politiekundige???

• supermama

Mijn zoon is op sollicitatie gesprek geweest voor politiekundige.

Hij moest zich er eerst maar eens in verdiepen en dan weer solliciteren.

Nu heeft het bureau gemaild om een afspraak te maken of hij een dagje mee mocht lopen met een politiekundige en zo meer te weten te komen over het beroep krijgt hij eerst een mail na 22 augustus opnieuw mailen ivm vakantie.

Mailt hij weer krijgt hij te horen politiekundige bestaat niet???????

Hoe noemen jullie het dan?want bij vacatures staat wel degelijk politiekundige.

Mvg Wilma

• - Gerard -

http://www.kombijdepolitie.nl/Soortenwerk/PolitiekundigeBach/Pages/default.aspx

• Jobthecop

als ik het me goed herinner heb je een politiekundige bachelor en master, niveau 5 en 6. Deze mensen worden opgeleid tot inspecteur en hoger, voor districtschef en regio- of divisiechef.

Als ik hem een goede raad mag geven:begin onderaan. Je leert dan tenminste echt politiewerk en als je dan later hogerop gaat weet je wat het inhoudt om met je poten in de bagger van de maatschappij te staan én je krijgt respect van de ‘gewone’ diender omdat je hetzelfde hebt gedaan als hem/haar en niet een papiren tijger bent.

• Planner

Jobthecop

je krijgt respect van de ‘gewone’ diender omdat je hetzelfde hebt gedaan als hem/haar en niet een papiren tijger bent.

Vreemde manier hoe de ‘gewone’ diender respect geeft aan leidinggevenden!

Jij doet het voorkomen alsof alle leidinggevenden die onderop zijn begonnen het per definitie veel beter doen als degenen die op andere niveau's binnenstromen…

• - Gerard -

Volgens mij kun je met een hogere opleiding niet eens agent worden.

• mwb

Dat is meestal wel zo.

En dat geldt niet alleen voor de politie, maar voor alle bedrijven.

• Jobthecop

Nee gerard, da klopt. Dus moet je eerst onderaan beginnen met de gewone driejarige opleiding ( hij wordt binnenkort drie jaar, nu nog vier) en later doorstuderen.

gr

• - Gerard -

Oké, weer wat geleerd.

• Planner

En dat weet jij uit ervaring?

Iemand krijgt van mij respect op het moment dat hij/zij gewoon goed zijn werk doet. Het is wellicht een voordeel is dat je onderaan de ladder bent begonnen om je werk te doen, maar dat is geen nekele garantie. Ik ken genoeg voorbeelden van mensen die onderaan zijn begonnen en er in hun huidige funtie een bende van maken. Andersom ken ik ook mensen, die op andere niveaus's zijn binnengestapt, waarbij men elders ervaring heeft opgedaan, en in hun nieuw functie het ook prima doen.

Maar dat mensen alleen respect krijgen (of verdienen) op het moment dat ze net als jij ook in ‘de modder’ hebben gestaan dat slaat helemaal nergens op!

• LM

Je hebt gelijk, sommige korpsen stellen vacatures voor “Politiekundige”, maar is feitelijk geen “functie”, maar een titel die gevoerd mag worden na afronding van de opleiding tot politiekundige op bachelor of master niveau. Je ziet dit vaker in vacatures. Na het doorlopen van deze opleiding wordt de medewerker geplaatst in een politiekorps in een specifieke functie. Dit kunnen uiteenlopende functies zijn, afhankelijk van het gevolgde niveau zijn dit in het algemeen de wat hogere functie binnen de politie. Uw zoon moet dus niet vragen naar iemand die de functie “politiekundige” heeft, maar iemand (liefst een wat jonger iemand wat de huidige opleiding bestaat nog maar een aantal jaar) die deze opleiding heeft gevolgd en nu werkzaam is bij de politie. Bijv. contact leggen met een personeelsfunctionaris van een bepaalde politieregio, even uitleggen wat de bedoeling is en dan denk ik dat zij hem wel verder kunnen helpen.

Respect staat is gekoppeld aan de persoon. Wel eens dat ook mijn ervaring is dat leidinggevenden die van onderuit doorgroeien mijn voorkeur hebben, althans tot een bepaald niveau in de organisatie.