Ja, wat moet je daar nou van vinden?

• - Gerard -

Korpschefs hebben geen idee hoeveel mensen ze op de loonlijst hebben staan maar ook weten ze niet hoeveel mensen in dit land een wapenvergunning hebben. Vraag je je toch of wat er nou op die A4-tjes staat die ze onder de arm van de ene kamer naar de kamer verslepen?

http://www.nu.nl/binnenland/2602781/weinig-zicht-politietop-wapenvergunningen.html

Wat een club ….. pfff.

• mwb

Dit is wel lachen.

Is al lang bekend, en lastig want niet mee te werken.

Naar een nieuw systeem wordt gezocht, probleem is geld.

En dan gaat de NOS “ontdekken” dat het systeem niet goed werkt.

Beetje mosterd na de maaltijd.

Benieuwd wat voor “nieuws” de NOS vandaag gaat ontdekken.

Wellicht dat er een financiele crisis zit aan te komen? Wauw, dat zou pas wat zijn.

Klinkt belachelijk, maar is precies hetzelfde.

• - Gerard -

Toen de Rijksrecherche onderzoek ging doen naar die vervelende zaak in Alphen, ging er natuurlijk al een lichtje branden mwb. Maar de politie staat nou eenmaal niet bekend als hét informatiecentrum wanneer het gaat over alles wat de politie liever niet naar buiten brengt. Het maakt wel weer duidelijk dat de korpschefs eigenlijk geen enkel nut dienen. Voor ordehandhaving en opsporing zijn ze niet echt nodig, vandaar dat we binnenkort makkelijk zonder kunnen. Maar goed, dat werd mij alleen maar weer bevestigd toen de 2e kamer aan de minister vroeg hoeveel agenten we nu eigenlijk op de loonljst hebben staan en de minister daar geen enkel zinnig antwoord op kon geven. De korpschefs wisten het eenvoudigweg niet. Ze zijn natuurlijk wel verantwoordelijk en dan is het toch triest dat je weinig benul hebt van wat er op de werkvloer gebeurt. Voor de politie zelf zijn dit soort negatieve berichten trouwens helemaal niet slecht. Keer op keer beuken op de politie legt de zwakke plekken bloot.

• LM

Ik lees in het artikel niet dat niet bekend is hoeveel mensen een wapenvergunning hebben. Ander artikel?

Hoe intriest ook denk ik dat zo'n incident als in Alphen niet te voorkomen is en niet kan worden opgehangen aan een gebrekkig toezicht op de naleving van afgegeven vergunningen. Wel alle reden om het systeem nog eens goed tegen het licht te houden.

• - Gerard -

Nee, de politie zal het ook wel weten maar het art. gaat over wat de politieTOP weet. 1Vandaag kwam vandaag met weer zo'n feit. De politie kan niet, desgevraagd, snel informatie verstrekken omtrent schietincidenten. Korpsen leggen dat allemaal op een eigen manier vast. Wil je het precies weten, dan wordt het zoeken. Dat betreft dan niet de incidenten waarbij de Rijksrecherche betrokken is geweest want de Rijksrecherche heeft haar administratie uitstekend op orde.

• mwb

Gerard

Nee, de politie zal het ook wel weten maar het art. gaat over wat de politieTOP weet.

Daarin is de politie niet uniek.

Bij elk groot bedrijf kan de top dit soort zaken niet ophoesten.

Daar zijn de mensen op de werkvloer voor.

De TOP is er om het bedrijf te managen en daarvoor is het niet nodig dat je exact weet hoeveel wapenvergunningen er zijn afgegeven.

Ik vind het ook totaal niet relevant om dat cijfer te weten.

Als de politie van persoon X. weet te vertellen of hij een vergunning heeft, en voor welk wapen, is dat goed.

Laten we, in vergelijking hiermee, eens het item “auto's” bekijken.

Van elke auto die in een stad rond rijdt, is te checken of hij verzekerd is, of APK gekeurd.

Dat is voor de politie van belang, want de politie is belast met toezicht op naleving van de regels.

Ik denk niet, dat er ooit iemand is die aan een korpschef heeft gevraagd: “Hoeveel auto's rijden er eigenlijk rond in jouw gebied?”

• - Gerard -

Zal allemaal wel, maar de Rijksrecherche heeft haar zaakjes wel netjes op orde wanneer gevraagd naar het aantal schietincidenten waarbij de Rijksrecherche betrokken is.

En je stelt de zaken anders voor dan ze zijn. Naar de manier van registreren van wapenvergunningen is onderzoek gedaan door onderzoekers. Ze hebben vastgesteld dat iedere poltieregio dat op haar eigen manier registreert. En dat loopt uiteen van het vrijwel direct beschikbaar hebben van de gevraagde informatie tot het binnen een regiopolitie zoeken naar een persoon die het, misschien wel omdat hij/zij dat nodig vond, heeft geregistreerd.

Dus, hoe stel ik me, met een aardige dossis fantasie, dat nou voor? De minister vraagt korpschef Piet van politieregio A: Hoeveel wapenvergunningen hebben jullie geregistreerd in jouw regio? Dan pakt korpschef Piet zijn Ipad2, klikt 3 keer en heeft een antwoord.. En dan vraagt de minister dat aan korpschef Klaas en dan zegt Klaas: Ik zou het niet weten, moet ik eerst eens uitzoeken WIE dat bij ons registreert.

• LM

Gerard, er staat niet in het artikel dat de politiechefs niet weten HOEVEEL wapenvergunningen en zijn afgegeven. Dat is echt wel na te gaan. De kritiek is dat het systeem te veel gericht is op productie en te weinig op het leveren van managementinformatie. Als een politiekorps bijv. de vraag krijgt hoe vaak een vergunning werd afgewezen en vanwege het hebben van antecedenten dan kan dit waarschijnlijk niet eenvoudig worden aangeleverd. De vergelijking met de rijksrecherche is niet juist, dat is echt van een andere orde. Dat zijn rechercheonderzoeken en dus logisch dat daar veel meer informatie over beschikbaar is dan de afgifte van een wapenvergunning.

• - Gerard -

LM, lees even de EERSTE ZIN van het artikel …..http://nos.nl/artikel/268587-politie-heeft-geen-zicht-op-wapenvergunningen.html.

Dit staat er: De politietop heeft geen overzicht van de verleende wapenvergunningen

Jouw uitleg klopt hoor, dat staat allemaal in het artikel, maar wordt door de NOS dus uitgelegd zoals in de eerste zin opgeschreven.

• mwb

Ik stel zaken niet anders voor: jij doet dat.

De minister heeft dat niet gevraagd.

Een journalist vond het nodig om beslag op de tijd van de politie te leggen, in het kader van de wet openbaarheid van bestuur.

Wetend, dat:

- een antwoord op de vraag problemen zou geven,

- dat dit al bekend was

- dat er wordt gezocht naar een oplossing.

Dan ben je als journalist gewoon aan het zeiken.