Beste Politie prikbord gebruikers,
Ik wilde bij deze graag een discussie starten omtrent de toenemende invloed van de psychiatrie binnen het juridische proces in Nederland en dan met name bekeken vanuit het perspectief van de politie.
Psychiatrische diagnostiek weegt in toenemende mate mee binnen het juridische proces. In Flikken Maastricht van 18 februari (Nieuwe wijn) werd een voorbeeld gegeven.
Een kind bedreigt een oudere vrouw met brandstichting en wordt vrijgelaten omdat het kind de diagnose ADHD heeft en … "een straf de behandeling zou kunnen doorkruisen".
Tijd: 15:50 (misdrijf door het kind)
Tijd: 19:00 (het kind wordt vrijgelaten)
http://player.omroep.nl/?aflID=12133843&silverlight=true
De diagnose ADHD is omstreden. Er zijn hoogleraren die beweren dat de ziekte niet bestaat en dat er sprake is van bedrog. Er worden boeken volgeschreven over een vermeende “ADHD fraude”.
Is het verantwoord om het juridische proces te laten beïnvloeden door omstreden diagnostiek? Ik kan zelf verschillende redenen bedenken waarom het schadelijk is voor de samenleving.
• Straf dient ook een ander belang dan het bekeren van de crimineel. De emotie van de samenleving moet herkenbaar zijn in de straf ter voorkoming van soortgelijke incidenten.
• De invloed van de psychiatrie binnen het rechtssysteem heeft logischerwijs als uitwerking op de samenleving dat de emotionele drempel om een misdrijf te begaan wordt verlaagd. Want wanneer mensen het basale respect als mens al verloren hebben voordat ze een misdaad hebben begaan dan hebben ze niets meer te verliezen en zullen ze de misdaad sneller daadwerkelijk begaan.
• Het is niet rechtvaardig om de rechtsgang te baseren op omstreden diagnostiek.
• Crimineel gedrag is een potentie, dus wanneer mensen gaan geloven dat het door een hersenziekte wordt veroorzaakt waar ze niets aan kunnen doen dan geven ze er sneller aan toe. De invloed van de psychiatrie binnen het juridische proces lijkt mij dus een schadelijke uitwerking te moeten hebben voor de motivatie in de samenleving om op het rechte pad te blijven.
Ik ben erg benieuwd naar jullie mening. Vindt je het goed dat de psychiatrie in toenemende mate de gang van zake gaat bepalen in het Nederlandse rechtssysteem? En zo ja, waarom? (kun je een onderbouwing geven?)
Met vriendelijke groet,
Arjan