Screening KLM

• Mark

Hoi allemaal,

Ik ben een paar dagen geleden aangenomen bij Sykes enterprise bv, een Amerikaans detacheringsbureau.Momenteel werken deze in opdracht van Fujitsu technology solutions voor de KLM om allerlei applicaties te ondersteunen (waaronder het KLM mainframe)

Nou heb ik van collega's gehoord dat de KLM screening erg diep ging. Een eerste graads familielid van mij (mijn vader) is enkele jaren geleden (2004-2005) opgepakt en veroordeeld wegen piraterij (het illegaal kopiëren en verkopen van o.a bioscoopfilms). echter heeft hij geen gevangenisstraf gekregen ofzo, alleen een boete van 2 á 3 duizend euro.

Mijn vraag, heeft dit effect op mijn screening? Zoja, hoe groot is de kans groot dat ik nu niet voor het KLM mag werken, en dus indirect niet voor Sykes?

Met vriendelijke groet,

Mark, alvast bedankt

• - Gerard -

Ik denk dat je het beste kunt informeren bij de regiopolitie waar jouw screening wordt gedaan. Jouw gegevens zijn natuurlijk, lijkt mij, te individueel om daar een algemeen antwoord op te geven.

• LM

Voor veel werkgevers is een Verklaring Omtrent Gedrag voldoende. Deze verklaring ziet alleen op eigen antecedenten en niet van familieleden. Voor sommige functies (politie etc.) gaat men verder en worden ook de naaste familieleden in het onderzoek betrokken. Of de KLM dat ook niet weet ik niet, maar als het onderzoek verder gaat dan alleen een VOG dan is de kans aanwezig dat dit het geval is. Nog geen man overboord omdat antecedenten van familieleden pas een reden zijn voor weigering als het om actuele ernstige feiten gaat (piraterij is een economisch delict, dit kan juist iets zijn waarvoor men in een ICT omgeving huiverig is, verder moet er sprake zijn van een zekere invloed van dit familielid op jouw. Als je bijv. niet meer thuis woont of nadrukkelijk afstand neemt van deze actie van je vader helpt dat. Ik zou het in ieder geval niet verzwijgen als er gericht naar gevraagd wordt. Soms is dit een test om te kijken of je eerlijk bent.

• swat

De regiopolitiekorpsen mogen geen informatie aan private bedrijven verstrekken dus ook niet voor een screening.

• - Gerard -

Mocht Mark geen toestemming krijgen, dan gaat het de KLM niets aan waarom hij geen toestemming krijgt, maar Mark mag het zelf wel weten.