Boete door winkelier

• Johan

Bij ons staat bij binnenkomst in een action winkel dat als er iemand betrapt wordt op winkeldiefstal dat Action dan 151 euro in rekening brengt.

Ik heb hierover mijn twijfels of dat dat wel rechtsgeldig is.

wie kan mij vertellen of mijn twijfels terecht zijn?

• - Gerard -

Ja …. nou, twijfel niet langer zou ik zeggen. Je had ook even kunnen zoeken op het internet …. dan wist je dat het rechtsgeldig is.

http://www.rijksoverheid.nl/nieuws/2011/03/29/teeven-extra-boete-winkeldieven-is-tegemoetkoming-voor-overlast.html

Ik snap wel dat je de vraag aan de politie stelt maar de politie heeft er eigenlijk niets mee te maken.

• mwb

Hoezo heeft U twijfels, was U van plan iets te gaan stelen dan?

Dat mag niet, en als U dat wel doet, kost het de winkelier geld en tijd en daarvoor is die 151 euro, als compensatie.

• Johan

mwb Schreef:

——————————————————-

> Hoezo heeft U twijfels, was U van plan iets te

> gaan stelen dan?

nee dat was ik zeker niet van plan.

Ik vindt het een goede zaak dat de winkeliers gecompenseerd worden vroeg me alleen af of dat het klopte wat er in die winkel stond.

• LM

Dit is formeel geen boete, maar een standaard schadevergoeding voor de winkelier voor gemaakte extra kosten. Daarnaast kan de winkelier indien van toepassing ook een schadevergoeding krijgen voor de weggenomen artikelen (indien niet teruggegeven).

Dat een dader de schade vergoed staat los van het feit dat de dader daarnaast ook bestraft wordt voor zijn/haar daad. Dit kan vervolgens via een geldboete of gevangenisstraf. De dader kan dus verplicht worden tot het betalen van verschillende bedragen: een schadevergoeding aan de winkelier en een strafrechtelijke boete aan justitie.

• - Gerard -

Maar als je verder denkt hoeft schadevergoeding niet een een juiste naamgeving te zijn. Want er zijn al beveiligingsorganisaties die naar een winkelbedrijf stappen en zeggen: wij beveiligen uw winkel gratis en dan pakken wij de dieven op, handelen de aangiftes voor u af, en ontvangen de zogenaamde 151 euro wat in werkelijkheid 126 euro is. Kan de winkelier zich richten op zijn kerntaak en heeft feitelijk niets met winkeldieven te maken. In 99 van de 100 gevallen worden de gestolen goederen in beslag genomen of de winkeldief doet er vrijwillig afstand van.

• KlaasVaak

dat is het ideale plaatje

eerst zien dat geld te innen bij de winkelboef

en als de boef zich niet houdt aan Wetboek van Strafrecht

dan zeker niet aan de regels van SODA

laat staan aan een winkelverbod

• LM

- Gerard - Schreef:

——————————————————-

> Maar als je verder denkt hoeft schadevergoeding

> niet een een juiste naamgeving te zijn. Want er

> zijn al beveiligingsorganisaties die naar een

> winkelbedrijf stappen en zeggen: wij beveiligen uw

> winkel gratis en dan pakken wij de dieven op,

> handelen de aangiftes voor u af, en ontvangen de

> zogenaamde 151 euro wat in werkelijkheid 126 euro

> is.

Dan is het toch juist wel een schadevergoeding, voor gemaakte onkosten. Wordt er BTW geheven over deze schadevergoeding?

• - Gerard -

Haha, LM. Dacht je dat het allemaal zwart betaald gaat worden? Er zit een hele organisatie achter hoor. Het is niet zo dat beveiligers of de winkelier zelf die 151 euro uit de zakken van een winkeldief trekt.

http://www.afrekenenmetwinkeldieven.nl/pages/3531/Onderwerpen/Bestrijding-van-winkelcriminaliteit/Winkeldiefstal/Afrekenen-met-winkeldieven.html

• LM

- Gerard - Schreef:

——————————————————-

> Haha, LM. Dacht je dat het allemaal zwart betaald

> gaat worden? Er zit een hele organisatie achter

> hoor. Het is niet zo dat beveiligers of de

> winkelier zelf die 151 euro uit de zakken van een

> winkeldief trekt.

>

> http://www.afrekenenmetwinkeldieven.nl/pages/3531/

> Onderwerpen/Bestrijding-van-winkelcriminaliteit/Wi

> nkeldiefstal/Afrekenen-met-winkeldieven.html

Volgens mij begrijp je mijn vraag niet. Over een schadevergoeding wordt normaliter geen BTW geheven (het is geen omzet). 151 -/- 19% BTW is (ongeveer) € 126, dus ik dacht even dat er BTW werd ingehouden. Dat is niet zo begrijp ik nu ik de website lees.

Hier staat nml:

“Aanmelden voor de HBD-regeling ‘Afrekenen met winkeldieven’ is gratis. Voor de administratieve afhandeling houdt het HBD op elke schadevordering een bedrag van € 25,- in voor haar kosten. Als de dief € 151,- heeft betaald, krijgt u dus € 126,- op uw rekening gestort”.