Je hebt gelijk, sommige korpsen stellen vacatures voor “Politiekundige”, maar is feitelijk geen “functie”, maar een titel die gevoerd mag worden na afronding van de opleiding tot politiekundige op bachelor of master niveau. Je ziet dit vaker in vacatures. Na het doorlopen van deze opleiding wordt de medewerker geplaatst in een politiekorps in een specifieke functie. Dit kunnen uiteenlopende functies zijn, afhankelijk van het gevolgde niveau zijn dit in het algemeen de wat hogere functie binnen de politie. Uw zoon moet dus niet vragen naar iemand die de functie “politiekundige” heeft, maar iemand (liefst een wat jonger iemand wat de huidige opleiding bestaat nog maar een aantal jaar) die deze opleiding heeft gevolgd en nu werkzaam is bij de politie. Bijv. contact leggen met een personeelsfunctionaris van een bepaalde politieregio, even uitleggen wat de bedoeling is en dan denk ik dat zij hem wel verder kunnen helpen.
Respect staat is gekoppeld aan de persoon. Wel eens dat ook mijn ervaring is dat leidinggevenden die van onderuit doorgroeien mijn voorkeur hebben, althans tot een bepaald niveau in de organisatie.