Allereerst denk ik dat je met aanhouden staandehouden bedoelt. En daar ga ik even vanuit.
Bij aanhouding wordt je namelijk mee naar het politiebureau genomen en volgt een voorgeleiding voor een hulpofficier van Justitie.
Deze beoordeeld de rechtmatigheid en de wetmatigheid van de aanhouding.
Deze hoort ook het verhaal van de aangehouden verdachte aan.
Daar zou de verdachte zijn verhaal kunnen doen over de onterechte reden van aanhouding.
Maar terugkomend op jouw vraar: Alles kan. Ontkennen dat zoiets ooit zou kunnen vóórkomen zou dom zijn.
Maar wat heb je aan deze, en de andere antwoorden, hier?
NIETS.
Bewijst het iets over de specifieke zaak waar jij het over hebt?
Neen.
Het zou hooguit jouw (voor)ingenomen standpunt bevestigen of afzwakken.
Het zegt dus meer over jou(w standpunt).
Hoe weet jij zo zeker dat het halve politiebureau er vanaf weet?
Weet jij dat of denk jij dat?
Of is het een aanname?
Of ben jij één van hen die behoort tot de helft van het politiebureau.
Als datgene wat jij schets zich voordoet dan zijn er minstens 2 agenten bij betrokken die hun integriteit op het spel zetten.
1. degene die het probleem met een burger heeft
2. degene die het opneemt voor zijn collega en de burger anders behandeld dan een andere burger.
Ik denk dat de agent in kwestie mans genoeg is om zijn eigen boontjes te doppen.
Als het echt ernstig wordt zal hij als geen ander de juridische weg weten (aangifte doen etc.)
Ook denk ik dat deze agent zijn collega's niet voor zijn karretje zal spannen door hen erin te betrekken.
En zolang het nog bekeuringen betreft heeft de burger die deze bekeuringen krijgt nog zat mogelijkheden om in bezwaar of verweer te gaan.
1. de normale bezwaarprocedure
2. een klacht indienen bij het korps
3. de Nationale Ombudsman
4. een klacht indienen bij de burgemeester
En het staat elke agent vrij om te waarschuwen of een bon te schrijven.
Maar wanneer hij kiest om te schrijven moet het wel terecht en oprecht zijn.
Ik lees nergens in je vraag dat er onterecht bekeurd wordt.
Dus één van de oplossingen is: zorgen dat je betrokkene in dit verhaal niet in een bekeuringswaardige situatie komt.