Maximum geldende snelheid

• r-datbenik

Over een afstand van 1,7 km lang staat noch aan het begin of aan het einde van een openbare weg binnen de bebouwde kom een bord geplaatst waarop staat aangeven wat daar de maximum geldende snelheid is.

Wie weet waar dit staat vastgelegd (waarschijnlijk ergens in de WVW, maar waar precies) dat er om de x aantal meters/km's een dergelijk bord moet staan van de daar geldende maximum snelheid?

• KlaasVaak

Artikel 20 Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990

Binnen de bebouwde kom gelden de volgende maximumsnelheden:

a. voor motorvoertuigen 50 km per uur;

b. voor bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen, uitgerust met een motor:

1. op het fietspad of het fiets/bromfietspad 30 km per uur;

2. op de rijbaan 45 km per uur;

c. voor gehandicaptenvoertuigen, uitgerust met een motor, en snorfietsen als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onderdeel e, subonderdeel d, van de wet op het trottoir of het voetpad 6 km per uur.

Een herhaling of notatie is niet vereist, al zie je vaak onder het bord (H1) dat de bebouwde kom aangeeft een bord (A1) met aanduiding 50 km/uur staan.

Dit bord A1 bepaalt dan theoretishc dat de fietsers tevens een maximum snelheid hebben (tot de eerste zijstraat)

Omdat het bord A1 met de maximum snelheid voor àlle voertuigen geldt, inclusief fietsers.

Fietsers staan echter niet genoemd in artikel 20 RVV90 dus hebben deze, als er geen borden A1 staan, geen maximum snelheid.

Bij een afwijkende snelheid is een herhaling vereist na elke zijstraat.

• Sven

Waar en hoe verkeerstekens moeten staan kan je terug vinden in het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het wegverkeer (BABW).

Succes.;)

• - Gerard -

Nou …. schiet mij maar lek maar waarom zou dat om de zoveel meter moeten? Volgens mij staat dat bij het gemeentenaambord. Binnen de bebouwde kom is het ALTIJD maximaal 50 km p/u of indien er een andere snelheid geldt wordt dat met borden aangegeven.

Ik ben trouwens wel benieuwd hoe je het begin of het einde van de openbare weg zou kunnen vinden. Je hebt natuurlijk doodlopende wegen maar is dat nou het eind van een openbare weg of het begin?….. ikke niet weten…

En daar komt bij …… lijkt mij ook een vraag voor de wegbeheerder en niet voor de politie. Maar goed …..tis 1 april.

• ­­¥ Lotje ­­¥

Je hebt natuurlijk doodlopende wegen maar is dat nou het eind van een openbare weg of het begin?…..

***************************************************************************************************************

Ik vermoed dat dat het einde is. maar kan het mis hebben

• KlaasVaak

Niet alle ‘openbare wegen’ zijn ‘voor het verkeer openstaande wegen’.

En snelheidsbeperkingen gelden doorgaans voor ‘verkeer’.

'Verkeer' betreft ook ‘voetgangers’.

Dan wordt het extra lastig bij ‘doodlopende wegen’ om het begin en eind te bepalen. :)

Want hoewel ‘doodlopend’ suggereert iets met lopen (en dus met voetgangers) van doen te hebben zegt het meer over het liggen of de ligging van de weg.

Bij ‘voor verkeer openstaande wegen’ is bij doodlopende wegen vaak alleen doodlopend voor voertuigen en (meestal) niet voor voetvangers.

Alhoewel het zelfs voor voetgangers ‘doodlopend’ kan zijn. :D

• KlaasVaak

Waar staat in het BABW dan waar en hoe een verkeersteken moet staan dan?

Er staat in het BABW wat verkeerstekens zijn. Hoe de totstandkoming van de plaatsing ervan is.

En dat verkeerstekens op het wegdek kunnen worden aangebracht ter geleiding van het verkeer,

ter herinnering aan de ter plaatse geldende maximumsnelheid en ter aanduiding van andere omstandigheden

. = Artikel 6 lid 2 BABW.

Maar niet hoe een verkeersteken dient te worden aangebracht. En niks over afstanden en afmetingen e.d.

In het BABW zijn de regels vastgelegd voor de wegbeheerder.

De bepalingen met betrekking tot verkeerstekens zijn nader uitgewerkt in de "Uitvoeringsvoorschriften BABW inzake verkeerstekens".

Hierin zijn niet opgenomen de bepalingen ten aanzien van verkeerslichten. Deze staan in de ’Regeling verkeerslichten 1991’.

Edoch: In de uitvoeringsvoorschriften BABW staat (ook) niets over herhaling(splicht) van bord A1.

• wim76

- Gerard - Schreef:

——————————————————-

> Nou …. schiet mij maar lek maar waarom zou dat

> om de zoveel meter moeten? Volgens mij staat dat

> bij het gemeentenaambord. Binnen de bebouwde kom

> is het ALTIJD maximaal 50 km p/u of indien er een

> andere snelheid geldt wordt dat met borden

> aangegeven.

>

> Ik ben trouwens wel benieuwd hoe je het begin of

> het einde van de openbare weg zou kunnen vinden.

> Je hebt natuurlijk doodlopende wegen maar is dat

> nou het eind van een openbare weg of het

> begin?….. ikke niet weten…

>

> En daar komt bij …… lijkt mij ook een vraag

> voor de wegbeheerder en niet voor de politie. Maar

> goed …..tis 1 april.

Inderdaad zoals Gerard zegt, 50km/h in de bebouwde kom tenzij anders aangegeven.

• MofkaP

KlaasVaak Schreef:

——————————————————-

> Fietsers staan echter niet genoemd in artikel 20

> RVV90 dus hebben deze, als er geen borden A1

> staan, geen maximum snelheid.

En trams?

• KlaasVaak

een tram is geen motorvoertuig