Lestijden politieacademie

• M

Wat zijn de lestijden van de politieacademie Rotterdam voor de opleiding tot agent?

• KlaasVaak

Je krijgt een lesrooster. Het eerste lesuur begint om 08:00 uur. En het laatste eindigt geloof ik om 17:00 uur.

Je mag echter lessen krijgen tot 22:00 uur.

In de hogere kwartielen (vanaf kwartiel 5) gebeurt dat ook om 's avonds schietles te krijgen.

Ook krijg je zwemmen in een ‘burger’ zwembad en dat begint geloof ik om 6 of 7:00 uur.

En je zult een keer een zogeheten ‘lange dag’ krijgen: om 06:00 uur beginnen tot ca. 18:00 uur

• Starsky79

“En je zult een keer een zogeheten ‘lange dag’ krijgen: om 06:00 uur beginnen tot ca. 18:00 uur”

Gelukkig zet je lange dag al tussen haakje!! :D

• KlaasVaak

hmmm als je al die tijd buiten bezig bent met sport afgewisseld door casustiek dan is dat best lang….

• Planner

klaasVaak

En je zult een keer een zogeheten ‘lange dag’ krijgen: om 06:00 uur beginnen tot ca. 18:00 uur

En hoe verhoudt zich dat tot de ATW en de LAR, waarin de maximale arbeidstijd (en jam daar valt ook opleiding onder) op 9 uur gesteld wordt?

"Indien noodzakelijk kunnen incidenteel bij uitzondering 12-urige diensten worden geroosterd (denk daarbij aan evenementen, TGO, AT, OT); het moet gaan om bijzondere situaties en in opdracht van de korpschef. "

Over welke bijzondere situatie hebben wij het dan dat dit noodzakelijk is en wie geeft daar dan opdracht toe?

• KlaasVaak.

Een stresstest.

Vanuit oogpunt van de student komt de opdracht van de planning;

vanuit oogpunt van de planning komt de opdracht van de schoolleiding;

vanuit oogpunt van de schoolleiding komt de opdracht van het korps/lespakket.

Zoiets denk ik althans, ik ben er al een tijdje weg :D

En erger nog: er is ook nog een driedaagse.

Een soort werkweek: drie dagen lang werken onder stress, weinig slaap, sport/inspanning in groepsverband. Alles om je grens te (laten) ervaren.

Maar zeg nou zelf: moet alles in regeltjes gevangen worden.

Als een soldaat op uitzending gaat houdt er dan ook iemand de werk en rusttijden bij?

• Planner

KlaasVaak

Maar zeg nou zelf: moet alles in regeltjes gevangen worden.

Voor mij niet. Het probleem is alleen dat heel veel zaken wel in de ATW in regeltjes zijn gevangen, en dat de overheid, en met name de politie, regels moet handhaven. Hoe kan je als overheid nu bedrijven beboeten voor overtreding van de ATW als diezelfde overheid zich zelf niet aan de regels houd die zij zelf opgesteld heeft? Daartoe heeft men ook BVCM ingevoerd, waar alle regels in staan en waar middels kleuren precies wordt aangegeven wanneer er overtredingen worden ingepland, zodat men er wat aan kan doen. Nu geeft dat systeem wel aan dat er overtredingen worden gemaakt, alleen lijkt vaak niemand (zowel werknemer, planner, leidinggeven, korpsleiding) zich er wat van aan te trekken en worden ze vaak niet voorkomen en/of opgelost. En dat is dus iets wat er bij mij niet ingaat…..

KlaasVaak

Als een soldaat op uitzending gaat houdt er dan ook iemand de werk en rusttijden bij?

Voor een soldaat op uitzending geld de ATW niet!

En ook bijvoorbeeld voor de politie kan bij bijvoorbeeld rampen de ATW aan de kant geschoven worden (artikel 2.2). Daarnaast zijn er voor allerlei sectoren aanvullende regels en/of uitzonderingen op de politie. In het gedoog akkoord is ook afgesproken dat er voor de politie ruimere regels gewenst zijn. Maar zolang dat nog niet in een ander besluit is vastgelegd denk ik dat juist de politie zich aan de regeltjes moet houden….

• Planner

Ik zie dat in de LAR het toepassingsgebied genoemt wordt:

"De LAR is van toepassing op studenten/aspiranten tijdens de kwartielen in de korpsen, alsmede gedurende de opleidingstijd die in het korps als zodanig wordt besteed. De LAR is niet van toepassing tijdens de kwartielen aan het opleidingsinstituut (artikel 2:3 ATW)."

Als hangt er dus van af of de ATW van toepassing is of niet….