Willekeur???

• Linda

Beste lezers,

Zou het zo kunnen zijn dat wanneer een politieagent/agente in de privésfeer problemen met iemand heeft, en het halve politiebureau hiervan af weet, dat er agenten zijn die dit gegeven meenemen in hun werk en de desbetreffende persoon, die onenigheid heeft met die politieagent/agente wat meer aanhouden en bij het minste geringste geen waarschuwing geven, maar meteen het bonnenboekje pakken? Graag antwoord van echte agenten, en niet van meelezers.

Mvg,

Linda

• wim76

Tja, het zou kunnen, integer is het niet.

• Jobthecop

Net zoals alle mensen, hangen politiemensen niet graag de vuile was buiten. Daarnast is het allang niet meer een gegeven dat je, zoals vroeger bij de rijkspolitie verplicht was, je woont in de plaats waar je werkt. Ik heb een aantal collega's van “de oude stempel” die nog wel daar wonen waar ze werken en wiens zonen nogal eens opduiken in het dagrapport. Hij is daar nuchter genoeg over: recht is recht, krom is krom.

Ik kan me geen voorval herinneren waarbij de problemen tussen een collega enerzijds en een bruger anderzijds aanleiding waren tot “strenger straffen”. Misschien wel tot verhoogde surveillance, want het is wél je maatje. Maar over de gehele linie genomen weet ik dat politiemensen te professioneel zijn om zich daarin emotioneel te laten betrekken en zich beperken tot de feiten. En dat kan ook betekenen, dat als de collega fout zit, hij dan ook de sjaak is.

• KlaasVaak

Allereerst denk ik dat je met aanhouden staandehouden bedoelt. En daar ga ik even vanuit.

Bij aanhouding wordt je namelijk mee naar het politiebureau genomen en volgt een voorgeleiding voor een hulpofficier van Justitie.

Deze beoordeeld de rechtmatigheid en de wetmatigheid van de aanhouding.

Deze hoort ook het verhaal van de aangehouden verdachte aan.

Daar zou de verdachte zijn verhaal kunnen doen over de onterechte reden van aanhouding.

Maar terugkomend op jouw vraar: Alles kan. Ontkennen dat zoiets ooit zou kunnen vóórkomen zou dom zijn.

Maar wat heb je aan deze, en de andere antwoorden, hier?

NIETS.

Bewijst het iets over de specifieke zaak waar jij het over hebt?

Neen.

Het zou hooguit jouw (voor)ingenomen standpunt bevestigen of afzwakken.

Het zegt dus meer over jou(w standpunt).

Hoe weet jij zo zeker dat het halve politiebureau er vanaf weet?

Weet jij dat of denk jij dat?

Of is het een aanname?

Of ben jij één van hen die behoort tot de helft van het politiebureau.

Als datgene wat jij schets zich voordoet dan zijn er minstens 2 agenten bij betrokken die hun integriteit op het spel zetten.

1. degene die het probleem met een burger heeft

2. degene die het opneemt voor zijn collega en de burger anders behandeld dan een andere burger.

Ik denk dat de agent in kwestie mans genoeg is om zijn eigen boontjes te doppen.

Als het echt ernstig wordt zal hij als geen ander de juridische weg weten (aangifte doen etc.)

Ook denk ik dat deze agent zijn collega's niet voor zijn karretje zal spannen door hen erin te betrekken.

En zolang het nog bekeuringen betreft heeft de burger die deze bekeuringen krijgt nog zat mogelijkheden om in bezwaar of verweer te gaan.

1. de normale bezwaarprocedure

2. een klacht indienen bij het korps

3. de Nationale Ombudsman

4. een klacht indienen bij de burgemeester

En het staat elke agent vrij om te waarschuwen of een bon te schrijven.

Maar wanneer hij kiest om te schrijven moet het wel terecht en oprecht zijn.

Ik lees nergens in je vraag dat er onterecht bekeurd wordt.

Dus één van de oplossingen is: zorgen dat je betrokkene in dit verhaal niet in een bekeuringswaardige situatie komt.

• LM

Het zal afhangen van de problemen die er zijn. Als de agent in kwestie problemen heeft met iemand omdat deze persoon hem of zijn gezin bedreigd dan zullen zijn collega's zeker extra aandacht aan deze persoon geven. Als het gaat om een ruzie met de buren vanwege een te hoge heg kan ik mij niet voorstellen dat zijn collega's zich hierdoor laten leiden. In een kleine gemeenschap zal dit wellicht eerder spelen dan in een stad. Vergeet niet dat politiebureau's tegenwoordig gecentraliseerd zijn en er erg veel mensen werken. Je moet al wel erg dicht bij zo'n collega staan wil je het verhaal kennen, laat staan je er door laten leiden.

Om echt op te kunnen treden moet de persoon in kwestie natuurlijk wel eerst iets doen.

• Linda

Allen heel erg bedankt voor de reacties, ik kom hier later nog op terug

Mvg,

Linda

• De Enige Echte Fritsie

Ben ik de enige die hier niks van snapt????:S

• - Gerard -

Ik mag helaas niet reageren van Linda ….:)o

Dus ach …. dan kijk ik hier maar naar….. ook grappig; http://www.dumpert.nl/mediabase/1461571/846412bd/wegmisbruikers_in_de_recessie_hd.html