mwb, kun je dit eens uitleggen?

  • - Gerard -

    http://www.gelderlander.nl/nieuws/algemeen/binnenland/9439283/Agenten-berispt-voor-bijklussen.ece

    Voor het verrichten van beveiligingswerkzaamheden namens een vergunninghouder is toestemming van de korpschef vereist, dient de beveiliger gediplomeerd te zijn, in het bezit van een legitimatiebewijs part. beveiliging en is het toezicht op de part. beveiliging de verantwoordelijkheid van de regiopolitie (in dit geval). Dat de agenten fout zitten, begrijp ik uit het artikel, maar in hoeverre valt de part. beveiligingsorganisatie iets te verwijten (bestuurlijke sanctie justitie)?

  • LM

    Dat de agenten “fout” zitten heeft niet te maken met het feit dat ze niet gediplomeerd zijn als beveiliger, maar omdat de gedragscode voor politieambtenaren geen ruimte biedt aan nevenfuncties waarbij sprake zou kunnen zijn van belangenverstrengeling. Alle nevenfuncties moeten worden gemeld en vervolgens oordeelt de korpschef of de nevenfunctie mag worden uitgevoerd.

  • - Gerard -

    Nou ga je me toch iets te kort door de bocht, beste LM. Ik noem niet voor niks alle facetten. De WPBR staat alleen gediplomeerde beveiligers toe (.m.u.v. personen in opleiding). Maar om toesteming te kunnen verkrijgen om namens een vergunninghouder beveiligingswerkzaamheden te verrichten is de toestemming vereist van bijzondere wetten, namens de korpschef. Een werkgever (vergunninghouder) vraagt die toestemming aan bij BW. Zou voor agent Piet uit Brabant dus bij BW toestemming worden gevraagd, dan had BW al kunnen weten dat agent Piet politieagent is. Toestemming afgewezen. Of …. agent krijgt wel toestemming, en dan is het legaal. Maar nu is er blijkbaar geen toestemming verleend, verrichten de politieagenten namens een vergunninghouder beveiligingswerkzaamheden en levert dat een bestuurlijke boete op. Op te leggen door justitie. En dan hebben we het over een sanctie van de 1e cat. (artikel 7 lid 1 en 2 van de wet: verbod leidinggevenden/personeel te werk te stellen zonder voorafgaande toestemming Minister, dan wel korpschef (commandant Koninklijke Marechaussee);

    Het bedrag wat daar op staat kan oplopen tot max. € 11.250 en bij herhaling zelfs tot het intrekken van de vergunning.

    Leuk dat de agenten een berisping oplopen maar hoe zit het met de vergunninghouder? Was er wel sprake van een vergunninghouder want anders zitten we al in het strafrecht?

  • LM

    Dit artikel ziet op het aspect van onverenigbaarheid van functies op grond van interne regelgeving bij de politie. Ook al mochten zijn dit op grond van de Wpbr blijft staan dat de agenten dit gelet intern voorschrift niet mochten. Of de agenten op grond van de Wbpr de beveiligingstaken niet of wel mochten uitvoeren kan ik niet beoordelen, ik weet daar te weinig van. Het stuk meldt niet of deze agenten via een beveiligingsorganisatie aan het werk waren. Het lijkt mij niet, er is kennelijk sprake van een historische gegroeid gebruik waarbij agenten bij een lokaal (gesponsord) festival zorgen voor de beveiliging. Mogelijk is er sprake van “vrijwilligerswerk” en ik neem aan dat dat niet onder de werking van de Wpbr valt.

  • Planner

    LM

    Mogelijk is er sprake van “vrijwilligerswerk” en ik neem aan dat dat niet onder de werking van de Wpbr valt.

    Artikel 1, lid 1 c en d zeggen:

    c. beveiligingswerkzaamheden: het bewaken van de veiligheid van personen en goederen of het waken tegen verstoring van de orde en rust op terreinen en in gebouwen;

    d. beveiligingsorganisatie: een door een of meer personen in stand gehouden particuliere organisatie die gericht is op het verrichten van beveiligingswerkzaamheden;

    Waarom zou vrijwilligerswerk niet onder de Wpbr vallen?

