Als ik een paar borrels op heb mag ik dan rijden op de fiets

• KlaasVaak

In aanvulling op wat MofkaP en Lans al schreven:

De fiets is een cruciaal element in deze overtreding want een fiets is geen motorrijtuig volgens de WVW1994.

En het invorderen van een rijbewijs conform de WVW1994 kan alleen bij een overtreding als bestuurder van een motorrijtuig, zie artikel 164 lid1 :

Artikel 164

1. Op de eerste vordering van de in artikel 159, onderdelen a en b, bedoelde personen is de bestuurder van een motorrijtuig, tegen wie door een van die personen proces-verbaal wordt opgemaakt ter zake van overtreding van een bij of krachtens deze wet vastgesteld voorschrift, verplicht tot overgifte van het hem afgegeven rijbewijs dan wel het hem door het daartoe bevoegde gezag buiten Nederland afgegeven rijbewijs en, indien hem daar een internationaal rijbewijs is afgegeven, dat bewijs.

Dus een rijverbod: ja, invordering: neen.

• MofkaP

Lans Schreef:

——————————————————-

> Sterker nog, het artikel spreekt ook niet over de

> openbare weg.

> Theoretisch mag je nog niet eens dronken op een

> skelter in je eigen tuin rijden.

>

Gelukkig doet de inleidende paragraaf dat wel.

"Alzo Wij in overweging genomen hebben, dat het wenselijk is de regels inzake het verkeer op de weg opnieuw vast te stellen."

In artn. 6 en 7 staat ook geen “weg”.

• LM1

Dat je je rijbewijs niet kwijt raakt als je beboet wordt voor 426 sr of 453 sr. is volkomen logisch, omdat deze artikelen een ander belang beschermen. De artikelen zijn niet bedoeld om het rijden onder invloed te verbieden.

Hoewel er situaties denkbaar zijn dat iemand die onder invloed fietst op de openbare weg zich - naast art. 8 WVW - ook schuldig maakt aan 426 sr of 453 sr. lijkt het mij beter om artikelen op de meest voor de hand liggende wijze toe te passen en dan is toepassing van art. 8 WVW het meest logisch. Het is mij ook niet bekend dat ipv art. 8 ingeval van fietsers 426 of 453 worden toegepast zoals Gerard stelt. Zo ja dan lijkt mij dat niet de meest zuivere weg en kan dit bijv. ook leiden tot een vertekening van iemands antecedenten.

• Klaasvaak

Specifieke wetgeving gaat boven algemene wetgeving

Dus art 8 WVW gaat boven 426 SR igv bekeuren van een beschonken fietser

• - Gerard -

Oke dan.

• ­­¥ Lotje ­­¥

nee. je mag blij zijn dat je nog mag lopen dan . Want als jij zoveel gezopen heb dat , als je op de stoep loop ,en je loop te slingeren van stoep op en af ( weer op het rijwielpad) moet je op je knie-en naar huis (kruipend) B)-:)o

• ilse mv julian en christian

ja of de benenwagen want dat mag wel

tezij je lafeloos bent dan moet je wel met taxi, tram of bus

maar als je dan met de taxi gaat dan mag je niet naast de bestuurder zitten