Kan iemand uitleggen waarom er zo'n tijd tussen zit ?

• Hyperactief A-P

Zie de link: http://www.at5.nl/artikelen/67862/politie-geeft-foto-vrij-verdachte-mishandeling Wat ik persoonlijk onbegrijpelijk vind, dat er zo'n grote tijd zit tussen het vrijgeven van de beelden en het gebeurde. Kan iemand dit uitleggen? Groetjes v Hyperactief A-P.

• swat

Heeft alles te maken met de privacy wetgeving. De politie moet eerst met eigen middelen de dader zien te achterhalen lukt dat uiteindelijk niet dan mag pas bijvoorbeeld opsporing verzocht of publicatie van een foto plaats vinden. Wanneer dit mag is afhankelijk van de aard en de ernst van het misdrijf. een foto van een onbekende verdachte van een moord mag sneller worden vrijgegeven dan de foto van een mishandelaar.

• - Gerard -

Met dank aan de wetgeving dus. Mag wat mij betreft wel anders. Mooi item voor de tweede kamer om dat eens rap te veranderen.

• Hyperactief A-P

Oké duidelijk, bedankt voor je antwoord swat. Groetjes v Hyperactief A-P.

• Hyperactief A-P

- Gerard - Schreef:

——————————————————-

> Met dank aan de wetgeving dus. Mag wat mij betreft

> wel anders. Mooi item voor de tweede kamer om dat

> eens rap te veranderen.

Mee eens - Gerard -, zo'n iemand moet zo snel mogelijk van straat kunnen worden geplukt. Op het moment dat je iemand zo toetakelde, heb je naar mijn mening je rechten verspeeld. Groetjes v Hyperactief A-P.

• mwb

Ik ben blij dat ik niet leef in een land waar je je rechten kwijt bent als je verdacht wordt van een strafbaar feit.

• Hyperactief A-P

Niet zo letterlijk nemen mwb, het kan ook anders geregeld worden, dus gewoon dat de beelden eerder vrij gegeven worden bij zoiets als dit waar het er zo duidelijk bovenop ligt. Groetjes v Hyperactief A-P.

• - Gerard -

Wat is dat nou weer voor een vervelende opmerking mwb? Iemand wordt tot bloedens toe in elkaar geslagen en degene die dat gedaan heeft ….. is slechts verdachte en heeft dus alle rechten van de wereld? Waar ik mij, naast over verbaas, maar meer nog kapot aan erger, is dat de omstanders niet ingrijpen. Je kent dat wel; blijf bij het slachtoffer, onthoud de kenmerken van de verdachte en bel 112. Dat onzinnige geneuzel van de overheid. En vervolgens gaat de overheid BAKKEN geld (volstrekt onnodig) uitgeven om maandenlang een zoektocht te starten naar de verdachte. Om uiteindelijk toch een foto van de verdachte vrij te geven.

Dat kan dus ook effeciënter. Direct een foto vrijgeven, dezelfde dag nog. Scheelt onzettend veel politieinzet en dus geld.

Vanmiddag weer een jankverhaal van de Ombudsman gelezen. De politie mag niet zomaar preventief fouilleren. NIEMAND klaagt er over, maar toch wil de ombudsman het niet.

• mwb

Yep, ook een verdachte heeft zijn rechten.

Overigens heb ik niks met deze ombudsman. Dat is geen klachteninstituut meer, maar een politiek anti-regeringsorgaan, dankzij de huidige d'66 er die daar de rijkelijke kost verdient.

• LM

Het lijkt mij dat dit toch echt een afweging van de politie zelf is geweest. Art. 22 van de Auteurswet maakt het mogelijk dat beelden in het belang van opsporing openbaar worden gemaakt. Dit gebeurt regelmatig, ook voor minder ernstige zaken. Stel dat een verdachte de overheid hiervoor aansprakelijk stelt, wordt gekeken naar de beginselen van proportionaliteit en subsidiariteit. Met andere woorden: staat het middel in verhouding tot het strafbare feit (absoluut ja in dit geval) en had de politie ook minder ingrijpende middelen ter beschikking om de dader op te sporen (er zal enig onderzoek moeten plaatsvinden). Van de politie wordt ook verwacht dat zij haar werk zorgvuldig doet, maar dat hoeft geen maanden te duren.

Artikel 22

1. In het belang van de openbare veiligheid alsmede ter opsporing van strafbare feiten mogen afbeeldingen van welke aard ook door of vanwege de justitie worden verveelvoudigd of openbaar gemaakt.