GPS en de politieagent.

  • - Gerard -

    Ik weet niet of de politie het al gebruikt, ik meen te weten dat een meldkamer van de politie kan zien waar politievoettuigen zich bevinden maar kan de meldkamer ook zien waar elke individuele politie zich bevindt? Elke agent heeft wel een mobiele/smartphone. Mijn GPS systeem weet precies waar ik me bevind, het maakt GPS systeem namelijk niet uit of ik in de auto zit of op paard en wagen. Ik zie ineens een groot scherm voor me waar allemaal rode puntjes op staan en die puntjes stellen dan agenten voor.

  • mwb

    Daar heb je geen smartphones voor nodig.

    Ook op de C2000 portofoons zit GPS.

    C2000 heeft ook wel goede kanten.

  • - Gerard -

    Als het werkt wel. Maar C2000 is niet echt een supersysteem als ik dat zo lees. Veel klachten over geen bereik. onvoldoende C2000 masten of men verdwijnt van de radar als een agent een gebouw binnengaat. Waar het mij om gaat is dat de meldkamer op elk moment kan zien wie zich waar bevindt.

  • swat

    Nee, op dit moment niet. Zoals mwb al aangaf is het wel mogelijk met de huidige portofoons maar wordt het nog niet gebruikt. Er zijn wel plannen.

  • - Gerard -

    Maar dan toch hoop ik niet met dat brakke C2000 systeem want anders lees ik over een paar jaar dat weer een ICT project faalt. Kijk, waar IK naar toe wil is dat de politie gebruik maakt van de huidige techniek. Noem maar iets. Vrachtwagen(chauffeurs) hebben allemaal een papierenlijst bij zich waarop staat wat ze vervoeren. De politie zet een volkomen onbekende vrachtwagen aan de kant voor controle, eventueel in samenwerking met de Doaune (belastingdienst) en weet ik veel wat voor overheidsdiensten nog meer. Het zou natuurlijk een stuk efficiënter zijn als de politie vooraf al weet welke vrachtwagen wat vervoert. Transporteurs worden gewoon WETTELIJK verplicht hun vracht in een database te melden en de overheid heeft daar dan inzicht in. Dus, rijdt het klpd met een voertuig achter een vrachtwagen dan raadplegen ze de database en beslissen dan of ze de vrachtwagen willen controlen. Ik heb nu alleen even over de politie maar ik bedoel natuurlijk alle opsporingsdiensten van de overheid. Maar zo'n politiechef kan dat ook op afstand beslissen. Vrachtwagen A rijdt nu op de A15 en agenten A. en B. rijden daar in de buurt, ga maar even kijken.

    Kortom, agenten aansturen op afstand. Was ook erg handig geweest bij die achtervolging bij die overval op Brinks geld- en waardetransport.

  • Planner

    Gerard

    of men verdwijnt van de radar als een agent een gebouw binnengaat

    En jouw GPS doet het dan wel?

  • - Gerard -

    Geen flauw idee. Volgens mij wel. Voor veel functies wil mijn Iphone namelijk mijn positie weten, anders functioneert de app(licatie) niet.

  • mwb

    Als je in een gebouw zit, doet GPS ook geen ene moer.

    Je hebt dus een leuk idee, maar het werkt niet.

    Probeer maar eens in een kelder je GPS te laten vertellen waar je zit; gaat niet lukken.

    Verder: “Het zou handig zijn als de politie tevoren weet wat een vrachtwagen vervoert”

    Ja, zo kan ik nog wel een paar zaken noemen waarvan het handig is dat de politie dat tevoren weet.

    We kennen echter in de EU vrij verkeer van personen en goederen, dus ook dat gaat hem niet worden.

    En dat scherm met die stipjes waar eenheden zitten…. Dat bestaat. En het wordt gebruikt.

    Zodat de meldkamer, bij een melding, kan zien wie er het dichtst bij zit.

    Goed he ?

  • - Gerard -

    mwb Schreef:

    ——————————————————-

    > Als je in een gebouw zit, doet GPS ook geen ene

    > moer.

    > Je hebt dus een leuk idee, maar het werkt niet.

    > Probeer maar eens in een kelder je GPS te laten

    > vertellen waar je zit; gaat niet lukken.

    Ga ik doen.

    Update: Ik zit mijn woonkamer, geen enkel probleem voor GPS. Zal ik binnenkort even een kelder opzoeken…..

    >

    > Verder: "Het zou handig zijn als de politie

    > tevoren weet wat een vrachtwagen vervoert"

    > Ja, zo kan ik nog wel een paar zaken noemen

    > waarvan het handig is dat de politie dat tevoren

    > weet.

    > We kennen echter in de EU vrij verkeer van

    > personen en goederen, dus ook dat gaat hem niet

    > worden.

    Ja, en? Wordt het daardoor ‘minder vrij?’ Of is het zo dat als ik in mijn auto door het land kachel, jij me staande houdt, ik me beroep op vrijheid van personen en goederen en jij dan afdruipt met je staart tussen de benen? Nogmaals,, die hele papierwinkel van vrachtbrieven is ouwe troep. Meldplicht wat je wanneer vervoert. Moet een vrachtwagenchauffeur nu ook al tonen als daarom wordt gevraagd/gevorderd. En we hebben het over beroepsgoederenvervoer, daar kun je best wel wat eisen invoeren. Nu is het ook al wat de chauffeur betreft; geldig rijbewijs, code 95 en bestuurderskaart. En wat een vervoersbedrijf betreft; de adminstratie moet in orde zijn. De overheid KAN alles al zien, alleen doen ze dat achteraf wanneer ze iemand willen controleren. Waarom niet vooraf? Kun je als overheid veel gerichter optreden.

    > En dat scherm met die stipjes waar eenheden

    > zitten…. Dat bestaat. En het wordt gebruikt.

    > Zodat de meldkamer, bij een melding, kan zien wie

    > er het dichtst bij zit.

    > Goed he ?

    Nee, ik wil dat de meldkamer dat altijd kan zien … maar dat zul je wel bedoelen. En dan niet in zijn eigen regio maar desnoods het hele land, zodat wanneer een boef van de ene politieregio de andere inrijdt, de meldkamer hem niet kwijtraakt wanneer agenten de achtervolging in hebben gezet. Ze moeten in Amsterdam weten, waar de achtevolging begon, wie er waar op straat loopt of fietst, of in een politieauto rondtrijdt in Eindhoven, zodat ze die agenten kunnen inzetten.

  • Hampie

    Ehu Gerard, je praat over C-2000. Alleen dat is de verzamelnaam van een systeem, daarbinen werken T-2000 en P-2000, welke bedoel je?