Rechts inhalen

• Cabby

Als je tegenwoordig op de snelweg rijd gebeurd het met regelmaat dat op de linkerbaan wel 3 tot 4 keer zoveel auto's rijden dan op de rechterbaan.

Wat ook veel voorkomt is dat men op de linkerbaan daardoor niet sneller dan 90 km rijd.

Als dan op de rechterbaan de weg bijna vrij is ben ik dan ook nog verplicht om op deze bijna vrije rijbaan ook 90 te rijden omdat ik anders rechts inhaal?

Ik ben van mening dat het dan een file situatie is en dat rechts gewoon voorzichtig het links rijdend verkeer voorbij mag rijden.

Wie weet het antwoord hierop?

• MofkaP

Dat ligt er aan.

Een file is een rij voertuigen van een aanmerkelijke lengte, waarbij als gevolg van de totale verkeersintensiteit congestie ontstaat en waarbij de voertuigen als gevolg daarvan stilstaan of langzamer rijden dan de ter plaatse toegestane snelheid (aldus het gerechtshof te Leeuwarden).

Er moet dus sprake zijn van een meer dan gemiddeld voertuigaanbod (spits), het moet gaan om meer dan een paar voertuigen en als gevolg daarvan wordt langzamer gereden.

Een rijtje van drie auto's die achter elkaar rijden, is dus geen file.

Een rijtje auto's die achter een langzaam inhalende (vracht)auto hangen, is evenmin een file.

Wel kan een file zich relatief snel voortbewegen. B.v. met 80km/h waar 100km/h is toegestaan.

Alleen een file mag u rechts inhalen.

• Lans

Hallo Cabby,

Het eerste lid van artikel 13 bepaalt dat bij fileverkeer het niet ‘zoveel mogelijk rechts rijden’ (art. 3, lid 1, RVV 1990), is toegestaan indien de rijbaan in rijstroken is verdeeld. Het tweede lid staat vervolgens het rechts inhalen van files toe.

In de definitieparagraaf is geen omschrijving gegeven van het begrip ‘file’. Volgens de wetgever is een exacte aanduiding hiervan niet goed mogelijk, aangezien het verschijnsel zeer situatiegebonden is. In de praktijk verstaat men onder een file een rij voertuigen van een beduidende lengte, waarvan de snelheid wordt bepaald door het overige verkeer ter plaatse en die stilstaat dan wel zich langzaam voortbeweegt. Zulks sluit, volgens de wetgever, overigens niet uit dat een beperkte rij voertuigen die relatief snel rijdt, een file kan vormen.

Hier ontstaat dan ook het spanningsveld met betrekking tot de norm van art. 11 RVV 1990, te weten: inhalen geschiedt links! Immers, in het geval er sprake is van fileverkeer mogen files aan de rechterzijde worden ingehaald.

Wanneer derhalve op een rijbaan met meer rijstroken rechts in plaats van links wordt ingehaald, is het van belang of er wellicht sprake is van fileverkeer. In gevallen van een hoge verkeersintensiteit en een aanmerkelijke snelheid zal niet altijd even duidelijk zijn of er sprake is van het verboden rechts inhalen, dan wel van het toegestane rechts inhalen van fileverkeer. Immers, de opvatting van de wetgever is dat een beperkte rij voertuigen die relatief snel rijdt, een file kan vormen. Van belang daarbij is ook dat de wetgever bewust afstand heeft genomen van de verplichting uit het RVV 1966, dat de rechts inhalende bestuurder zelf deel uit moet maken van een file.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

VrGr Lans

• koos

rechts inhalen mag alleen als je op een invoegstrook wil invoegen op de snelweg, of bij file als het verkeer stapvoets rijd.

verder mag je niet rechts inhalen.

afz: koos

• Lans

Jawel hoor, bij blokmarkering ;-)

• wim76

Theoretisch allemaal erg leuk en goed wat de jongens zeggen maar de praktijk is toch echt anders.

Als ik op een rijksweg rijd wat 4 rijstroken heeft, en men vind het leuk om op rijstrook 1 of 2 100 te gaan rijden waar 120 is toegestaan. Dan ga ik niet vanaf rijstrook 4 even drie naar links om daarachter te gaan rijden. Dan blijf ik gewoon op rijstrook 4 met 120 doortuffen.

Ik vind dat het rechts inhaal verbod maar eens onder de loop genomen moet worden. Want op wat voor manier wordt hedendaags de rijksweg benut. Voornamelijk op rijstroken 1 en 2 terwijl je er vaak drie hebt.

Men blijft stug in het midden rijden terwijl er rechts niets rijd. Ik rij voornamelijk rechts en wordt helemaal krankjorum van al die figuren die in het midden en links blijven rijden.

• Reja

Sluit ik mij volledig bij aan, prima dat andere mensen links georiënteerd zijn, ik blijf lekker rechts. (rijden)

Lijkt mij ook dat een agent eerder actie neemt op de linksrijders dan de rechtsinhaler.

• - Gerard -

Zou het?

Niet rechts rijden 100 euro

Rechts inhalen 180 euro

• - Gerard -

Helemaal mee eens.

• KlaasVaak

… op gelijkwaardige rijstroken

… aan gelijke zijde van een evt. aanwezige blokmarkering