Onbevoegde H OVJ

• - Gerard -

Het is toch alweer een tijdje terug dat we het hier over onbevoegde hulp officieren hebben gehad.

http://www.camilleri.nl/2011/05/strafrechtelijke-vervolging-onbevoegde-hulpofficieren/

Is dit nou eens een keer opgelost binnen de politieorganisatie en wat moet je er als gewone burger mee? Ik vind dat wij de korpschef persoonlijk verantwoordelijk moeten stellen en wanneer het weer voorkomt deze korpschefs ontslaan.

• mwb

Als gewone burger hoef je hier niets mee, want er is al een instantie die dit doet: het Om.

Dat staat in het gericht in je link.

Het is dus geregeld, dat is ook de reden dat je er weinig meer over leest.

Wie bedoel je met “wij” in de zin: Ik vind dat wij de korpschef verantwoordelijk moeten stellen etc

Als je “wij” schrijft, bedoel je immers een groep mensen waar jij deel van uitmaakt, en ik vraag me af wie dat dan zijn.

Ik denk dat je bedoelt: "Ik vind dat ik de korpschef verantwoordelijk moet stellen" etc.

Nu dat duidelijk is: Wat ben je van plan te gaan doen?

• - Gerard -

Nee, er is niets geregeld. Dat de agenten vervolgd kunnen worden heeft er niets mee te maken. De certificering ook niet. Wat ik wil/eis is dat de korpschef ruim op tijd wordt geïnformeerd zodat hij er persoonlijk op kan toezien en ook persoonlijk verantwoordelijk is dat hij uitsluitend bevoegde H OvJ's in dienst heeft.

• LM

Het ontslaan van een korpschef is net zo iets als het ontslaan van een minister omdat een ambtenaar de fout in is ingegaan. De regels zijn duidelijk. Elke hulp-officier weet drommels goed dat hij/zij gecertificeerd moet zijn. Het zijn medewerkers in de hogere rangen. Een korpschef hiervoor verantwoordelijk stellen heeft alleen zin als gebleken is dat de korpschef geen afdoende maatregelen heeft genomen om dit te voorkomen, maar je kunt in z´n algemeenheid een korpschef niet aanrekenen dat politiemedewerkers die geacht worden ook zelf na te denken strafbare feiten plegen.

• - Gerard -

LM Schreef:

——————————————————-

> Het ontslaan van een korpschef is net zo iets als

> het ontslaan van een minister omdat een ambtenaar

> de fout in is ingegaan.

Nou, net zoiets? Een minister kan zelfs gedwongen worden af te treden voor iets wat zijn voorganger heeft gedaan.

> De regels zijn duidelijk.

> Elke hulp-officier weet drommels goed dat hij/zij

> gecertificeerd moet zijn. Het zijn medewerkers in

> de hogere rangen. Een korpschef hiervoor

> verantwoordelijk stellen heeft alleen zin als

> gebleken is dat de korpschef geen afdoende

> maatregelen heeft genomen om dit te voorkomen,

Ja? Dat zeg ik toch?

> maar je kunt in z´n algemeenheid een korpschef

> niet aanrekenen dat politiemedewerkers die geacht

> worden ook zelf na te denken strafbare feiten

> plegen.

In zijn algemeenheid niet nee. Je kunt een korpschef niet ontslaan als een agent een meisje verkracht en vermoord. Maar je kunt wel een systeem bedenken, zo moeilijk is dat niet, dat je geen onbevoegde h OvJ's in dienst hebt. Ik kreeg vandaag een sms bericht van mijn tandarts dat ik 6 juni om 8:30 wordt verwacht. Misschien kan een admeur de korpschef even een berichtje doen dat 1 van zijn h OvJ's over een maand onbevoegd wordt.

• KlaasVaak

In RR is een betere oplossing: als de hOvJ zijn certificaat verlopen is kan hij niet meer inloggen.

Kan hij niet meer inloggen dan is het simpel: dan kan hij de verslaglegging van zijn ambtshandelingen niet meer uitvoeren. En als hij dat niet kan kan hij niet werken.

En hij dient zelf zorg te dragen dat hij op tijd naar de cursus/examens gaat (lees: erop te letten dat hij ingepland wordt) zodat zijn certificaten verlengd worden.

Als hij daarop let gaat de rest vanzelf.

• KlaasVaak

En waarom hoor ik nu niemand roepen:

“niet ontslaan! dat is kapitaal vernietiging en hij (de korpschef) zit daar van mijn belastinggeld”?

• mwb

Niet ontslaan. Dat is kapitaalvernietiging en die mensen zitten daar van mijn belastinggeld!

• mwb

- Gerard - Schreef:

>Ik kreeg vandaag een sms bericht van mijn tandarts dat ik 6 juni om 8:30 wordt verwacht

> Misschien kan een

> admeur de korpschef even een berichtje doen dat 1

> van zijn h OvJ's over een maand onbevoegd wordt.

Je hebt gelijk, zo simpel ligt het.

Dat systeem is er ook, met die wijziging dat niet de korpschef, maar de HOvJ het berichtje krijgt.

En dat is wel zo logisch.

Jij krijgt immers een SMS van de tandarts, en niet je vrouw.

Wat er nu is aangepast is dat de HOvJ's van wie het certificaat is verlopen in de computer geblokkeerd worden als ze zaken willen invoeren waarvoor een geldig HOvJ certificaat nodig is.

• - Gerard -

TOP ….. kijk, die Rotterdammers halen tenminste de armen uit de mouwen.