Kromme regels

  • pimbroerse

    Waar iedereen het altijd maar heeft over ‘slechter worden’ van alle regeltjes, ben ik er voor de verandering nu eens BETER van geworden !

    Ik dacht dat het idee van het E-achter B rijbewijs was dat je alleen maar mensen met een grote aanhanger op de weg krijgt die daarvoor een extra opleiding voor hebben gevolgd. Wel zo veilig zou je denken !

    Ik heb echter nu een tandem-as aanhanger van 1.275 kg. totaalgewicht, buitenmaten 4,88 x 2,16 meter (dus echt geen kleintje), die ik gewoon met B-rijbewijs mag rijden !

    Heerlijk !

    Overheid, bedankt voor deze kromme regel !

    (Voor de puristen: Leeggewicht auto = 1.380 kg, totaalgewicht auto = 2.220 kg, max. trekgewicht auto = 1.300 kg, leegewicht aanhanger (alu) = 375 kg.)

    Uiteraard heel lachwekkend allemaal… maar weet iemand hier waarom er een uitzondering is gemaakt op het idee dat je met een B-rijbewijs eigenlijk maar een aanhanger tot 750 kg. mag trekken ?

  • KlaasVaak

    Zo krom zijn die regels helemaal niet.

    Regel 1: als de aanhanger INCL LAADVERMOGEN (=TMM) minder is dan 750 mag je zonder E rijden.

    Deze regel leunt op het feit dat een bijna elke auto wel 750 kg weegt. Zie toelichting bij regel 2.

    Regel 2: Een aanhanger mag inclusief laadvermogen niet meer wegen dan het lege gewicht van de auto.

    Deze regel is ervoor dat de aanhanger nooit de auto gaat besturen.

    Er wordt uitgegaan van het feit dat een auto met dergelijk gewicht met remmen is uitgerust om de aanhanger te bedwingen.

    Regel 3: de totale combinatie mag niet meer bedragen dan 3500 kg.

    Het rijbewijs maximum, om te voorkomen dat om een zware aanhanger te trekken een zwaardere auto wordt genomen (zie regel 1) en de hele combi te zwaar wordt.

    Ben benieuwd naar het laadvermogen van de aanhanger, want die bepaald mede of de aanhanger INCL LAADVERMOGEN (=TMM) achter de auto mag.

    Wat bedoelt u met ‘trekgewicht auto’ ? En waar leest u dat? Op de trekhaak? Dat is niet relevant. voor E achter B.

  • wim76

    Trekgewicht is misschien niet van belang voor E achter B verhaal.

    Maar wel of je het als bestuurder überhaupt mag rijden omdat de auto niet in technische staat is om het te trekken.

    Meestal omdat motorvermogen/configuratie niet toereikend is.

    Auto van 1400kg ledig gewicht kan prima een aanhanger met TMM van 1300kg rijden volgens E achter B principe.

    Alleen als trekgewicht van de auto slechts 1100kg is niet :)

  • pimbroerse

    Ja, dat leek me wel een leuke… sta je aan de kant, is alles qua gewichten op kenteken in orde, krijg je nog een prent omdat je aanhanger zwaarder is dan het maximum trekgewicht van de auto.

    Dat maximum staat op het kentekenbewijs en is door de RDW vastgesteld.

    De aanhanger leegt weeg 375 kg. en beladen max. 1.275 kg.

    Auto en aanhanger samen wegen dus max. 3.495 kg.

    Maar goed, mijn vraag is dus meer waarom je geen extra opleiding zou moeten hebben voor zo'n grote aanhanger.

  • rijsbergen

    TMM aanhangwagen = 1275 kg?

    ledige massa vrtg = 1380 kg?

    laadvermogen vrtg = ???? kg

    mag ik weten wat het laadvermogen van het voertuig is?

  • Starsky79

    Ja goede vraag. Ik denk dat het hele verhaal ook een beetje een financieel plaatje is. Dat je aanhangwagen niet zwaarder mag zijn de auto is wel zo logisch. Dat de combi ook niet zwaarder is dan 3500 is ook wel handig.

    Ik denk dat men het niet had verwacht toen deze regels werden opgesteld dat er tegenwoordig auto's rijden die sterker/zwaarder en beter zijn dan vroeger. Dus verwachte men ook niet dat de zware auto bv zo'n ford F150 met een aanhangwagen gaat rijden. Men heeft toen nog het idee gehad dat zware landingen nog met een vrachtwagen zouden worden vervoerd.

    En nog zo iets. Ik mag met 60 man in een bus op weg naar Spanje crossen en met een bakwagen heel europa door karren maar mag niet met een aanhanger achter mijn auto rijden…… Of te wel iets wat 15 ton of meer weegt is geen probleem maar iets van max 3.5 ton is wel een probleem :S

    Het is inderdaad wel eens een beetje krom.

    Gr.

  • Planner

    pimbroerse

    Ik dacht dat het idee van het E-achter B rijbewijs was dat je alleen maar mensen met een grote aanhanger op de weg krijgt die daarvoor een extra opleiding voor hebben gevolgd. Wel zo veilig zou je denken !

    Asl u zichzelf afvraagt in hoeverre dit allemaal velig is, er is natuurlijk niemand die u tegenhoudt om alsnog een extra rijopleiding te volgen….

  • wim76

    Maak niets uit :)

    Het laadvermogen gaat niet dusdanig hoog worden dat het niet meer op rijbewijs B mag.

    Voor de rest voldoet alles gewoon voor B rijbewijs.

  • rijsbergen

    volgens het CBR maakt het wel uit.

    Voorbeeld 7

    Ledige massa motorvoertuig: 1650 kg, laadvermogen motorvoertuig 750 kg

    Toegestane maximum massa aanhangwagen: 1425 kg

    Vereist: Rijbewijs BE

    Reden: Hoewel de toegestane maximum massa van de aanhangwagen minder bedraagt dan de ledige massa van het motorvoertuig, bedraagt de toegestane maximum massa van de totale combinatie bedraagt meer dan 3500 kg.

    http://www.cbr.nl/1149.pp

  • Planner

    Dat heeft hij impliciet al aangeven. Hij heeft het namelijk over “Leeggewicht auto = 1.380 kg, totaalgewicht auto = 2.220 kg”, oftewel een laadvermogen van 840 kg. En aangezien de aanhanger een maximaal totaal gewicht van 1275 kg heeft, voldoet de combinatie precies aan de eisen om slechts met rijbewijs B te rijden. Uiteraard alleen als je inderdaad niet meer laadt als dat je mag…