vind dat dat wel zo is, maar het geeft misschien wel aan dat de bestuurder van plan is op korte termijn terug te komen.

    Maar aan de andere kant ken ik iemand die regelmatig discussies met parkeercontroleurs heeft, die het gegeven, dat zijn auto onbeheerd en afgesloten staat, nu juist een reden is waarom zij twijfelen dat hij daadwerkelijk aan het laden en lossen is. En dan te bedenken dat dat gaat om een bestelauto van een sluiterij, wat er met koeieletters op staat, die vol zit met drank, die geparkeerd staat voor een kroeg, en waar hij dan maximaal 5 minuten binnen is om de boel even te lossen en de papieren in orde te brengen. Dan laat je natuurlijk de kofferbak NIET open staan, maar dan wordt dat nu juist weer tegen je gebruikt.

    Maa laten we de vraag dan eens omdraaien. Hoe geef je dan wel aan dat je aan het lossen bent als je niet bij de auto, maar juist binnen bent daar waar je de goederen moet laden of lossen?

  • falconimpact

    de hoge raad heeft beslist dat men van laden/lossen mag spreken mits het gaat om goederen van enige omvang, gewicht dan wel waarde en mits dit direct en onmiddelijk gebeurd en het onmiddelijk laten in of uitstappen van personen. de hoge raad heeft ook beslist dat een controleur 10 minuten tijd in acht dient te nemen. indien er in die 10 minuten geen zichtbare laad/los activiteiten worden waargenomen dan zal de controleur overgaan tot verbaliseren.

    het open hebben staan van het voertuig en het voeren van alarmlichten geeft inderdaad geen indicatie van laad/los activiteiten.

    het zou inderdaad muggenzifterij zijn om bij laad/los activiteiten te gaan bekeuren op het onnodig voeren van alarm lichten en ik denk dat elke weldenkende diender/handhaver het simpelweg gedoogd.

    echter het volgende:

    ik ben dus parkeercontroleur en ik loop met mijn collega te controleren.

    we komen een voertuig tegen waarvan de bestuurder netjes vraagt of hij hier mag staan om te laden/lossen.

    het antwoord van de collega is: ‘'ja hoor zet uw klep omhoog en de alarmlichten aan zorg dat er activiteiten zichtbaar zijn’'

    ik heb de collega hier op een paar punten geattendeerd.

    punt 1 kan je nimmer van iemand verwachten dat hij zijn voertuig open en bloot neerzet.

    punt 2 je legt hem een gedraging op nml het onnodig voeren van alarmlichten.

  • MofkaP

    falconimpact Schreef:

    ——————————————————-

    > de hoge raad heeft ook beslist dat een controleur

    > 10 minuten tijd in acht dient te nemen. indien er

    > in die 10 minuten geen zichtbare laad/los

    > activiteiten worden waargenomen dan zal de

    > controleur overgaan tot verbaliseren.

    Heb je ook een linkje naar of een NJ nummer van dat arrest?

    Of de controleur in 10 minuten wel of geen activiteiten waarneemt is in het geheel niet relevant voor beantwoording van de vraag of er sprake is van laden / lossen.

    Het is slechts een indicatie voor de tijd die de controleur gebruikelijk aanhoudt om het uitschrijven van de (al dan niet terechte bon) te rechtvaardigen.

    Tot laden en lossen wordt tevens gerekend de tijd die nodig is om de goederen op te halen / af te leveren, het aantal colli te tellen en het vervoersbewijs te controleren en te ondertekenen.

    Dat afleveren / ophalen kan vier hoog achter zijn via de trap bereikbaar dan wel twee of drie straten verder in een afgesloten voetgangersgebied.

    Dan kun je 10 minuten bij de auto gaan staan posten, maar activiteit zul je niet waarnemen.

    Toch blijft het laden / lossen.

  • falconimpact

    ik moet bekennen dat ik die niet bij de hand heb Mofkap.

    het laden/lossen en de tijd die daarvoor staat blijkt in de praktijk een heikel punt te zijn.

    echter gaat mijn topic niet zozeer over het laden/lossen maar over een bestuurder onterecht vertellen dat hij bij het laden lossen zijn alarmlichten maar moet gebruiken waardoor de bestuurder in theorie dus een boete kan riskeren.

  • MofkaP

    Sommige vrachtauto's hebben op de hoeken van de laadklep alarmlichten zitten.

    Ik vind het wel handig (en zinvol) als die aanstaan als de laadklep uit staat.