uitrit of verkeer komend van rechts?

• WimNl54

Ik woon tegenover een T-kruising en zie regelmatig dat verkeerdeelnemers het “rechts komen” van voorrangsverkeer afdwingen op andere deelnemers. Volgens mij is het echter een uitrit daar enkele meters voor de kruising van het “rechtskomend” verkeer een ophoging in de weg is gemaakt en bij de doorgaande weg eindigt, zodat het trottoir op de poot van de T op gelijke hoogte is van de straat.

Waarom zet men er gewoon geen bord “uitrit” bij om vergissingen te voorkomen of heb ik het bij het verkeerde eind?

• Starsky79

Zoals u het beschrijft is het niet nodig om een bord neer te zetten. Wat ik er van begrijp is dat de verhoging bij de doorgaande weg eindigt. Dan heb je dus een niet gelijkwaardig (t) kruising en kan er dus geen sprake van zijn dat het verkeer vanaf de verhoging voorrang heeft.

Veel wegen door woonwijken hebben het zelfde idee. De zijwegen zijn voorzien van een verhoogde uitrit en komen daarmee niet in aanmerking voor voorrang. Borden waarmee de voorrang wordt aangeduid op de doorgaande weg zul je daar dan ook niet vinden.

Mensen die doordrukken zijn (als ik het goed begrepen heb) dus fout bezig. Het plaatsen van bebording is overigens een zaak van de wegbeheerder.

Gr.

• KlaasVaak

Misschien is een link van maps.google.nl vanuit streetview positie handig om te plaatsen?

Rechtsboven in het scherm vind je de link die je kunt knippen en plakken nadat je de locatie hebt opgezocht.

• - Gerard -

Maar dan weet jij gelijk waar de prikker woont. Op zich een prima suggestie m.b.t. situatie ter plaatse.

• ­­¥ Lotje ­­¥

hihi wijs bekeken .;)

• WimNl54

Een goed idee:

kruising foto

Voor de rest heb ik niets te verbergen. :)

Zoals zichtbaar geeft het toch onduidelijkheid, vooral omdat in deze straat een Mavo is gevestigd en de leerlingen altijd voorrang nemen. ( wat ze overigens ook als ze van links komen gewoon doen)

• KlaasVaak

Beter zet men gewoon haaientanden neer net als de kruising ervoor (eenduidigheid).

De witkwast mag zowieso wel een keer ter hand genomen worden.

Misschien als je dit eens aankaart op het gemeentehuis kan het voordat de winterschilder komt door de gemeenteraad geloodst worden en een gemeentebesluit genomen worden.

• MofkaP

Ik vermoed dat de bedoeling een uitrit(constructie) is.

Maar het wel een van de slechtste uitritconstructies die ik ooit heb gezien.

Er zijn geen uitritblokken en de stoep loopt niet door. En paaltjes zijn al helemaal uit den boze.

Het is niet zo vreemd dat het tot verwarring leidt.

De kruising met de Beatrixstraat is al wat beter, maar voldoet ook niet aan de normen van het CROW.

Zoals KlaasVaak al zegt, waag er een briefje naar de gemeente aan.

Stel dat ze een voor de weggebruiker onduidelijke en daarmee gevaarlijke wegsituatie hebben gecreëerd.

Dat als ze een uitritconstructie hebben bedoeld toch minstens kan worden verlangd en verwacht dat het handboek wegaanleg van het CROW wordt gevolgd, waarin de normen voor een goede uitritconstructie zijn beschreven.

• KlaasVaak

Hoewel ik een keer een uitspraak van een rechter heb gezien die zei dat het CROW slechts richtlijnen betreft en dat afwijken van die richtlijnen niet betekend dat het niet rechtmatig is.

Betrof geen uitritconstructie volgens mij, edoch.

We zouden al een eind opschieten al de gemeente op zijn minst moeite zouden doen die richtlijnen na te streven.

Een beetje uniformiteit kan geen kwaad.

• WimNl54

Ik heb van alle argumenten melding gemaakt bij de gemeente. Kijken of ze er wat mee gaan doen. Bedankt voor de toelichtingen.