  • - Gerard -

    Er staat toch duidelijk, maar dat is aan de schrijver, bijklussen. Blijkbaar betaalde arbeid…. ook al is dat vrijwilligerswerk. Toch ook eens kijken naar de betreffende gemeente, want de gemeente bepaalt of er voor een evenement een vergunning aangevraagd moet worden. Krijg er toch een beetje, wat kan ons het allemaal schelen gevoel bij

  • LM

    Zo duidelijk staat het er niet. Ik ken de wet verder niet en heb nu geen tijd mij hier in de verdiepen. Wat ik zo snel lees is dat de wet inderdaad een definitie geeft van wat in de Wpbr onder beveiligingswerkzaamheden wordt verstaan, maar niet dat dit soort werkzaamheden per definitie ook onder de werking van de Wpbr vallen. Dit is alleen het geval als deze werkzaamheden worden uitgevoerd door een beveiligingsorganisatie. Een beveiligingsorganisatie is volgens de Wpbr een organisatie (kan 1 persoon zijn) gericht op het uitvoeren van beveiligingswerkzaamheden. Als ik niets over het hoofd zie richt de wet zich dus niet op mensen die op verzoek van een feestcommissie rondlopen op een lokaal feest om een oogje in het zeil te houden.

    Dat zou m.i. ook doorschieten. Uiteraard kan een gemeente in haar vergunning als eis stellen dat een professioneel bedrijf moet worden ingeschakeld voor de beveiliging.

    Planner Schreef:

    ——————————————————-

    > > Mogelijk is er sprake van “vrijwilligerswerk” en

    > ik neem aan dat dat niet onder de werking van de

    > Wpbr valt.

    >

    >

    > Artikel 1, lid 1 c en d zeggen:

    >

    > c. beveiligingswerkzaamheden: het bewaken van de

    > veiligheid van personen en goederen of het waken

    > tegen verstoring van de orde en rust op terreinen

    > en in gebouwen;

    > d. beveiligingsorganisatie: een door een of meer

    > personen in stand gehouden particuliere

    > organisatie die gericht is op het verrichten van

    > beveiligingswerkzaamheden;

    >

    >

    > Waarom zou vrijwilligerswerk niet onder de Wpbr

    > vallen?

  • - Gerard -

    LM, jij bent toch jurist? Het is aan de politie te bepalen wat beveiligingswerkzaamheden zijn, justitie heeft daar ook geen kaas van gegeten. Maar het is toch vreemd dat vrijwel elke agent de je tegenkomt geen benul heeft wat de Wpbr inhoud, terwijl de politie toezichthouder is. Wij hebben het in dit land zo geregeld dat BW de toestemming namens de korpschef verleent en dat de straatagent toezicht op het naleven van de wpbr houdt.

    Uit de bespreking van de wet:

    7.2.2.1 Artikel 2 lid 1 van de wet

    In artikel 2 lid 1 van de wet staat dat het verboden is om zonder vergunning van Onze Minister door instandhouding van een beveiligingsorganisatie of recherchebureau beveiligingswerkzaamheden of recherchewerkzaamheden te verrichten of aan te bieden.

    In hoofdstuk 4 is al aangegeven wat er onder deze genoemde werkzaamheden dient te worden verstaan. Op het moment dat er maar een deel van deze genoemde werkzaamheden wordt uitgevoerd, dient men dus een vergunning te hebben. Hierbij is niet het soort onderneming bepalend, maar de aard van de werkzaamheden die worden uitgevoerd.

    Voorbeeld 1

    Een horecaondernemer in de binnenstad van een grote gemeente heeft ieder weekend te maken met een groep jongeren die in zijn etablissement de klanten lastigvalt. Hij heeft alles al geprobeerd om de groep te weren, maar het is hem niet gelukt. Uiteindelijk besluit hij een uitsmijter in dienst te nemen die hij ieder weekend voor de deur laat staan om een toelatingsbeleid uit te voeren. De horecaondernemer zal nu moeten zorgen dat hij voldoet aan alle verplichtingen en hij zal strafbaar zijn als hij dit zonder vergunning doet.

    Voorbeeld 2

    Een jonge ondernemer heeft een adviesbureau. Hij ervaart dat hij relatief weinig opdrachten binnenhaalt en hij besluit een actieve reclamecampagne uit te gaan voeren. Hij gaat in de plaatselijke weekbladen advertenties plaatsen waarin hij aanbiedt voor de plaatselijke ondernemers de dagopbrengst naar de nachtkluis te vervoeren. Ingevolge artikel 3 sub c wordt dit gezien als de uitvoering van werkzaamheden als zijnde een beveiligingsorganisatie. Zodra hij dit aanbiedt en hij is niet van een vergunning voorzien, is de jonge ondernemer al in overtreding, zelfs al heeft hij in werkelijkheid nooit dergelijke werkzaamheden verricht.

