prestatieafspraken, goed of kwaad?

• Michaela

PRESTATIEAFSPRAKEN bij de politie!!!???

Wellicht kunt u mij helpen bij mijn scriptieonderzoek. Ik onderzoek wat de gevolgen van prestatieafspraken zijn op de werktevredenheid van uitvoerende agenten. Hiervoor ben ik op zoek naar zoveel mogelijk politieagenten die mijn enquete willen invullen.

De enquete is volledig anoniem, puur voor mijn afstuderen en kost slechts tien minuten om te beantwoorden. Ik zou er enorm mee geholpen zijn.

Via deze link komt u direct uit bij de enquete.

www.thesistools.com/web/?id=190590

Bij voorbaat dank en

met vriendelijke groet,

Michaela di Majo

• lm

Ik mis een definitie van “prestatieafspraken”. Bedoel je hiermee afspraken van de landelijke overheid met de politie t.a.v. bepaalde prestaties of afspraken die het korps zelf met haar personeel maakt? Dat maakt nogal een verschil en wordt door elkaar gehaald. De enquete is anoniem, ik begrijp dat wel, maar hoe checkt u of de regeerders werkelijk bij de politie werken? De hele discussie over prestatiecontracten is m.i. zwaar overdreven. De enige prestatie verplichting die ik ken is die van de bonnen quota. Dat doet het goed in het nieuws, maar maakt maar een heel klein deel uit van het politiewerk. Een grote groep politiemensen zit in functie waarbij zij überhaupt niet geconfronteerd worden met concrete prestatieafspraken. Het politiewerk laat zich in het algemeen lastig vallen in concrete prestaties. Voor zover dat wel lukt gaat het vaak om meer abstractere prestaties (bijv. op districtelijke / regionaal niveau) waar de gemiddelde diender niet veel van merkt bij de dag dagelijkse werkzaamheden.

• KlaasVaak

Ik ben op een gegeven ogenblik gestopt met invullen omdat de meeste vragen in mijn ogen geen relatie hebben tot het onderwerp.

Of ik mijn werk kan doen ondanks of vanwege prestatieafspraken?

Of ik feedback krijg van collega's en/of chefs ondanks of vanwege prestatieafspraken?

Of ik invloed heb op processen ondanks of vanwege prestatieafspraken?

Zoals al vaker hier gezegd: ik moest gemiddeld 1 bekeuring per werkdag schrijven om aan de afspraak te voldoen.

De ene dag als, er een verkeers- of alcoholcontrole is opgezet schrijf ik er 8, dan kan ik twee werkweken (zijnde 4 dagen à 9 uursdiensten) vooruit.

Of anders gezegd: die ene bekeuring per werkdag kost mij 2 minuten.

Daar kan ik geen plezier noch verdriet uit halen, geen positieve of negatieve beoordeling aan koppelen, niet door collega's noch mijn leidinggevenden.

Ik hoop dat er uit de antwoorden die je krijgt iets zinnigs te halen is, maar ik heb nu al mijn twijfels.

Desondanks,

Oprecht succes met je studie.

• - Gerard -

Dat lullige bekeurinkje van jouw, KlaasVaak, staat in schril contrast met de controle die -waarschijnlijk vandaag- werd gehouden op de Afsluitdijk (nu.nl). Zet er een BOA neer met een flitser en je hebt er 1.500 aan de justitieele haak. :D:D

• Reja

't Is niet te hopen dat die BOA ook een quotum van 1 bon per dag heeft, want dan hoeft ie pas over een jaar of zes weer aan de slag.

• KlaasVaak

:D

• KlaasVaak

ik durf bijna te stellen dat de agent die een quotumafspraak heeft en deze niet haalt

gewoon te lui is/zich afgeleerd heeft om de confrontatie aan te gaan of zijn pen of bonnenboekje mee te nemen de straat op

niet alleen vrolijke ‘praatjes pot’ horen bij het werk

en als een buurtagent 1x per periode mee doet met een verkeers- of alcoholactie (zonder zich te drukken met een slap excuus als: ik heb geen tijd ik ben buurtagent)

komt zelfs hij/zij aan het quotum

ik snap werkelijk niets van geluiden in de media van agenten en bonden dat dat quotum zo irreëel hoog is

• Zorbacop

Die prestatieafspraken heb ik me nooit echt mee bezig gehouden.

Ik doe mijn werk en dat doe ik goed. Ik vind bonnen schrijven nog steeds maar een bijkomstigheid bij de rest van het politiewerk (drugs, prostitutie, overlast) wat m.i. veel belangrijker is. Tuurlijk schrijf ik ze ook, maar dan alleen de excessen.

Overigens sinds de nieuwe bedragen weet ik wel dat er veel collega's zijn die nu echt alleen voor de excessen schrijven en niet meer om te schrijven. Sommige bedragen zijn zo hoog geworden dat deze niet in verhouding staan met de overtreding/gedraging.

• KlaasVaak

hoor ik steeds meer en pak alleen de doelgroep en excessen aan

dat verhogen van de boetes gevolgd door het afschaffen van quota gaat nog lelijke weerslag veroorzaken in de inkomsten van Justitie

• Planner

Welnee,

die bonnen die agenten uitschrijven vormen slechts een druppel op een gloeiende plaat. de flitspalen en auto's zorgen voor voldoende “omzet”. En als dat te laag wordt, wel dan worden de boetes gewoon weer verhoogd…