Het hele helikopter-arrest is ook niet nodig in geval van de geschetste situatie van Lans.
De waarneming van het strafbare feit is noodzakelijk om op te kunnen treden.
Simpel in de verkeerde richting geparkeerd staan is niet verboden.
Er moet zijn waargenomen dat een verbod is genegeerd: rijden in strijd met de rijrichting of in strijd met een gesloten verklaring.
Nog zo'n voorbeeld:
In een éénrichtingsweg is een parkeergarage.
Als je deze parkeergarage verlaat zie je een dwangpijl (C4) die de te volgen rijrichting aangeeft.
Aan het einde van de straat staat een verkeersbord met een gesloten verklaring: C2 (in deze richting gesloten voor voertuigen, etc.etc.)
Aan het begin van de straat staat een verkeersbord met een rijrichting (C3).
Als je nu ziet dat een auto uit die straat gereden komt, en wel in de verkeerde rijrichting, welke overtreding wordt dan genegeerd?
Bord C4 of bord C2?
Je zult dus duidelijke waarnemingen moeten hebben wil je kunnen optreden.
En in het geval van het helikopter-arrest is de enige waarneming dat de auto in de verkeerde richting geparkeerd staat.
Dat doet een vermoeden van rijden in de verkeerde richting gestand maar de auto kan ook gekeerd zijn halverwege.
Dan is er geen verbodsbord genegeerd maar een andere overtreding begaan.