  • LM

    Gerard, onder de werking van de Wpbr vallen - voor zover ik het nu overzie - slechts die beveiligingswerkzaamheden die in het kader van een onderneming worden uitgevoerd. Vervolgens laat de toelichting zien dat het niet uitmaakt wat voor soort onderneming is, dat wil zeggen dat je niet perse jezelf als een “beveiligingsbedrijf” hoeft te presenteren. Zodra in het kader van de onderneming, ook als is dit een cafe (voorbeeld I) of een adviesbureau (voorbeeld II) betreft, beveiligingswerkzaamheden worden uitgevoerd is zo'n onderneming voor de Wpbr een beveiligingsbedrijf en dus vergunningplichtig.

    De vraag die overblijft is of de organisatiecommissie die het evenement organiseerde moet worden gezien als een “onderneming”. Of dit zo is hangt van diverse factoren af, bijv. of er sprake is van een winstoogmerk, hoe grootschalig, ontvangt men salaris of alles met dichte portemonnee etc. Niet elke buurtvereniging die ergens een feestje organiseert kan gekwalificeerd worden als “onderneming”. Wellicht is hier jurisprudentie over.

    - Gerard - Schreef:

    ——————————————————-

    > LM, jij bent toch jurist? Het is aan de politie te

    > bepalen wat beveiligingswerkzaamheden zijn,

    > justitie heeft daar ook geen kaas van gegeten.

    > Maar het is toch vreemd dat vrijwel elke agent de

    > je tegenkomt geen benul heeft wat de Wpbr inhoud,

    > terwijl de politie toezichthouder is. Wij hebben

    > het in dit land zo geregeld dat BW de toestemming

    > namens de korpschef verleent en dat de straatagent

    > toezicht op het naleven van de wpbr houdt.

    >

    > Uit de bespreking van de wet:

    >

    > 7.2.2.1 Artikel 2 lid 1 van de wet

    > In artikel 2 lid 1 van de wet staat dat het

    > verboden is om zonder vergunning van Onze Minister

    > door instandhouding van een

    > beveiligingsorganisatie of recherchebureau

    > beveiligingswerkzaamheden of

    > recherchewerkzaamheden te verrichten of aan te

    > bieden.

    > In hoofdstuk 4 is al aangegeven wat er onder deze

    > genoemde werkzaamheden dient te worden verstaan.

    > Op het moment dat er maar een deel van deze

    > genoemde werkzaamheden wordt uitgevoerd, dient men

    > dus een vergunning te hebben. Hierbij is niet het

    > soort onderneming bepalend, maar de aard van de

    > werkzaamheden die worden uitgevoerd.

    >

    > Voorbeeld 1

    > Een horecaondernemer in de binnenstad van een

    > grote gemeente heeft ieder weekend te maken met

    > een groep jongeren die in zijn etablissement de

    > klanten lastigvalt. Hij heeft alles al geprobeerd

    > om de groep te weren, maar het is hem niet gelukt.

    > Uiteindelijk besluit hij een uitsmijter in dienst

    > te nemen die hij ieder weekend voor de deur laat

    > staan om een toelatingsbeleid uit te voeren. De

    > horecaondernemer zal nu moeten zorgen dat hij

    > voldoet aan alle verplichtingen en hij zal

    > strafbaar zijn als hij dit zonder vergunning doet.

    >

    >

    > Voorbeeld 2

    > Een jonge ondernemer heeft een adviesbureau. Hij

    > ervaart dat hij relatief weinig opdrachten

    > binnenhaalt en hij besluit een actieve

    > reclamecampagne uit te gaan voeren. Hij gaat in de

    > plaatselijke weekbladen advertenties plaatsen

    > waarin hij aanbiedt voor de plaatselijke

    > ondernemers de dagopbrengst naar de nachtkluis te

    > vervoeren. Ingevolge artikel 3 sub c wordt dit

    > gezien als de uitvoering van werkzaamheden als

    > zijnde een beveiligingsorganisatie. Zodra hij dit

    > aanbiedt en hij is niet van een vergunning

    > voorzien, is de jonge ondernemer al in

    > overtreding, zelfs al heeft hij in werkelijkheid

    > nooit dergelijke werkzaamheden verricht.

  • - Gerard -

    Probeer ik toch een beetje binair te denken; Wat deden die agenten dan fout?

    Wat ik namelijk niet uit het bericht heb kunnen opmaken; waren die agenten daar dan in het politieuniform? Want anders begrijp ik niet meer wat ze fout hebben gedaan.